גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טוב מראה עיניים: המנוע הצמחוני של הב.מ.וו החדשה לאו דווקא חיסרון

לספורט-סדאן הקומפקטית החדשה של ב.מ.וו יש עיצוב מסובב ראשים, תא נוסעים מרווח ומתוחכם והתנהגות כביש מרנינה ● המנוע של גרסת הבסיס מספק ביצועים די צמחוניים, אבל סטטיסטיקת המכירות מגלה שזה לא חיסרון בפלח שוחר הסטטוס

יצרני הרכב הגרמנים, וב.מ.וו באופן ספציפי, עובדים כיום קשה כדי להתאושש ממשבר הקורונה ולחזור לסוג של "נורמליות חדשה". בטרם חלף חודש מההשבתה הכפויה והממושכת של מפעלי הייצור בגרמניה, כבר השיקה החברה שלושה דגמים חדשים, כולל כביש-שטח חשמלי אסטרטגי, שייוצר בסין וייוצא משם לאירופה (ולישראל).

במקביל, היא מנסה לשקם את רשת הדילרים הגלובלית שלה, שטרם חזרה לתפקוד מלא, ועל הדרך היא הספיקה לסגור את פס הייצור של מכונית הספורט האייקונית I8 , לקדם אפליקציה שמזהירה את 90 אלף עובדי החברה על חשיפה פוטנציאלית לחולי קורונה ולהגדיל את היקף הייצור לשתי משמרות ביום.

ב.מ.וו עונה לקומפקט-קופה של מרצדס?

אחת המשימות החשובות ביותר שלה כרגע היא חידוש התנופה השיווקית של כמה דגמי מפתח, שהושקו ממש לפני פרוץ המשבר, ואחד מהם הוא סדרה 2 "גראנד קופה" החדשה. בעת השקת המכונית טענה החברה רשמית כי היא נועדה "להביא אל פלח הפרמיום הקומפקטי את קונספט הקופה ארבע-דלתות המצליח של מכוניות היוקרה הגדולות של ב.מ.וו".

אם היינו צריכים לסכם את המשפט הזה בשתי מילים, אלה יהיו "מרצדס CLA" - אותה קומפקט-קופה ארבע-דלתות מוחצנת של מרצדס, שהצליחה להפתיע את ב.מ.וו באמצע העשור ויצרה נישה ייחודית משלה עם כמעט 100 אלף מכירות בשנה.

אם למישהו יש ספקות שסדרה 2 גרנד-קופה היא תשובה ישירה (ומאוחרת) של ב.מ.וו לאותה CLA, העיצוב מפזר אותן. יש לה חרטום אגרסיבי, שחולק את עיצובו עם סדרה 1 החדשה ומחצין גריל ענק ומפוצל, פגושים נמוכים ופנסים עם תאורת "מסגרת המשקפיים" המוכרת של המותג. פרופיל הצד קמור, שרירי ו"מהיר", כמו אצל המתחרה של מרצדס, וגם הזנב שומר על מראה דינמי בזכות שמשה, שיורדת לאחור בקו תלול ונקטעת במעין הגבהה של מכסה תא המטען.

רכב

בסך הכל העיצוב פחות מוחצן משל CLA ומוכוון אל לקוחות יותר בוגרים, אבל זו עדיין מכונית מצודדת עם נוכחות כביש "ב.אמ.וואית", במיוחד כאשר היא מגיעה בצבע שחור ועם חבילת "M ספורט" קוסמטית, שכוללת חישוקים אגרסיביים, מפלטים מודגשים ועוד קישוטים, כמו רכב ההדגמה בו נהגנו.

תא הנוסעים מבוסס על סדרה 1 החדשה, שבמרכזה עמדת פיקוד על בסיס צמד מסכי LCD רוחביים. המראה הכולל פחות טכנולוגי ועתידני מאשר ב-CLA, אבל הוא עדיין פונה לדור האנדרואיד עם שלל אפשרויות להתאמה אישית של הגרפיקה, המידע ותאורת האווירה בתא. תנוחת הנהיגה הספורטיבית אופיינית מאוד למותג, המושבים הקדמיים תומכים היטב בגוף בפניות ונוחים גם בנסיעות ארוכות, הגה הספורט הנאה מכניס את הנהג לאווירה רצויה והכל עטוף בחומרים מהשורה הראשונה עם איכות גימור מוצקה כסלע ובידוד רעשים ראוי לרכב פרמיום.

סוף סוף: גם מצלמה לנסיעה לאחור

הנדסת האנוש שוכפלה מהדגמים הגדולים של החברה, כולל מתג הרוטור המוכר לשליטה בתפריטים, מוט הילוכים דמוי ג'ויסטיק וכמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה ידנית בפונקציות חיוניות. האבזור התקני כולל ערכה מקיפה מאוד של מערכות בטיחות אקטיביות ואפילו "סייענית קולית" יעילה נוסח "אלקסה", שמאפשרת לנהג להתמקד במה שקורה על הכביש. שמחנו גם לגלות שב.מ.וו סגרה כמה חורים מטרידים באבזור התקני של דגמי הדור הקודם כמו מצלמה לנסיעה לאחור, אם כי ברמת המחיר הזו אפשר היה לצפות לקבל גם מערכת ניווט תקנית ושליטה חשמלית במושבים.

מרחב הפנים פחות מרווח מאשר בכמה משפחתיות מדור אחרון דוגמת קורולה ומגאן, ומרווח הברכיים קצת פחות נדיב מאשר ב-CLA שנהנית מיתרון של 5 ס"מ בבסיס הגלגלים. אבל ה-2 מציע יותר מרחב מ-A3 סדאן, למשל, ויכולה לאכלס מאחור ללא קושי שני נוסעים מבוגרים פלוס נספח. גם מרחב הראש דורש פחות פשרות ממה שרומז הגג הקמור. תא מטען שימושי בנפח 430 ליטר יתקבל בברכה על ידי לקוחות משפחתיים.

כרגע משווקת המכונית בישראל בשתי תצורות הנעה. גרסת הבסיס בה נהגנו היא ה-218 שמארחת בחרטומה את מנוע ה-3 צילינדרים, 1.5 ליטר טורבו-בנזין, שמוכר לנו היטב משלל דגמי ב.מ.וו ומיני. בגרסה הזו הוא מייצר 140 כ"ס, שהם אמנם 4 כוחות סוס סמליים יותר מגרסת הבסיס הפופולרית של מרצדס CLA, אבל עדיין לא הספק מרשים במיוחד בימינו.

בשני מצבי התכנות המתונים של מחשב, הניהול המנוע והתיבה לוקים בתגובה די עצלה ללחיצה ואין להם הרבה מה להציע פרט לשיוט נינוח בעיר וצריכת דלק חסכונית. גם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות לא תרגש אף אחד. מצב התכנות הספורטיבי כבר מחדד את העברת ההילוכים, מעניק זריקת מרץ אלקטרונית לטורבו ומאיץ את תגובת הדוושה ואת קצב צבירת המהירות בעקיפות ובעליות ארוכות. זו הפכה להיות חיש קל ברירת המחדל שלנו.

את הערך המוסף של ב.מ.וו (פרט לעיצוב כמובן) מספקת התנהגות כביש נעימה ומהנה. אמנם ל-2 החדשה יש כעת הנעה קדמית, כמו לסדרה 1 החדשה עליה היא מבוססת, אבל השלדה שלה מרגישה הדוקה וקלילה, תודות למשקל עצמי נמוך יחסית וחלוקת משקל מאוד מאוזנת, ומתברכת בהעברות משקל מהירות ונעימות ובהיגוי חד, שמשדר היזון חוזר מדויק בפניות הדוקות. בקיצור, שלדה, שפוטנציאל שלה רחוק שנות אור מהיכולות הצנועות של מערכת ההנעה. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות על הכביש המהיר טובה, כצפוי וכראוי. נוחות הנסיעה סבירה בהחלט עם ספיגה טובה של מהמורות עירוניות ובין עירוניות למעט רמפות הרעדה, שמקפיצות את החלק האחורי אל-על.

ב.מ.וו 218 גראן-קופה מאובזרת ברמה סבירה בהחלט עולה כ-252 אלף שקל, קרוב מאוד למחיר גרסת הבסיס של ה-CLA180. חבילת האבזור M-SPORT מוסיפה עוד כעשרת אלפים שקלים למחיר, אבל עדיין זולה בכ-30 אלף שקל מגרסת ה"פרוגרסיב" של ה-CLA, עם אותו מנוע של 136 כ"ס.

בסך הכל זו מכונית מהנה לנהיגה על כבישים ראויים, שבהחלט יכולה לשמש גם כאופציה ניהולית לנהגים, שגומאים הרבה מאוד קילומטרים בשנה. אמנם הביצועים של המנוע הצמחוני רחוקים מהציפיות, שיוצרים הסטיקרים המרשימים "גרנד קופה" ו-"M-SPORT" שעל הירכתיים. אבל סטטיסטיקת המכירות מגלה שעבור הלקוחות הטיפוסיים בפלח, זה כנראה לא באמת משנה. 

עוד כתבות

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט בגבול הצפון: "המשימה לא הושלמה, עלול להיות קיץ חם"

גלנט ביקר בעוצבת הגליל והבהיר: "למלחמה יהיה מחיר כבד עבור ישראל וקטסטרופלי לחיזבאללה" • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע • במקביל: אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • כל העדכונים

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; טבע מזנקת ב-10%, בשיא של חמש שנים

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט מזנקת ב-10%, ליפט ב-5% ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל