גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"צריך לבטל את מע"מ אפס על פירות וירקות, ואת הפטור ממע"מ באילת"

להכין את השוק להיעלמותם של מקצועות ולצמיחתם של אחרים, לא להגדיל את הגירעון בצורה מופרזת ולהעלות באופן זמני את נטל המס על העשירון העליון ● "גלובס" מארח פאנל מומחים יומי בניסיון לסגור את הוואקום ולסייע במציאת פתרונות יצירתיים לקורונה הכלכלית ● סוגרים את הוואקום, מדור יומי חדש

פרופ' עומר מואב, פרופ' מנואל טרכטנברג  / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, גלובס
פרופ' עומר מואב, פרופ' מנואל טרכטנברג / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, גלובס

באיזה צעדים כלכליים יש לנקוט במהירות, איך אפשר לסייע לעסקים ומה יציל את שוק העבודה? המנהיגות הכלכלית של ישראל מתמהמהת, אבל רעיונות יצירתיים דווקא לא חסרים. בניסיון לסייע בסגירת הפער ומתוך רצון להעלות לדיון מגוון רחב של פתרונות, "גלובס" יפנה מדי יום למומחים בעלי רקע כלכלי, עסקי, חברתי או אקדמאי רלוונטי. רוצים לקחת חלק בשיח? פנו אלינו i-can-help@globes.co.il

"הבעיות שלנו הן בתחום הניהולי והפוליטי, לא הכלכלי"

פרופ' מנואל טרכטנברג, אוניברסיטת תל אביב, חוקר בכיר במוסד שמואל נאמן בטכניון 

מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

1. להימנע ממדיניות קצרת אופק

"צריך להיזהר ממדיניות פופוליסטית וקצרת אופק. יש עשרות אלפים שיהיו בצרה גדולה, ובהם עובדי ענף האירועים, למשל. הלחץ שיש כעת על הממשלה יוצר תחרות בין ניר ברקת, ישראל כ"ץ וראש הממשלה נתניהו לגבי מי יזכה בקרדיט על השימוש בכסף. זה יוצר דינמיקה של פופוליזם על חשבון הציבור, שמטרתה 'בואו נקנה את השקט'. התחרות בין קובעי המדיניות היא על המקום של חלוקת הכסף. זה שורטרמיזם - מסתכלים רק על האופק הקצר. זה לא מוביל להתמודדות עם בעיות העומק".

2. להתכונן להיעלמות מקצועות

"העולם התעסוקתי עומד להשתנות ביג טיים. ענפים יגדלו, ויהיו מקצועות שייעלמו. יש כישורים חדשים שיהיו נדרשים יותר, זה עומד להשתנות מאוד. החלק החשוב ביותר של המדיניות הוא להבין את זה, לזהות את התמורות, ולהכין את השוק והכלים כדי שהמעבר הזה יהיה כמה שיותר נרחב, מהיר ופחות כאוב".

3. לשפר את המערך הניהולי

"אנחנו בחוסר יציבות פוליטית מאוד גדול. הסכנה לבחירות פחתה, אבל זה לא נעלם. המתח הפנימי בתוך הממשלה פוגע ביכולת לנהל את המשבר ולקבוע מדיניות מושכלת. כל שר צריך להצדיק את קיומו, בלי ראייה כוללת.

"הבעיות שלנו הן בתחום הניהולי והפוליטי, לא הכלכלי. אנחנו משלמים את המחירים הכלכליים של הניהול. אין כאן גימיקים - אם אין מערך ניהולי ראוי, זה לא יעבוד. הבעיה היא לא רעיון מבריק כזה או אחר, אלא מדיניות כוללת שיש לה מטרה ברורה, תוכנית עבודה עם יכולת ביצוע, אחרת לא יהיה פתרון אלא רק ירוויחו זמן. תוכנית נקודתית מסוימת תקנה שקט לכמה שבועות, לא לטווח הארוך".

4. להקים מטה עם מעמד משפטי

"אופן ניהול המשבר עד כה - בצורה ריכוזית, תוך ריבוי צוותי מומחים, והיעדר הגדרה ברורה של אחריות וסמכות - לא יכול להימשך. דרושה היערכות חדשה המתאימה לניהול מערכה ארוכה, רב-תחומית וסבוכה, שבה ייטלו חלק לא רק גופים שלטוניים אלא גם מגוון רחב של גורמים ציבוריים ואזרחיים.

"מינוי 'מטה הקורונה' ייעשה על ידי קבינט הקורונה, יוענק לו מעמד משפטי הולם, ויעמוד לרשותו תקציב ייעודי. הוא יהיה מורכב מ-12 חברות וחברים: היו"ר - אישיות בעלת ניסיון מוכח בניהול מערכות מורכבות, ומעמד ציבורי רם; שמונה יושבי ראש של ועדות תחומיות; שני נציגי ציבור; ונציג האקדמיה.

"תחת המטה יפעלו ועדות ייעודיות לכל נושא. בהיבט הכלכלי, למשל, הוועדה תעסוק במאקרו, תקציב, היבטים ענפיים, ותכנון לטווח בינוני-ארוך. יהיו חברים בה משרד האוצר, משרד הכלכלה, בנק ישראל, הביטוח הלאומי, המועצה הלאומית לכלכלה, נשיאות המעסיקים והעסקים, נציגי ארגוני עובדים ועצמאים, וגם נציגים סקטוריאליים".

"לבטל מע"מ אפס על פירות וירקות, ואת הפטור ממע"מ באילת"

פרופ' עומר מואב, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת וורויק, ובמרכז הבינתחומי בהרצליה

עומר מואב / צילום: יונתן בלום, גלובס

1. עבודה עם דמי אבטלה

"הממשלה לא יכולה לפצות את הציבור הרחב על הפגיעה. צריך להפעיל ערבות הדדית, ולתת סיוע כדי לאפשר לאנשים לשרוד. צריך לתת ודאות - לא דמי אבטלה שמחליטים בכל חודש להאריך, אלא תוכנית לטווח ארוך, שלוקחת בחשבון שדמי אבטלה פוגעים במוטיבציה לעבוד.

"צריך לבנות תוכנית שמאפשרת לאנשים לעבוד, מבלי שהם מאבדים את מלוא דמי האבטלה. מי שיבחר לעבוד במקצועות כמו סיעוד או חקלאות - זה יהיה כדאי לו כלכלית. למשל, דמי האבטלה יינתנו במלואם בהתחלה, ולאחר מכן תהיה הפחתה מתונה. מי שיעבוד, יאבד על כל שקל שכר רק 40 אגורות מדמי האבטלה. זה תמריץ חיובי".

2. להימנע מפזרנות יתר

"לא נכון לתת פיצויים, להלאים חברות או לרכוש מהתעשייה הישראלית במיליארדי שקלים. לא לבזבז כסף סתם על רכישות מיותרות, ולא לשפוך כסף על הציבור כדי לעודד צריכה. המחיר הוא מאוד כבד, והתוצאה הסופית יכולה להיות מאוד מזיקה.

"לממשלה יש מגבלות על ההוצאה, וניסיון העבר מלמד שגירעון עמוק הוא זה שהוביל למשבר. אי אפשר לצאת מהמשבר על ידי יצירת גירעון עמוק בצורה מופרזת, כי הוא עצמו מוביל למשבר. לא הגיוני לעשות משהו שמוביל למשבר כלכלי כדי לצאת ממשבר כלכלי. הממשלה יכולה להגיע כך לשוקת שבורה, וכך גם מי שבאמת זקוק לכסף - לא יוכל לקבל אותו. פזרנות יתר עכשיו, יכולה להוביל לרעב בעתיד".

3. להשקיע בתשתיות פיזיות ואנושיות

"צריך לזכור שכל שקל שהממשלה מוציאה היום הוא הלוואה שאנחנו והילדים והנכדים שלנו נחזיר בעתיד. השקעה בתשתיות תחבורה, תקשורת והכשרה מקצועית תסייע למשבר בטווח המיידי; צריך השקעות שייצרו משק עם תשתיות פיזיות ואנושיות טובות יותר ליום שאחרי המשבר.

"היכולת של הממשלה לקחת עוד ועוד הלוואות כדי לממן את כל תוכניות הסיוע היא מוגבלת, והיא נטל כבד על העתיד. צריך להתייחס לכסף הציבורי הזה שאין לממשלה בזהירות רבה, כדי שלא נגיע למצב שבו למי שבאמת צריך - אין מה לאכול".

4. להפחית ארנונה לעסקים

"משבר הוא הזדמנות לבצע רפורמות, שיסייעו מיידית. הדבר הקריטי ביותר לצמיחה כלכלית ויציאה ממשבר הוא יוזמה של בעלי עסקים. הם הנכס של הכלכלה, וכיום הם ניצבים מול שורה ארוכה של כללי רגולציה וביורוקרטיה בלתי נסבלים. יש דברים מיותרים שצריך לבטל ולהקל בהם. למשל, הארנונה לעסקים בישראל היא גבוהה מאוד, והיא צריכה לרדת.

"גם מערכת המס מסורבלת. צריך לבטל פטורים - למשל את מע"מ אפס על פירות וירקות, ומע"מ אפס על שירותי תיירות ובאילת, ובמקביל להוריד את שיעור המס. גם אם באופן זמני נטל המס על העשירון העליון יעלה, כתוצאה מביטול פטורים, זה לא נורא. אבל זה חייב להיות זמני".

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר