גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על ההלוואה בסופרמרקט: התשובה של מנכ"ל שופרסל למועצה לצרכנות

המועצה לצרכנות פנתה לפיקוח על הבנקים ולשרה לשוויון חברתי בבקשה ל"התערבות בעניין שיווק הלוואות בסניפי רשתות שיווק", כשבמוקד המיזם החדש של שופרסל • מנכ”ל הרשת השיב: "הפעילות מגבירה תחרות"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

המועצה לצרכנות נגד שופרסל בסוגיית ההלוואות. המועצה לצרכנות פנתה לפיקוח על הבנקים ולשרה לשוויון חברתי מירב כהן בבקשה ל"התערבות המפקח על הבנקים בעניין שיווק הלוואות בסניפי רשתות שיווק", וזאת לטענתה למניעת "השפעה בלתי הוגנת על הצרכן ולניצול מצוקתו הכלכלית". לידי "גלובס" הגיע מכתב בו משיב מנכ"ל שופרסל לדברים וטוען: "יש גורמים במשק שיש להם אינטרסים ברורים לשימור המצב הקיים בו הבנקים נהנים מהעדר תחרות ומהסטטוס קוו בתחום ההלוואות. מפתיע שדווקא גוף שחרט על דגלו להגן על הצרכן, מוביל התנגדות למהלך שיש בו משום שיפור מצבו של הצרכן".

לפני למעלה משנה, שופרסל וכאל ביקשו לצאת לדרך בתכנית משותפת בתחום ההלוואות ולשווק הלוואות לכל מטרה בסניפי הרשת. בזמנו, חדוה בר, דאז המפקחת על הבנקים, פרסמה טיוטה לתנאים לשיווק אשראי צרכני. הטיוטה עברה את אישור הוועדה המייעצת בפברואר, ואז באה הקורונה, בר סיימה את תפקידה, ולנעליה נכנס מפקח חדש - יאיר אבידן, כך שבפועל הטיוטה טרם אושרה.

במכתב שנשלח למפקח על הבנקים, יאיר אבידן, על ידי מ"מ המועצה לצרכנות עופר מרום נכתב כי המועצה מביעה את התנגדותה הנחרצת למהלך ה"מתייחס להלוואות כאל עוד מוצר שניתן לרכישה יחד עם עוף וחלה לשבת", וזאת לטענתה "ללא בדיקה מתאימה של נותן ההלוואה של נתוני הלקוח מבחינת הסיכון ויכולתו לעמוד בהתחייבותו כפי שנדרש בתחום ההלוואות הבנקאיות".

עוד טוענים במועצה לצרכנות כי בתקופה של משבר כלכלי, "שיווק הלוואות על ידי רשת קמעונאית לצרכנים שלא נכנסו לסניף כי להתקשר בהסכם הלוואה ולא ביצעו סקר שוק, מגביר את הסיכון כי הצרכן יקבל החלטה פזיזה או יפעל תחת לחץ". מכאן, טוענים במועצה, כי עולה חשש ל"הליך שיווק בלתי הוגן" שיש בו "פגיעה מהותית בחופש ההתקשרות שלו".

אברכהן: "אינטרסים ברורים לשימור המצב הקיים"

בתגובה לדברים כתב מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן מכתב תגובה נחרץ בו הוא מגיב לביקורת אשר מתפרסם כאן לראשונה: "אנו סבורים כי פעילות זו שהינה בשיתוף עם חברת כאל העוסקת באשראי חוץ בנקאי, לא רק שלא תפגע בצרכן, אלא תתרום להגברת התחרות ולהוספת אפשרויות בחירה אטרקטיביות למי שנמצא במצב של מצוקה תזרימית וזקוק לסיוע בדמות אשראי, בפרט בימים אלו".

עוד כותב מנכ"ל קמעונאית המזון הגדולה בישראל במענה למכתב של מרום: "גם לנו כגוף עסקי אשר מספק שירותי מימון, אין כל אינטרס או רצון להעניק הלוואות למי שאינו בר יכולת החזר ואך ברור ומתבקש הוא, שהלוואות יינתנו אך ורק כאשר כל האינדיקציות מעידות על יכולת החזר מצד הלקוח".

אברכהן מוסיף: "אנו תמהים כי המועצה לצרכנות, בחרה לפעול כנגד מהלך זה אשר יש בו כדי להביא בשורה לציבור רחב של לקוחות, בפרט בימים אלו בהם הנטל הכלכלי הופך בקרב רבים לקשה מנשוא". לדבריו, "אנו מבינים כי ישנם גורמים שונים במשק, להם אינטרסים ברורים לשימור המצב הקיים בו הבנקים נהנים מהעדר תחרות ומהסטטוס קוו בתחום ההלוואות. אין זה מפתיע אותנו שישנה התנגדות מצד גורמים כאלו ואחרים לכניסתנו לתחום זה. אולם, מפתיע שדווקא גוף שחרט על דגלו להגן על הצרכן, מוביל התנגדות למהלך שיש בו משום שיפור מצבו של הצרכן".

בפועל, שופרסל וכאל אמנם לא היו מחויבות באופן רשמי להתאים את עצמן לקריטריונים הללו, אך הן ביצעו את ההתאמות הללו בעצמן מראש. בין היתר, התנאים הללו קוראים להימנע משיווק יזום לאוכלוסיות מוחלשות, ומחייבים להציע אותן אך ורק בתוך מתחם ייעודי שאינו בקופות. לשם כך שופרסל הציבה עמדות ייעודיות ב-21 חנויות, בהן אנשיה מספקים הלוואות. לפי הערכות, שופרסל וכאל ייגבו על ההלוואות המשותפות הללו ריבית בסדר גודל של כ-8% לשנה, בהתאם לנהוג בהלוואות לכל מטרה בשוק האשראי הצרכני החוץ בנקאי. ההלוואות בפעילות המשותפת של שופרסל וכאל תהיינה בהיקף של עד 10-20 אלף שקל להלוואה.

השרה כהן: "פוטנציאל גדול לניצול"

כאמור, הפנייה של המועצה לצרכנות הגיעה גם לשרה לשוויון חברתי, מירב כהן, שפנתה אף היא לפיקוח על הבנקים בנושא. בשיחה עם "גלובס" אומרת השרה: "נראה ששופרסל וכאל עומדות בקריטריונים שהציב בנק ישראל, אך בעיני השאלה היא לא על שופרסל או כאל - יש פה שאלה עקרונית, האם הלוואות זה משהו שצריך לדחוף לנו - היום בסופרמרקט, ומחר זה יהיה בחנות רהיטים, או כדי לשכנע אותנו לרכוש מטבח. המיקום מאוד בעייתי, יש פה פוטנציאל גדול לניצול".

לדברי כהן, "זה תהליך שהוא מסוכן למשק הישראלי - מצד אחד זה קורה כבר בעולם ואי אפשר לעצור את המגמה, ומצד שני יש כאן מערכת שמושתתת על אנשים שיווק שנמצאים שבשטח ושמקבלים בונוסים שיוצרת הרבה פעמים ניצול של אנשים מוחלשים. פניתי למפקח בנושא, וביקשתי שיינתן דגש על להימנע ממצב של ניצול, והם התחייבו לבצע ביקורות סמויות. אם נקבל תלונות מלקוחות שנפגעו נתקוף את זה בכל הכוח".

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "טיוטת הוראה שפרסמו הפיקוח על הבנקים ורשות שוק ההון בנושא אשראי צרכני קובעת מגוון רחב של הגנות ללקוח מפני מצב בו הוא עלול ליטול אשראי בהיסח הדעת, ובכלל זה מתן האשראי אך ורק בתוך מתחם ייעודי שאינו בקופות; דרישה לאשרור האשראי לאחר היציאה מנקודת המכירה, תוך הצגת התנאים המהותיים של העסקה, ובכלל זה גובה הריבית; אפשרות לביטול העסקה ללא עמלות במהלך שלושה ימי עסקים מיום העמדת ההלוואה, ועוד. זאת כמובן בנוסף לדרישות חיתום קפדניות. בכוונת הפיקוח להפעיל מנגנוני בקרה בכדי להבטיח כי מכירת האשראי ברצפות השיווק אכן עומדת בכללים אלה".  

מכאל נמסר בתגובה: "מיזם מכירת הלוואות בשופרסל מהווה ערוץ נוסף לקשר עם לקוחות הזקוקים להלוואות, במיוחד בימי משבר כלכלי אלה בו נשמעות טענות על כך שגופים פיננסים ממעטים במתן אשראי. תהליך המכירה מתקיים במתחמים ייעודים שהוקמו בסניפי שופרסל, ונעשה ע"י מוכרני אשראי מקצועיים אשר עברו הכשרה ומומחיות תוך הקפדה על הגינות בהתאם להנחיות הרגולציה והפיקוח. לאחר סיום תהליך הרכישה בסניף, מקבל הלקוח הודעת sms המבהירה לו כי ביכולותו לבטל את ההלוואה ללא עלות תוך 3 ימים. בנוסף, למחרת מתקשר נציג בכיר מטעמנו ללקוח ומוודא כי הוא מעוניין בהלוואה וכי הוא מבין את כל הפרטים הרלוונטים הנוגעים לה. רק לאחר שיחה זו מאושרת ההלוואה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב