קרנות גידור מהמרות נגד מניות היעד לרכישה בעסקות מיזוג

הקרנות שינו אסטרטגיה בעקבות משבר הקורונה, וכעת מהמרות על כך שיותר ויותר עסקות מיזוג ורכישה לא יושלמו • ההסתברות לאי מימוש של עסקה מסוג זה עומדת כיום על 20%

מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק
מיזוגים ורכישות / צילום: שאטרסטוק

כמה קרנות גידור שעוסקות במיזוגים ורכישות (M&A) בארה"ב, אימצו גישה לא רגילה לניווט בתנאי אי הוודאות שיצר משבר הקורונה: הימור נגד מניית היעד לרכישה.

מבחינת משקיעי "ארביטראז' המיזוגים", זהו שינוי אסטרטגי גדול: בדרך כלל הם עושים כסף מקנייה של מניות חברות היעד בעסקות מיזוגים ורכישות, על בסיס הימור שהמניה תעלה אחרי שהמיזוג מוכרז ומתקרב להשלמה. ואולם, רבים מהם מגלים כעת כי צמצום פוזיציות הלונג שלהם, או אפילו מכירה בחסר (שורט) של מניית היעד, בהימור שהיא תרד, הם כעת אופציה טובה יותר, מפני שעסקות מיזוג נוטות להידחות, להיסגר במחירים נמוכים יותר או לא להתממש כלל בגלל המשבר.

ההסתברות לאי מימוש של עסקת מיזוג או רכישה זינקה ל-33% במרץ מ-4% בינואר, לפי נתוני נורת'סטאר ריסק, ספקית תוכנה לקרנות גידור. ההסתברות ירדה מאז, אבל נשארה ברמה גבוהה יחסית, של 20%. נורת'סטאר מבססת את הנתונים שלה על המרווחים - ההפרש בין מחיר ההצעה ומחיר המניה בשוק - בכ-300 עסקות מיזוג.

"יש תחושה גוברת שיותר ויותר קונים פוטנציאליים מעדיפים לסגת כדי לדון מחדש במחיר", אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל" פלורנס טורניה, אסטרטגית המניות האירופיות בחברת הברוקרים צ'רצ'יל קפיטל. "התחרטות של קונים היא המגמה הנרחבת ביותר בארה"ב כרגע".

ראג' וזיראני, מנהל ההשקעות הראשי של חברת ניהול הנכסים וזיראני מניו יורק, חשב שההימור שלו בינואר על מיזוג בנקים בטקסס בעסקת 5.5 מיליארד דולר הוא הימור בטוח. הוא חש ביטחון כשדייויד ברוקס, מנכ"ל אינדפנדנט בנק גרופ, הציג את העסקה עם טקסס קפיטל בנקשרס בדברי שבח והלל בשיחת ועידה באותו חודש. כעבור שלושה חודשים, וזיראני חזר בו מהאופטימיות שלו לגבי טקסס קפיטל, אחרי שברוקס סירב שוב ושוב להגיב על המיזוג בעדכון רווחיות באפריל. וזיראני יצא מפוזיציית הלונג שלו על טקסס קפיטל, והתחיל למכור את המניות בשורט.

מתוך 20 פוזיציות, וזיראני נהג להחזיק 17 כהחזקות לונג ואת השאר כהחזקות שורט. כיום, הפיצול שלו הוא כמעט זהה. "האסטרטגיה של לקנות ולהחזיק עבדה תשע שנים" בתקופת השוק השורי, אמר וזיראני. "אני לא חושב שהיא תעבוד השנה". ההימור שלו על מכירת מניות טקסס קפיטל בשורט התברר כמדויק. הבנק ביטל בשבוע שעבר את המיזוג, בנימוק של מגפת הקורונה.

קרנות ארביטראז' מיזוגים ניהלו כ-24 מיליארד דולר בכל העולם ברבעון הראשון של 2020 - נתח זעיר מעולם קרנות הגידור, לפי חברת המחקר HFR. הנטייה הרגילה שלהן לפוזיציות לונג הגיונית: כ-98% מעסקות המיזוג שהוכרזו בחמש השנים האחרונות - התבצעו. קרנות כאלה מחזיקות בדרך כלל 90% מהתיקים שלהן בפוזיציות לונג, לדברי אנדי בייקר, מנהל מסחר "מצבים מיוחדים" בברקליס. יותר קרנות שלא עסקו עד כה בפוזיציות שורט, קוראות כעת לדון בכך, ואלה שיש להן כבר פוזיציות שורט - מגדילות את השיעור שלהן בתיקיהן, אמר.

הנורמה החדשה של משקיעי הארביטראז' עלתה על פני השטח במרץ, כשהם הצטרפו למימוש הכללי במניות. המניות שצנחו כללו את טיפאני, שחברת לואי ויטון מוט אנסי הסכימה בנובמבר לרכוש ב-16.2 מיליארד דולר, ואת גרנד ויז'ן, שאמורה להירכש ב-5.49 מיליארד אירו (6.1 מיליארד דולר) על ידי המתחרה שלה בתחום מוצרי טיפוח העין, אסילור לקוסטיקה, על פי הסכם בין השתיים מיולי 2019.

ג'יימי שרמן, מנהל תיקים בחברת קייט לייק קפיטל מנג'מנט, אמר שהוא מוכר בשורט עסקות שבהן השוק לא תימחר כמו שצריך את הסיכון של אי-ביצוע העסקה. "בשוק הנוכחי, המרווחים הרבה יותר תנודתיים מיום ליום, וגמישות במסחר חשובה מאי פעם", אמר.

יש גם קרנות גידור שהרוויחו מהמשבר בשוק

רוי בהרן, מנהל תיקים בחברת ווסצ'סטר קפיטל מנג'מנט מוולהאלה, ניו יורק, הימר על חברת הקניונים סיימון פרופרטי גרופ, שרצתה לקנות את יריבתה טאובמן סנטרז ב-3.6 מיליארד דולר. הוא קנה מניות של טאובמן, בהנחה שהעסקה חזקה בגלל סעיף בחוזה שמונע מסיימון להשתמש בקורונה כתירוץ להסתלק מהעסקה. אבל חברות קניונים נלחמות כעת על הישרדותן, כשהמאבק בקורונה מרתיע צרכנים מקניות. גם סיימון מאינדיאנפוליס וגם טאובמן ממישיגן סגרו זמנית את הקניונים שלהן.

סיימון הסכימה לשלם 52.50 דולר למניה של טאובמן, אבל כעת המניה נסחרת בכ-40 דולר. התנודתיות והתחזית לקניונים גרמה לבהרן, שחברתו מנהלת נכסים בשווי של 4.2 מיליארד דולר, למכור כמה מניות. הוא עדיין חושב שעסקת המיזוג תמומש, בסופו של דבר, אבל גם מעריך שהסיכון שהיא תיפול עלה, ויש מקום לדיון מחודש במחיר העסקה.

יש כאלה שהרוויחו מהתערערות השוק. לוק לינץ', מייסד קרן הגידור אסלן האוס קפיטל מלונדון, אמר שחברתו מכרה בשורט את גרנד ויז'ן בנובמבר, בהערכה שהשוק זילזל בחששות של הגבלים עסקיים בעסקת המיזוג עם לקוסטיקה. כשהמגפה פרצה, הוא המשיך להחזיק בפוזיציית שורט על גרנד ויז'ן, שבינתיים הוא כיסה. הנציבות האירופית השעתה פעמיים את בדיקת עסקת המיזוג הזאת, לפי דוחות רגולטוריים.