מחכים לחיסון לקורונה? יועץ הבית הלבן למגפות חושש שהוא לא יהיה אפקטיבי

"אם קוביד־19 מתנהגת כמו נגיפי קורונה אחרים, סביר שלא תהיה תקופה ממושכת של חסינות ממנה", אמר הד"ר אנתוני פאוצ'י מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות מדבקות

אנתוני פאוצ'י בבית הלבן, החודש / צילום: Alex Brandon, Associated Press
אנתוני פאוצ'י בבית הלבן, החודש / צילום: Alex Brandon, Associated Press

יועץ הבית הלבן לענייני בריאות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר אתמול (ג') בראיון טלוויזיה שהוא חושש מכך שחיסון אפשרי לנגיף הקורונה לא יהיה בר־קיימא, כלומר שהוא לא יספק עמידות ארוכת־טווח בפני הנגיף.

"אם קוביד־19 מתנהגת כמו נגיפי קורונה אחרים, סביר שלא תהיה תקופה ממושכת של חסינות ממנה", אמר מר פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות מדבקות, בראיון ל־CNBC.

"כשמסתכלים על ההיסטוריה של נגיפי הקורונה, אותם נגיפים שגורמים להצטננות הרגילה, הדיווחים בספרות המקצועית הם שהעמידות של החיסון מפניהם נעה בין שלושה לשישה חודשים, וכמעט תמיד היא פחות משנה", הוא אמר. "זו לא הרבה עמידות והגנה".

מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב עובדים במסלול מהיר עם חברת הביוטק "מודרנה" על חיסון אפשרי מפני קוביד־19, שהדביקה מעל 6.28 מיליוני בני אדם ברחבי העולם והרגה לפחות 375,987, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב.

פאוצ'י אמר אתמול ש"מודרנה" צופה לכלול כ־30 אלף בני אדם בשלב השלישי של הניסוי הקליני שלה בחודש הבא. לדבריו, בתחילת 2021 "אנחנו מקווים שיהיו לנו" מאות מיליוני מנות חיסון.

לשאלה אם מדענים יוכלו למצוא חיסון אפקטיבי, פאוצ'י אמר שהוא "אופטימי זהיר", והוסיף ש"אף פעם אין ערובה לזה". הוא הזהיר ש"יתכן שיחלפו חודשים על גבי חודשים עד שתהיה לנו תשובה" לשאלת החיסון.

אנשי ממשל ומדענים אמריקאים מקווים שחיסון שימנע את קוביד־19, המחלה שגורם נגיף קורונה החדש, יהיה מוכן במחצית הראשונה של 2021. יש לציין כי זוהי מסגרת זמן־שיא לתהליך שנמשך בדרך כלל כעשר שנים לפיתוח חיסון אפקטיבי ובטוח. פיתוח החיסון המהיר ביותר עד היום, לחזרת, נמשך יותר מארבע שנים בשנות השישים.

"קורה שיש לך כל מה שאתה חושב שצריך, ואתה לא מקבל את התגובה החיסונית שתגן עליך לאורך זמן", הוא אמר בעדות בקונגרס בחודש שעבר. "אחד הנעלמים הגדולים הוא, האם זה יהיה אפקטיבי? בהתחשב באופן שבו הגוף מגיב לנגיפים כאלו, אני אופטימי אך זהיר שנקבל איתות לאפקטיביות של אחד המועמדים הללו".