המעבר לסביבת הענן מחזק את מעמדה של VMware

חברת הטכנולוגיה האמריקאית מתאפיינת לא רק בצמיחה עקבית וברווחיות גבוהה, אלא גם במאזן פיננסי חזק מאוד ביחס לרמה BBB שבה מדורגות האג"ח שלה

ביתן של VMware בתערוכה בלאס וגאס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביתן של VMware בתערוכה בלאס וגאס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת הטכנולוגיה האמריקאית VMware (סימול: VMW) היא ספקית מובילה של פתרונות תוכנה בתחום הווירטואליזציה של רשתות תקשורת ארגוניות. פתרונות החברה מאפשרים לארגונים להריץ כמה תהליכים, כולל ניהול מערכות הפעלה ואפליקציות, בתשתית אחידה בסביבה פנים-ארגונית ובסביבת הענן. זאת, תוך שימוש בכלי התוכנה לשם חלוקת שרתים לכמה "מכונות וירטואליות", המצויים בתוך מחשב בודד אחד.

פתרונות אלה מאפשרים ללקוחותיה של VMware  חיסכון משמעותי בהוצאות קפיטליות ותפעוליות והשגת יעילות מרבית בתהליכים עסקיים. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-65 מיליארד דולר, והיא נחשבת לאחת מחלוצות תחום התוכנה ושירותי מחשוב הענן, המובילות מבחינת שווי שוק ומחזור הכנסות.

VMware התחילה את דרכה לפני יותר מ-20 שנה בתור פרויקט שהוקם על ידי יזמים צעירים באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, ומאז עברה כמה גלגולים. החברה נרכשה ב-2004 על ידי חברת EMC, אז מובילת תחום אחסון המידע, תמורת 635 מיליון דולר - עסקה שהתבררה כהצלחה כבירה, והזניקה את שווייה של הרוכשת באופן משמעותי.

ב-2016 נרכשה EMC על ידי חברת המחשבים Dell, שנהפכה לבעלת עניין גם ב-VMWare. חשוב לציין כי ב-2007 הנפיקה EMC כ-15% ממניות VMware בהנפקה ראשונית, ומאז נסחרת מניית VMware בתור חברה ציבורית עצמאית, שמנוהלת על ידי דירקטוריון נפרד, המאפשר לה גמישות עסקית רבה לאור הצלחתה בתחום צומח.

מחזור של 10 מיליארד דולר בשנה

חברת VMWare מחזיקה כיום בנתח שוק הגדול ביותר בפתרונות וירטואליזציה, והיא נמנית עם חברות התוכנה המובילות, עם מחזור מכירות שנתי של כ-10 מיליארד דולר ועם שיעורי צמיחה דו-ספרתית בהכנסות, לצד רווחיות גבוהה (שיעור רווח גולמי של 85% ורווח תפעולי של כ-30%), במקביל לתזרים מזומנים חזק (כ-3.6 מיליארד דולר בשנה). החברה נהנית ממעבר מואץ של ארגונים לסביבת הענן, ומרחיבה באופן משמעותי את קשת פתרונות הווירטואליזציה.

נוסף על תחום תוכנת הווירטואליזציה המסורתי, ביצעה VMware באחרונה כמה רכישות המרחיבות את מגוון פתרונותיה בתחום הענן, כולל רכישת חברת הענן Pivotal וחברת הסייבר Carbon Black. עסקאות אלה מיצבו את החברה היטב כדי לספק את כל קשת דרישות לקוחותיה ולחזק את מעמדה התחרותי בשוק.

משבר הקורונה, שהוביל להשבתת מרבית הפעילות בכלכלה הגלובלית, התברר כהזדמנות לחיזוק מעמדה התחרותי של VMWare בשוק הענן. מאז פרוץ המשבר, חל גידול משמעותי בהזמנות לשירותי הענן של החברה, כשארגונים גדולים ברחבי העולם האיצו את תהליך המעבר של עובדים רבים לעבודה מהבית - מה שהוביל להגברת השימוש בפתרון הווירטואליזציה של VMWare.

המעבר המואץ של ארגונים לסביבת הענן צפוי להיטיב עם פעילות החברה בתחום התוכנה כשירות (SaaS), שצומח בקצב שנתי של כ-40% וצפוי להכפיל את הנתח שלו מסך הכנסות החברה מכ-13% כעת לכ-25% בשנתיים הקרובות - ובכך להוביל להאצה בקצב הצמיחה הכולל של VMWare.

נוסף על מעמדה המוביל בשוק הווירטואליזציה הצומח, שנהנה ממעבר לענן, נהנית VMWare גם ממעבר לרשתות ארגוניות מבוססות תוכנה ומהפופולריות הגוברת של הענן ההיברידי, המשלב את התשתית הארגונית המסורתית (on-premise) עם תשתית הענן הפרטי והציבורי.

בשנים האחרונות, האיצה VMWare את תהליך ההתקדמות שלה לשוק הענן באמצעות פיתוח פנימי ורכישות, ובזכות שיתופי פעולה אסטרטגיים עם AWS (חטיבת הענן של אמזון), מיקרוסופט וגוגל - שלוש השחקניות המובילות בשוק שירותי הענן.

חשוב לציין כי VMWare מתאפיינת לא רק בצמיחה עקבית וברווחיות גבוהה במיוחד, אלא גם במאזן פיננסי חזק מאוד ביחס לרמת הדירוג BBB. בתום הרבעון הראשון הפיסקלי של 2020 (שהסתיים באפריל) היו בקופת החברה כ-4.7 מיליארד דולר במזומן כנגד חוב של כ-6.5 מיליארד דולר - מה שמשאיר חוב נטו של 1.8 מיליארד דולר בלבד. חוב זה מבטא יחס מינוף נמוך במיוחד של כ-0.5 (בניכוי מזומנים), וכ-10% בלבד מהשווי שוק של החברה.

האיתנות הפיננסית אינה משתקפת, לדעתנו, בתמחור איגרות החוב של VMWare, הנסחרות בדיסקאונט, הן לעומת השוק הרחב והן בהשוואה לחברות טכנולוגיה בארה"ב. סדרת האג"ח לטווח של 10 שנים, הנושאת קופון של 4.7%, נסחרת בתשואה דולרית שנתית לפדיון של כ-3.4% ובמרווח סיכון של 278 נקודות בסיס מעל לאג"ח מקבילה של ממשלת ארה"ב. זאת, בהשוואה לתשואה ממוצעת של 2.6% בקרב חברות תוכנה אמריקאיות בעלות דירוג BBB.

להערכתנו, תמחור חסר זה נובע מחשש של משקיעים מהורדת דירוג החברה "לזבל", בשל היותה תלויה בחברה האם דל, המתמודדת עם נטל חוב גבוה במיוחד. עם זאת, אנו סבורים כי VMWare אינה בדרך לאבד את "דירוג ההשקעה" שלה, בין השאר, לאור שיפור בפעילות עסקית של החברה בעקבות משבר הקורונה, ובשל אופי פעילותה של חברת דל, המחייב אותה בשמירה על דירוג אשראי שיאפשר לה גישה נוחה ובטוחה לשוק ההון. לפיכך, אנו רואים את אג"ח VMware כרעיון השקעה מעניין בתוך מגזר התוכנה, שעשוי להמשיך להציג ביצועי יתר במהלך 2020. 

 

איגרות חוב VMware

• האג"ח: VMW 4.7% 15/5/2030

• תשואה שנתית לפדיון: 3.4%

• מח"מ : 7.8 שנים

• דירוג אשראי: - Baa2/BBB (דירוג S&P/Moody ’ s )

• היקף סדרה: 750 מיליון דולר

הכותבים הם המנכ"ל המשותף של אופנהיימר ישראל ואנליסט המאקרו והחוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם