דווקא בעת הקורונה: חובה עלינו, ראשי השלטון המקומי, להעצים את הקשב לצורכי התושבים

הקורונה הכניסה את התושבים למצב של חוסר ודאות והכול עמום • תפקיד ראש הרשות הוא להוות עוגן עבורם

עליזה בלוך, ראשת העיר בית שמש / צילום: תמר מצפי
עליזה בלוך, ראשת העיר בית שמש / צילום: תמר מצפי

משימת ניהול עיר, שעליה מופקדים ראש רשות יחד עם חברי המועצה וצוות הניהול הבכיר של העיר, היא משימה הפועלת בכפוף לתוכנית עבודה מסודרת. לכל ראש רשות יש תסריטי ניהול, כללי עבודה, מטרות לטווח קצר וארוך, נוהלי חירום ומעקב, ועוד. משימתו של ראש רשות היא לנסות ולצמצם את ממדי אי-הוודאות ולהגביר אמון.

התפרצות הקורונה אילצה את השלטון המרכזי, ובעיקר המקומי, להתמודד עם אירוע שכולו עמימות וחששות. כל העולם עסק בנגיף לא מוכר, וניסה לנהל מלחמת התשה באויב שאינו נראה. כעומק העמימות כך הצורך בהתנהלות ובניהול האפשרויות במאבק המאתגר שנוצר.

לאחר שלב עיבוד ההלם, נכון היה לצאת לעשייה ולצמיחה, וכך עשינו. "נשמנו" קורונה. בהדרגה הלך המשק ונסגר, וכל המשאבים שעמדו לרשותנו כממשל, כוונו לבלימת הנגיף. הקמנו בעיר "חמ"ל פינוי", שהורכב מעובדי עיריית בית שמש; מערך הסברה, שידע לדבר עם כל הקהילות השונות, ולהעביר מסרים קבועים ומשתנים. הקמנו "חמ"ל סיוע" לתושבים. פעלנו לסייע לקשישים, לילדי החינוך המיוחד, לניצולי שואה, ולכל תושב שחש קושי מכל סוג שהוא.

כעת, עם פרוץ הגל השני, הפכה ההתמודדות עם הקורונה לחלק מסדר היום העירוני. התושב הממוצע/האזרח הקטן לא אמור לעסוק בשאלה אם יש לקברניטי העיר חלוקת קשב ניהולית או לא. את התושב מעניינת שגרת חיי היום-יום: ניקיון העיר וחזותה, איכות החינוך וההיערכות לשנה הבאה, איכות ופיתוח תרבות ופנאי וכיו"ב.

לצד ניהול העיר תחת החשש להתפרצות נוספת, חובה עלינו כראשי הרשויות בתוך שגרת הקורונה, לשדר מחויבות ואחריות. אחריות לתושב - לשמירה על איכות חייו וביטחונו בהווה ובעתיד.

במסגרת הדאגה לעתיד, אדגיש כי אני משתפת את התושבים במאמציי להרחבת התעשייה בעיר. מאות-אלפי מטרים מיועדים למבני תעשייה ואכלוסה. אכלוס תעשייה מיידי משפיע מיידית על התעסוקה בעיר.

אני משתפת את התושבים בעשייה שלנו מול העסקים הקטנים. במפגשים עם חברי-כנסת ושרים, והשמעת המצוקות בעיר. העירייה גם נוקטת מהלכים כמו עידוד קנייה מקומית, הקמת קניון וירטואלי לעסקים מקומיים, לעידוד רכישה מקומית.

אני משקפת לתושבים כיצד הפכה הקורונה למרכיב נוכח בתוכניות העבודה. בימים אלו העירייה בונה את "היכל התרבות" בעיר. אני מקדמת את בניית ההיכל ללא תלות בתרבות בישראל, נוכח התפשטות המגפה. עם סיומו נתאים את "חליפת התרבות" לתמונה שתתברר אז. אי-הוודאות אינה גורם משתק לפעילותנו. וכמו בתרבות כך גם בפנאי.

אדגים זאת בפרויקט אחד מיני רבים. בעת כתיבת שורות אלו נסגרו מכוני הכושר. סגירתם תפסה אותנו במהלך לפריסת מתקני כושר ברחבי העיר. העצמנו את היקף ומהירות הפריסה כדי לתת לתושבים אפשרות פיצוי על סגירת המכונים. אני סומכת עליהם שהם ידעו להשתמש במתקנים בהתאם להגבלות.

כראשי השלטון המקומי, חובה עלינו להעצים את הקשב שלנו לצורכי התושבים, ובמקביל לצורכי העיר.

אסיים בשיתוף, שבאחד מסיוריי פגש אותי ילד בגן חובה שעולה לכיתה א'. הוא פנה אליי ואמר: "ראש העיר, אני רוצה, שכאשר אעלה לכיתה א', לא תהיה קורונה ואוכל להתחיל בית-ספר בשמחה".

הילד המקסים שפנה אליי, עולה רק פעם אחת בחייו לכיתה א'. המשימה שלנו היא לייצר מציאות, שתאפשר לו להרגיש שהיום הראשון ללימודים הוא מאוד מיוחד. יום שהילד יזכור אותו כל חייו, ובה בעת לייצר סביבה בטוחה עבורו ועבור חבריו.

אנחנו נמצאים במערכה מורכבת, ורק עבודה משותפת של כלל הגורמים בכל הזירות תביא אותנו לחוף מבטחים.

הכותבת היא ראש עיריית בית שמש