מלחמות הסחר: ארה"ב תרחיב את המכס על זיתים, וודקה ושוקולד אירופיים בסך 7.5 מיליארד דולר

ממשל טראמפ שוקל להרחיב ולהעלות את המכס במסגרת סכסוך ממושך בארגון הסחר העולמי על הסבסוד האירופי של יצרנית המטוסים איירבוס .

טראמפ, השבוע / צילום: רויטרס - Yuri Gripas
טראמפ, השבוע / צילום: רויטרס - Yuri Gripas

ממשל טראמפ שוקל להרחיב ולהעלות את המכס על יבוא, בסך 7.5 מיליארד דולר בשנה, של מוצרים מהאיחוד האירופי ובריטניה שהוא הטיל לראשונה בשנה שעברה. זאת, במסגרת סכסוך ממושך בארגון הסחר העולמי על הסבסוד האירופי של יצרנית המטוסים איירבוס.

משרד נציג הסחר האמריקני פרסם שלשום בלילה (ג') מסמכים שיאפשרו לחברות להגיב על העלאה עד ל-100% של המכס על כל המוצרים שעליהם חל כבר מכס, והרחיב את הרשימה למוצרים חדשים כמו סוגי קפה וזיתים.

פרק הזמן לתגובות יסתיים ב-26 ביולי, ואחריו תוכל ארה"ב לפעול. העיתוי יהיה קרוב למועד שבו צפויים האיחוד האירופי ובריטניה לזכות בתלונה מקבילה שהן השיגו בארגון הסחר נגד סבסוד של בואינג על ידי ארה"ב. זכייה כזו תאפשר לאירופים להטיל מכס משלהם על מוצרים אמריקנים.

פסיקות ארגון הסחר אמורות ליצור תמריץ להסדר מוסכם של הסובסידיות ליצרניות המטוסים הגדולות, אך הן עלולות להוביל במקום זאת להסלמה נוספת במלחמת המכסים.

בריטניה הייתה חלק מהאיחוד האירופי כשארגון הסחר אישר את המכס שהטיל ארה"ב, ונשארה מעורבת במחלוקת אחרי הברקזיט. ארה"ב זיהתה בעבר יבוא מאירופה בהיקף של יותר מ-20 מיליארד דולר שהיא יכולה לגבות עליו מכס במסגרת הסכסוך. מדובר בעיקר בפריטי מזון סמליים מבחינה תרבותית, כדי לפגוע בגאווה האירופית.

בהודעה שלשום, ארה"ב זיהתה עוד סחורות בשווי 3.1 מיליארד דולר בשנה שהיא תוכל לגבות עליהם מכס כולל זיתים, שוקולד, קפה, וודקה, ג'ין, בירה ותפוחי אדמה.

דובר של האיחוד האירופי מסר בהודעה שפעולותיה של ארה"ב "יוצרות אי ודאות לחברות וגורמות נזק כלכלי לא נחוץ לשני הצדדים", וכי הוספת פריטים חדשים לרשימת היבוא מאירופה "מעוררת חשש של הרחקת לכת מעבר למה שאושר בארגון סחר העולמי".

עד כה לא חרג המשרד האמריקני לסחר מחוץ לפסיקות ארגון הסחר. באוקטובר זכתה ארה"ב בפסיקה של הארגון אחרי מאבק שנמשך קרוב ל-15 שנה, והיא קיבלה אישור להטלת מכס של עד 100% על מוצרים לפי בחירתה. אך ארגון הסחר הגביל את ההיטל למוצרים בסך 7.5 מיליארד דולר בשנה, ולפי שעה המשרד לסחר חוץ בממשל לא חרג מהסך הזה. הוא שומר על האופציה לשנות את הרכב המוצרים שעליהם הוטל מכס.

למרות ההיתר של ארגון הסחר למכס של עד 100%, ארה"ב הגבילה את המכס בסכסוך הסחר ל-25%. בעוד שארה"ב חתמה על עסקאות סחר עם קנדה, מקסיקו, סין ויפן, אמנה דומה עם האיחוד האירופי טרם נחתמה, והפכה מקור לתסכול של צוות הסחר הבינלאומי בבית הלבן.

בשימוע בקונגרס בשבוע שעבר, נציג הסחר האמריקני רוברט לייתייזר אמר שהדיונים עם אירופה "לא נראים טוב בטווח הקצר" וכי הנשיא טראמפ "ישתמש במכסים אם הוא יצטרך לקבל יחס הוגן לעסקים אמריקנים". חברים רבים בקונגרס תומכים במכסים על תוצרת סין, שנחשבת ליריבה אסטרטגית וכלכלית, אך עימות דומה עם האיחוד האירופי לא זוכה לאותה תמיכה פוליטית.

למרות שארה"ב הטילה כמה מכסים על תוצרת אירופה, היא נמנעה כמה פעמים משימוש בכל כוח המכסים שלה נגד האיחוד האירופי, ומהטלת מכס של 100% במהלך המחלוקת על בואינג. מעולם לא מומשו גם האיומים במכס על רכב מתוצרת אירופית, שיפגע מאד ביצרנים ביבשת הזו.

המוצרים שעליהם נגבה מכס של 25% כעת כוללים מגוון רחב של פריטי מזון כמו יינות, וויסקי, גבינות ופסטה. המכסים משולמים על ידי היבואנים האמריקנים של מוצרים אלו, שמעלים את מחירי הסיטונאיים שלהם, ובסופו של דבר מייקרים את המחיר לצרכן.