עסק ביום | פיצ'ר

"אני במצב של שיתוק. וגם כשאני מסתכל קדימה, אני לא אופטימי"

מאיר אלמלם הוא צלם אירועים והבעלים של חברת "קליק צלמים" • "למה הממשלה לא מפצה את בעלי העסקים על הנזקים במאי וביוני?"• "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מאיר אלמלם, צלם אירועים מקריית מוצקין / צילום: תמונה פרטית
מאיר אלמלם, צלם אירועים מקריית מוצקין / צילום: תמונה פרטית

זאת הייתה אמורה להיות התקופה החמה של מאיר אלמלם, בן 59, צלם אירועים והבעלים של חברת "קליק צלמים" מקריית מוצקין. אלמלם מצלם אירועים כבר שלושים שנה ומעסיק פרילנסרים. העסק מושפע מאוד מעונות השנה ורוב האירועים מתרחשים כשמזג האוויר נעים.

במקום לקפוץ מחתונה לבר מצווה, אלמלם מלקק את הפצעים ממשבר הקורונה. "אני במצב של שיתוק", הוא אומר, "וגם כשאני מסתכל קדימה, אני לא אופטימי. יש אנשים שמתכננים חתונות בזק, לעוד חודש למשל, והם מגיעים טיפין טיפין. רוב מי שמתחתן עכשיו לא רוצה חתונה גדולה ובמקביל גם ההוצאות יותר קטנות. הם רוצים לכווץ אותך במחיר. במקרים מסוימים אני עושה עבודה במחירים לא רווחים, רק בשביל לצוף".

קיבלת מענק מהמדינה?
"לא. החודשים מרץ ואפריל בשנה שעברה היו חלשים יחסית, אז אני לא זכאי למענק. המדינה צריכה להתייחס אחרת לעסקים עונתיים ולבדוק את ממוצע ההכנסות שלהם. זה גם מה שקרה במלחמת לבנון השנייה שבה כן קיבלנו פיצוי. מה שאני לא מבין זה למה הממשלה לא מפצה את בעלי העסקים על הנזקים בחודשים מאי ויוני. למה אף אחד אפילו לא מדבר על זה?".

אתה בקשר עם קולגות שלך? צלמים? בעלי אולמות?
"כן. כולם על הפנים. אני חבר בקבוצות ווטסאפ של צלמים וכולם שם מקטרים. אחד מהם התחיל למכור בצק של פיצות. כולנו מנסים לשרוד. צריך להבין שמדובר באלפי אנשים. צלמים, מאפרים. תקליטנים. כולנו תלויים בתחום האירועים. הבעיה היא שלא מקשיבים לנו. לבעלי האולמות יש יותר כוח מאיתנו. יש להם לובי ואותם שומעים. אותנו הצלמים אף אחד לא שומע".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il