לא מחכים למדינה: המסעדות והברים שפנו לגיוס המונים כדי להציל את העסק

הם פנו לציבור הלקוחות הקבועים באמצעות פלטפורמות כהד–סטארט, ומכרו שוברים לארוחות שאחרי הקורונה במאות אלפי שקלים, ששימשו עבורם כמעין הלוואות גישור • "הלקוחות נתנו לנו אוויר לתזרים", אומר שף מסעדת ג'ורג' אנד ג'ון שגייסה כמעט חצי מיליון שקל

קפה ביאליק. גייס יותר מ־70 אלף ש' / צילום: איל יצהר, גלובס
קפה ביאליק. גייס יותר מ־70 אלף ש' / צילום: איל יצהר, גלובס

ברגע אחד, בחודש מרץ, הקרקע נשמטה תחת רגליהם של עסקים רבים בישראל. בעוד שחלק מהם בחרו באופציה של סגירה, ואחרים המתינו לגלגל ההצלה של הממשלה - עסקים רבים התפנו למציאת פתרונות יצירתיים במהירות שיאפשרו להם לצוף מעל פני המים עד שוך סערת הקורונה.

תופעה שהלכה וצברה תאוצה בקרב עסקים הייתה פנייה לציבור הלקוחות הקבועים והקהילה המקיפה אותם בבקשה שישמשו חבל הצלה עבורם - זאת באמצעות גיוס המונים.

ממסעדות שף כג’ורג אנד ג’ון בתל אביב שגייסה באופן הזה כמעט חצי מיליון שקל, ועד פלאפליות כמו "מפגש אושר" שגייסה 60 אלף שקל. בר המנזר גייס תוך זמן קצר כ-250 אלף שקל.

עצמאים העוסקים בתיירות ועסקים הזמינו את הציבור לתמוך ולרכוש כבר עכשיו ארוחות או שירותים שיסופקו בעתיד, כשתאפשר להם הממשלה לפתוח מחדש את מטה לחמם.
לא מדובר בעסק אחד או שניים, אלא בתופעה שהלכה והתרחבה ככל שהעמיק המשבר. חלק מהעסקים מעידים על כך שהכסף המקדים שגייסו מהציבור שימש אותם כ"הלוואת גישור" שאותה לא סיפקה הממשלה, גם אם לא מדובר בסכומי עתק. אחרים אומרים שהפלטפורמה איפשרה למשפחות לתרום מבלי שירגישו לא בנוח לקחת. אצל רבים חוזר מוטו אחד ברור: הממשלה לא לקחה אחריות, נאלצנו להסתדר בעצמנו.

"בסופו של דבר לא ביקשנו תרומה, אלא להישאר בתודעה ולהבטיח שנהיה כאן כשהסיוט הזה יסתיים. העסק שלנו ניסה לתת חוויה ייחודית לפני הקורונה, וליצור סביבו קהילה. והקהילה הזו עזרה לנו עכשיו", אומר תומר טל, שף מסעדת ג’ורג’ אנד ג’ון במלון דריסקו. "85% מהעבודה שלנו לפני הקורונה התבססה על תיירים. הבנו שאת השוק הזה אנחנו לא נעניין בקרוב, ושצריך להנגיש את עצמנו לישראלים. המחירים נחתכו, הוצעו דילים חדשים. ההד סטארט היה ווין-ווין. הלקוחות נתנו לנו אוויר לתזרים, והקהל קיבל הזדמנות לראות משהו ממשי בקצה המנהרה. עד היום לא קיבלנו מהממשלה אפילו משהו שמתקרב למענק".

טל אומר כי "העזרה של הציבור היא לא מובנת מאליו עבורנו. ביקשנו 200 אלף שקל וקיבלנו כמעט חצי מיליון. בכל יום בתקופת הקורונה זה היה כמו כדור הרגעה עבורי. זה איפשר לי לדעת שיהיו אצלנו מימושים בסכום שבו נמכרו השוברים, למרות המשבר. זה הבטיח לנו שלא נעלם".

בר אגנס, שהפעיל עד לאחרונה שלושה סניפים, נאלץ לסגור אחד מהם. הבר ביצע מכירה מוקדמת אונליין של שוברים למימוש עתידי, בסכום של כ-80 אלף שקל. "זה אשראי שהיינו צריכים. המשמעות היא קצת פחות לחץ מהבנק, קצת יותר אוויר, אבל זה ממש קצת כשמדובר בשלושה עסקים. יש לזה ערך מוסף, זה שומר לקוחות, נותן להם אפשרות להיות חלק", אומרת מיטל מועלם, בעלי הקבוצה. "קיבלנו מהממשלה פיצוי רק על הוצאות קבועות על שני מקומות, רק עכשיו, אחרי שכבר סגרנו סניף אחד. כשהציבור התגייס לטובת הרכישה המוקדמת שלנו, זה מאוד חימם את ליבנו. הלקוחות שלנו היו מאוד מרגשים לאורך התקופה הזו. הם שלחו הודעות, הגיבו לנו, דאגו לנו. אבל אירוע בסדר גודל כזה הוא לא בידיים של הציבור, אלא בידיים של הממשלה". 

עסקים שגייסו באמצעות מימון המונים:

> ג'ורג' אנד ג'ון ומלון דריסקו 478,261 שקל
> תמול שלשום 317,060 שקל
> התרנגול הכחול, 280,450 שקל
> בר המנזר, 252,429 שקל
> מונא, 240,510 שקל
> ג'קו סטריט, 137,970 שקל
> מועדון המונדו, 121,880 שקל
> ברדק, אילת 116,715 שקל
> קפה ביאליק 70,945 שקל