עסק ביום | פיצ'ר

"אנחנו נאחזים בכך שעזרנו לאנשים שזקוקים לנו"

הדר מילר היא אופטומטריסטית ושותפה בחנות אופטיקנט בארנס ברמלה • "המשכנו להעסיק את צוות העובדים ולשלם את התשלומים השוטפים, בשעה שההכנסות צנחו דרמטית" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

הדר מילר, בעלים משותפת של חנות אופטיקה ברמלה  / צילום: אופטיקנט בארנס רמלה
הדר מילר, בעלים משותפת של חנות אופטיקה ברמלה / צילום: אופטיקנט בארנס רמלה

מה שניחם את הדר מילר (31), אופטומטריסטית ושותפה בחנות אופטיקנט בארנס ברמלה, הייתה תחושת השליחות והסיוע עד כדי מקרים שהיא מגדירה כמצילי חיים בתקופת הקורונה. לשליחות הזאת היה מחיר כלכלי כואב.

כחנות אופטיקה שמוגדרת כשירות חיוני נדרשה אופטיקנט, שמפעילה סניפים נוספים בתל אביב ובכפר חב"ד, לפעול בתקופת הסגר. "המשמעות היא להמשיך ולהעסיק את צוות העובדים ולשלם את התשלומים השוטפים, בשעה שההכנסות צנחו דרמטית".

מי שבא לחנות שממוקמת בקניון קריית הממשלה ברמלה היו רק כאלה שהזדקקו לפתרון מיידי ובעיקר כאלו עם "מספר גבוה" שלא יכולים לשרוד רגע בלי משקפיים; מרופא מנתח שנזקק בדחיפות לזוג משקפיים חדשים כדי להמשיך לעבוד ועד לאבחון מצמרר שהתגלה תוך כדי בדיקת ראייה, ששלח מטופל לחדר מיון עם חשד לגידול.

מילר, תושבת לוד ואם לארבעה, עבדה בחנות משך 4.5 שנים ובינואר האחרון נכנסה כשותפה. במסגרת השותפות העסק, שקיים 42 שנה, שינה את עצמו. התוצאה: הבעלים של עסק חדש (לכאורה) לא זכאים למענקים מהמדינה מאחר שהם לא יכולים להוכיח צניחה בהכנסות ביחס לשנה שעברה.

לאורך התקופה נעשו בדיקות נעשה גם בבתי מטופלים, כולל בקרב אוכלוסייה בסיכון לרבות ניצולי שואה. מכירות אונליין היו פחות נחלת החנות שהתמקדה בינתיים בשיווק בזירות הדיגיטליות. מאז החזרה המסוימת לשגרה מרגישים בחנות התאוששות וחזרה לרמת המכירות שלפני המשבר כשברקע יש חשש מגל שני וחזרה לאחור.

"הרגשנו מהותיים אבל מנגד המצב היה קשוח. התשלומים ירדו כרגיל, הקלות בארנונה לא קיבלנו כי אנחנו עסק חיוני למרות שלנו לא היו הכנסות כמו סופר פארם שהיה פתוח איתנו בקניון בחודשים מרץ-מאי. אנחנו עסק חזק אז נעמוד בזה כשאנחנו נאחזים בכך שעזרנו לאנשים שזקוקים לנו. הקורונה חידדה את תחושת השליחות אבל מצד שני המחיר הכלכלי כואב".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il