התנועה החופשית חוזרת ליבשת: אירופה פותחת את הגבולות הפנימיים

הגבולות של איטליה נפתחים לכל תושבי האיחוד במטרה לשקם את הכלכלה, ש־­15% ממנה נסמכת על תיירות • גרמניה תפתח את הגבולות ב־15 ביוני • בריטניה מארגנת "מסדרונות אוויריים"

הקולוסאום ברומא נפתח מחדש. מצפים לתיירים שיזינו מחדש את הכלכלה / צילום: Andrew Medichini, AP
הקולוסאום ברומא נפתח מחדש. מצפים לתיירים שיזינו מחדש את הכלכלה / צילום: Andrew Medichini, AP

שלושה חודשים אחרי שמגפת הקורונה גרמה לסגירת הגבולות הלאומיים ברחבי אירופה, מתחילות מדינות היבשת לפתוח בהדרגה את הגבולות ביניהן. כעת יכול למשל כל תושב אירופי להיכנס לאיטליה - מבלי שיהיה זקוק לשהות בבידוד של שבועיים או להציג תוצאות בדיקה שלילית לקורונה. אחרי כ־33 אלף קורבנות מנגיף הקורונה ובעיצומו של משבר כלכלי חמור, מנסה איטליה באמצעות צעד זה להחיות את תעשיית התיירות שלה (האחראית ל־15% מהתמ"ג) לקראת חופשות הקיץ של תושבי אירופה.

גם התנועה בתוך איטליה תהיה חופשית לגמרי, לאחר שנמנע עד כה מעבר בין מחוזות. בנוסף לחברות האיחוד, פותחת איטליה את גבולותיה גם לתושבי נורבגיה, איסלנד, שווייץ ובריטניה.

חובת הבידוד הוסרה

בגרמניה, צפוי משרד החוץ להודיע במהלך רביעי על הסרת אזהרת נסיעה שפרסם בתחילת משבר הקורונה ל־31 מדינות אירופיות, מה שיאפשר להציע ביטוח נסיעות משתלם לתיירים גרמנים שיהיו מעוניינים לבלות את חופשת הקיץ שלהם מחוץ למדינה. משרד הפנים הגרמני כבר הודיע כי יפתח את כל הגבולות היבשתיים של גרמניה החל מה־15 ביוני. כמה משכנותיה של גרמניה הודיעו על צעדים הדדיים, וכך תתאפשר הנסיעה לאלפים באוסטריה, או לחופי דנמרק או צרפת החל מתאריך זה. כבר כיום הוסרה חובת הבידוד בגרמניה מרוב התושבים האירופיים שנכנסים למדינה בשל צורכי עבודה או לימודים.

אפילו בריטניה, שעדיין מתמודדת עם גל תחלואה משמעותי ושבה מתו עד כה 50 אלף בני אדם, מתכננת להקל על תושביה לצאת לחופשת קיץ מחוץ לאי. כיום כל תושב בריטי שחוזר מחו"ל, או תושב זר הנכנס לבריטניה, מוכרח לשהות בבידוד של 14 יום. אלא שהממשלה מתכננת "מסדרונות אוויריים" עם כמה מדינות שלגביהן הסדר זה יושעה. מדובר במיוחד ביעדים בהם לא נרשמו מקרי קורונה רבים, כמו יוון או אוסטרליה.

חלק מהמדינות נוקטות גישות עצמאיות. ספרד הודיעה כי תפתח את גבולותיה לתיירים אירופאים ככל הנראה החל מה־1 ביולי, אולם תבחר לאילו מדינות מחוז במדינה הם יורשו להיכנס ולאילו לא. גם דנמרק הודיעה כי תאסור על תיירים לשהות אפילו לילה אחד בקופנהגן, לאחר פתיחת הגבול לתושבי גרמניה, איסלנד ונורבגיה ב־15 ביוני.

לא הכול הדדי

יחד עם זאת, לא תמיד פתיחת הגבולות תהיה "הדדית". תושבי מדינות שבהן ההתפרצות הייתה החמורה ביותר, או שהיא עדיין נמשכת, עלולים להיתקל במכשולים משמעותיים. תיירים שבדים, למשל, לא יורשו להיכנס לשכנה דנמרק לפחות עד סוף אוגוסט. גם שווייץ, השותפה להסכם שנגן לתנועה חופשית ללא ביקורת גבולות באירופה, הודיעה כי "מוקדם מדי" להתיר לתיירים איטלקיים להיכנס לשטחה. אוסטריה וסלובניה, למשל, יידרשו מתיירים איטלקים להציג בדיקות שליליות לקורונה, וגם פורטוגל הודיעה כי בשלב זה לא תאפשר כניסה לתושבי ספרד ואיטליה.