גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ריסוס ללא היסוס: בישראל משתמשים בחומרי הדברה שנויים במחלוקת בלי פיקוח ממשלתי

בשנים האחרונות ניטש ויכוח ער סביב שימוש בחומרי הדברה במרחב העירוני • ישראל משתרכת אחרי מדינות מערביות אחרות, שמצמצמות חשיפה לחומרים • ריסוס גינות עירוניות מתבצע לא אחת בלי פיקוח מתאים • הצד החיובי: מספר עיריות כבר אימצו מדיניות של אפס הדברה

כיכר דיזנגוף בתל אביב. העיריית החלה בפיילוט ריסוס / צילום: בר לביא, גלובס
כיכר דיזנגוף בתל אביב. העיריית החלה בפיילוט ריסוס / צילום: בר לביא, גלובס

רגע לפני שהתירה הממשלה למסעדות ולברים לחזור לפעילות, הגינות הציבוריות ברחבי הערים מלאו אדם. על הדשא פרסו התושבים שמיכה, לעיתים הצטיידו בסלסלת פיקניק, וקיימו מפגשים חברתיים לאחר תקופה ארוכה של ריחוק פיזי. העובדה שלא יכלו להרחיק לכת בשל מגבלות הקורונה, גרמה להם לגלות את סביבתם הקרובה.

בזמן שהאזרחים נהנו מהמרחב הציבורי המטופח, לא אחת הם ראו בזווית העין אדם שנשלח מטעם העירייה כדי לרסס את הדשא, ואולי אף את המדרכה הסמוכה. לא רבים מהם הקדישו תשומת לב לכך, וחבל. בשנים האחרונות ניטש ויכוח ער סביב שימוש בחומרי הדברה במרחב העירוני, ובראשם בקוטלי עשבים מבוססי גליפוסט (הפופולרי שבהם הוא ‘ראונד-אפ’ של חברת מונסנטו שנטמעה בחברת Bayer).

בשנת 2015 קבעה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי, כי החומר חשוד כמסרטן בבני אדם, לאחר שסקרה שורה של מחקרים בתחום. להצהרת הארגון הצטרפו גם מחקרים המצביעים על השלכות בריאותיות אפשריות, דוגמת מחקר שנערך באוני' ברקלי, ומצא כי חשיפה גבוהה לגליפוסט מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן מסוג נונ-הודג’קין לימפומה ב-41%.

המחקרים הללו ועמדת ארגון הבריאות העולמי הובילו לסערה בתחום, ולמחקרים אחרים שטענו שלא ניתן לקבוע שגליפוסט מסכן את הציבור. עם זאת, לפני פחות משנה פסק חבר מושבעים בקליפורניה כי חברת באייר תשלם פיצויים של יותר מ-2 מיליארד דולר לבני זוג שחלו בסרטן בעקבות שימוש בקוטל העשבים Roundup מתוצרתה. עשרות אלפי תביעות נוספות באותו נושא עדיין תלויות ועומדות בבתי משפט בארה"ב.

ישראל נחשבת לצרכנית כבדה מאוד של חומרי הדברה, וכ-25% הם קוטלי עשבים - בשימוש חקלאי ועירוני. הנפוץ שבהם הוא הגליפוסט. הרשויות המקומיות משתמשות בחומרי הדברה כדי להתמודד עם עשבים, שמהווים בעיקר בעיה אסתטית. הריסוס מתבצע מספר פעמים בשנה בגינות ציבוריות, במדרכות, בשבילים וכן בפארקים העירוניים. לפי ארגון ‘אדם טבע ודין’, ישראל נמצאת מאחור בהגנה על הציבור מפני חשיפה לחומרי הדברה במקומות אלו. דו"ח הארגון קובע כי בשעה שבישראל אין תוכנית לאומית להפחתת הריסוס, הנושא נופל בין הכיסאות, ואין משרד ממשלתי שלוקח עליו אחריות באופן מלא.

"השימוש בהדברה במרחב העירוני מיותם מאחריות משרדי ממשלה, ונמצא באחריות הרשות המקומית. להדברה במרחב הציבורי אין חובת הכשרה, ולמרות מגבלות המינון בהתוויה, אין פיקוח על אופן היישום של החומרים בשטח", אומרת ברנדט באור, מדענית בריאות וסביבה באדם טבע ודין . "אנחנו חשופים לריסוס מבלי לדעת, ומבלי שיש ניטור או הוראות שימוש ברורות. משרד החקלאות מפקח רק על התווית של חומר ההדברה, הוא לא מוגבל לשימוש וכל אחד יכול לקנות אותו.

"יש חומרים שלאחר השימוש בהם לא ניתן לעבור בשטח המרוסס במשך 12 שעות, אך לא נתקלנו במקרה שבו באמת הגבילו את המעבר. אף אחד לא משלט, לא מסביר, לא מפקח. ההוראה הזו לא נאכפת, ולתושבים אין עם מי לדבר. יתר על כן, בניגוד למדינות אחרות שבהן מפקחים על החומר ומנטרים שאריות שלו במזון ובמים, בישראל החומר לא מנוטר".

הוויכוח בין המשרדים

בעוד שבאיחוד האירופי קיימת חובה לקידום תוכנית לאומית להפחתת חומרי הדברה בשטחים הציבוריים, בישראל לא ממהרים לפעול. הנושא נמצא בחזקתו של משרד החקלאות, אך משרד הבריאות, האחראי על הפן הבריאותי, לא מצא סיבה לאסור את השימוש בגליפוסט, למעט איסור שימוש בקוטלי עשבים באזור גני ילדים ומוסדות חינוך. עם זאת, באדם טבע ודין טוענים כי הארגון "מקבל עשרות פניות של הורים שמדווחים על ריסוס חומרי הדברה בגנים לא לפי ההנחיות".

במשרד החקלאות אומרים כי "הוועדה הבין משרדית, שחברים בה גם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, ממליצה על החומרים שבהם ישתמשו בהדברה. יו"ר הוועדה היא ממשרד הבריאות. השימוש בתכשיר גליפוסט נתון במחלוקת במדינות השונות. בעקבות הדעות הסותרות בעניין, נקט המשרד במשנה זהירות וניהל קשר ומעקב מתמשך מול הגופים הרגולטורים באירופה ובארצות הברית. גופים אלה החליטו לאשר את השימוש בו בהתאם לתווית. לאחרונה התקיים דיון בוועדה הבין משרדית, והמלצות הוועדה לא השתנו בנוגע לאישור השימוש בתכשיר גליפוסט במרחבים עירוניים". במשרד להגנת הסביבה, לעומת זאת, ממליצים לעיריות להיפרד מחומרי ההדברה.

באור מדגישה כי עם תחילת עבודתה של הכנסת, ארגון אדם טבע ודין יניח מחדש את הצעת החוק להגנה על בריאות הציבור, העוסק בין היתר בהפחתת הריסוס בשטחים העירוניים. "העיקרון שמנחה אותנו בבריאות הציבור צריך להיות עקרון מחמיר. בישראל בחרו את הצד המקל", היא אומרת. "אפילו במשרד החקלאות יש מחלוקת, אבל בבריאות הציבור, כשיש ספק - אין ספק. לא צריכים להשתמש בקוטלי עשבים במרחב העירוני".

בעולם גיבשו תוכנית

כדי לצמצם סיכונים החלו בשנים האחרונות מדינות שונות וערים ברחבי העולם לצמצם את השימוש בחומר או להוציאו משימוש. לוקסמבורג ואוסטריה הכריזו על איסור השימוש בגליפוסט עד סוף 2020, צרפת תפסיק את השימוש בחומר עד 2021, מספר מחוזות בהודו אסרו את השימוש, בדנמרק ישנם הסכמים מרצון להפחתה משמעותית, בלגיה החלה בצעדים להגבלת השימוש, וברמודה אסרה את רוב השימוש בגבולותיה. ישנן גם ערים שגילו יוזמה - בריסל, פריז וכן 20 ערים נוספות בצרפת אסרו את השימוש בו, והצטרפו לוונקובר, לסן פרנסיסקו ולערים רבות בארצות הברית.

גרמניה אף היא החליטה לאחרונה לאסור שימוש בחומרי הדברה וקוטלי עשבים באזורים מסוימים ולצמצם באחרים עד שנת 2023. "מה שמזיק לחרקים פוגע גם באנשים", אמרה שרת הסביבה סוונגה שולזה, שהזהירה מפני עתיד שבו הפירות יהפכו למותרות. בשלב ראשון ייאסר השימוש בחומר בפארקים עירוניים ובגנים פרטיים, ולאחר מכן השימוש בקוטלי עשבים וקוטלי חרקים יוגבל או ייאסר גם באזורים עשירים יותר במינים ביולוגיים, ולאורך חופי נהר ואגם רבים.

ממה חוששת גרמניה? מהמציאות העגומה: כמעט 90% ממיני הצמחים בעלי הפרחים ו-75% ממיני גידולי השדה תלויים בהאבקה על ידי בעלי חיים ובעיקר חרקים, בזמן ש-2.5% ממהכמות הכוללת של סך החרקים בעולם נעלמים מדי שנה. הסיבה העיקרית להיעלמות הזו היא חקלאות אגרסיבית, צמצום שטחי טבע ושימוש גובר בחומרי הדברה. ההערכות הן שאם המצב לא ישתנה, בעוד 100 שנה עלולים להיעלם מחיינו החרקים כמעט כליל, מה שיגרום לאסון אקולוגי כבד.

כפר סבא למדה מפריז

העדנה המחודשת של המרחב העירוני בעידן הקורונה, והרצון לייצר מרחב בטוח עבור הציבור, הובילה עיריות ברחבי ישראל לחשב מסלול מחדש באשר לתחזוק המרחב הציבורי, ולהצטרף למגמה העולמית של הפסקת שימוש בחומרי הדברה. הן לא מחכות להחלטת ממשלה, לא למשרד החקלאות, הסביבה או הבריאות, אלא מחליטות לצמצם את הסיכונים הבריאותיים והסביבתיים בעצמם, ולייצר מרחב בטוח עבור התושבים.

הערים בישראל שהחליטו להפסיק את ההדברה בשטחן הן כפר סבא, כרמיאל, יהוד מונסון, חריש וכוכב יאיר, אך יש גם ערים הנמצאות בפיילוט או בתהליך הפחתה - חולון, תל אביב, הרצליה, גבעתיים וחיפה.

כפר סבא הייתה העיר הראשונה בישראל שהחליטה לפנות לנתיב של "אפס ריסוס" לפני כחמש שנים, והיום היא ‘חונכת’ בנושא ערים אחרות. "כשהתחלנו את התהליך, גילינו שאין שום רגולציה, וכל אחד יכול לקנות את החומרים האלו, להלביש אותם על גבם של עובדי הגינון ולרסס. יצאנו משם למהלך די מהיר לאיסור ריסוס בכלל", אומר איתי צחר, מנכ"ל עיריית כפר סבא.

צחר מספר שמודל המדיניות של העירייה היה פריז. "עשינו שימוש במצפן של עיריית פריז, שקבעה תוכנית ארוכת טווח להפסקת ריסוסים. יצרנו מדריך לגינון מקיים, שקבע ארבעה תחומים - אדם, אדמה, צמחייה ומים. בתחום הריסוס ההחלטה הייתה גורפת: מפסיקים. התחלנו בשתי שכונות, ולאחר שנה הפסקנו בכל העיר. הפלא ופלא, שום דרמה לא קרתה. הסביבה הרבה יותר בריאה, ואפילו חזרו לעיר מינים רבים של בעלי חיים. כשמרססים את הצמחייה נעלמים החיפושיות, הפרפרים, חלק מהציפורים וגם פרחי הבר. פתאום אנחנו רואים חזרה של טבע לעיר. בזמן הקורונה זה בלט לעין אפילו יותר".

רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, מציע לערים אחרות לקחת דוגמה, ולדאוג לתושביהן. "הסיכון בלרסס הוא סרטן, הסיכון בלא לרסס הוא עשבים. עשבים הם לא אויבים. אנחנו משתמשים בחרמש מכני ברחוב, וביריעות חיפוי טבעיות שמפחיתות את העשבייה בגינות, וגם מדשנות את הקרקע ומפחיתות את אידוי המים. התאמנו גם את הצמחייה לאקלים ויחד עם השקיה מבוקרת, אנחנו מצליחים לחסוך 2 מיליון שקל בחשבון המים שלנו".

להפסקת השימוש בקוטלי עשבים בגינות הציבוריות יש גם תמורה כלכלית. מחקר שנערך על ידי ד"ר תמי טרופ וד"ר ציפי עשת מאוניברסיטת חיפה, בחן חמישה מרכיבים עיקריים בעלות תחזוקת גן: כמויות המים להשקיה, עלויות טיוב הקרקע, גיזום שיחים, טיפול בעשבייה וטיפול במחלות ובמזיקים בגן. החוקרים השוו בין שני סוגי גנים, סטנדרטי ובר קיימא, בשלוש ערים: כרמיאל, כפר סבא ותל אביב.

החוקרות מצאו כי בתל אביב, בגן המקיים שבו שיטות הטיפול בעשבייה מתבססות בעיקר על ידי חירמוש ועישוב ידני, עלות הטיפול בעשבייה שווה לחצי (73 שקל לדונם) מעלות הטיפול בעשבייה על ידי הדברה בגן סטנדרטי (147 שקל לדונם), קרי חיסכון של 50%. על פי החוקרות, גינון בר קיימא והפחתת הריסוסים יכולים לחסוך לעירייה 30%-50% מעלות תחזוקת הגנים העירוניים.

מחברת באייר נמסר בתגובה: "הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) קבעה בינואר כי גליפוסט אינו מסרטן, ובכך הצטרפה לקונצנזוס בקרב הרגולטורים ברחבי העולם. רשויות הבריאות המובילות ממשיכות להסיק כי מוצרים מבוססי גליפוסט בטוחים כאשר משתמשים בהם לפי הוראות, וכי הגליפוסט אינו מהווה סיכון לסרטן.

"ב-2.6 החל הערעור של באייר לבית משפט לערעורים בקליפורניה בעניין התביעה של דויין ג’ונסון. החלטת בית המשפט להפחית את פסק הנזק העונשי ביותר מ-200 מיליון דולר היא צעד בכיוון הנכון, ואנו ממשיכים לטעון שההחלטה הראשונה של בית המשפט לא נתמכת על ידי המידע המדעי הקיים ולא על ידי החוקים הקיימים".

הפתרון של החקלאות: צמחי בר במקום ריסוס


ומה לגבי השדות החקלאיים והיעלמות החרקים? מחקרים מראים כי שימור שולי שדות לא מעובדים מאפשר תמיכה במגוון הביולוגי, ומשפר את שירותי ההאבקה וההדברה הטבעית לגידולים החקלאיים. השוליים אף עשויים להועיל לחקלאים דרך הגדלת מספר דבורי הבר ומאביקים אחרים, ובכך לתרום לשגשוג השדה.

כדי לבדוק את היתכנות הפסקת השימוש בקוטלי עשבים, המועצה האזורית לב השרון יישמה פיילוט במסגרתו חקלאים הפסיקו להשתמש בקוטלי עשבים בשולי החלקות החקלאיות וזרעו צמחי בר שמילאו את השטחים בפרחים. הפרחים הזמינו מאביקים, שביצעו הדברה ביולוגית טבעית וייתרו את השימוש בהדברה של מזיקים. 

הדילמה של ההדברה

● ארגון הבריאות העולמי קבע בשנת 2015 כי קוטלי עשבים עלולים להיות מסרטנים והנושא מצוי במחלוקת מדעית
● לפני פחות משנה נפסקו בקליפורניה פיצויים של יותר מ-2 מיליארד דולר לבני זוג שחלו בסרטן בעקבות שימוש בקוטל עשבים של באייר
● אוסטריה הכריזה על איסור שימוש בקוטל העשבים גלייפוסט עד סוף 2020, צרפת עד 2021 וגרמניה עד 2023
● לא רק מדינות: גם ערים דוגמת בריסל, פריז וסן פרנסיסקו כבר החליטו באופן עצמאי על פרידה מקוטלי העשבים

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק