הגרף היומי - הודו: זינוק של 28% במספר מקרי הקורונה המדווחים בתוך שבוע

אחרי שהסירה את רוב צעדי הסגר, הודו צועדת בנתיב מדאיג של זינוק יומי במספר מקרי הקורונה • ביום ראשון חצתה המדינה לראשונה את קו 50 אלף החולים ביום

מהגרת עבודה בהודו עובדת מדידת חום כדי לקבל אישור לעלות על רכבת בחזרה לביתה / צילום: Channi Anand, Associated Press
מהגרת עבודה בהודו עובדת מדידת חום כדי לקבל אישור לעלות על רכבת בחזרה לביתה / צילום: Channi Anand, Associated Press

אחרי שהסירה את רוב צעדי הסגר, הודו צועדת כעת בנתיב מדאיג של זינוק יומי במספר מקרי הקורונה. אתמול חצתה המדינה לראשונה את קו 50 אלף החולים ביום. בסך הכול, ברחבי הודו יש כיום כחצי מיליון חולי קורונה, והיא כבר השלישית בעולם במספר המקרים. לדברי כלי התקשורת במדינה, אחד המאפיינים של השבועות האחרונים הוא התפשטות של המחלה מהערים הגדולות, שבהן נרשמו התפרצויות משמעותיות - דלהי ומומבאי בין השאר - לאזורים כפריים יותר, בהם שירותי הבריאות ערוכים פחות.

מבחינת תמותה, עם זאת, הודו ניצבת עדיין בתחתית הדירוג העולמי, אפילו מתחת לישראל, משום שיותר מ־32 אלף מקרי המוות המאובחנים שנרשמו עד כה התרחשו באוכלוסייה המונה כ־1.3 מיליארד בני אדם. יחד עם זאת רוב המומחים מסכימים כי ישנו תת־דיווח במדינה על תמותה מקורונה, ומודאגים בעיקר בשל העובדה כי מספר המקרים הרשמיים זינק ב־28% בשבוע האחרון, בהשוואה לשבוע שלפניו, ומספר הקורבנות עלה גם הוא בחדות - 19%.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שהכריז כבר במרץ על עוצר וסגר שגבו מחיר אנושי וכלכלי כבד, ביקש מתושבי הודו "לשמור על ערנות". "הסכנה מקורונה רחוקה מלהיגמר", אמר מודי, "ובמקומות רבים המחלה מתפשטת במהירות. עלינו להיות זהירים במיוחד".

קרונות רכבת הוסבו לבתי חולים ניידים

חלק מהמדינות בהודו, כמו אוטר־פארדש או סיקים הטילו בעצמן סגר על מוקדי התפרצות במתכונות שונות, החל מאיסור יציאה בסופי השבוע ועד לסגר מוחלט למשך כמה שבועות על ערים בהן נרשמה תחלואה גבוהה.

הודו פתחה במקביל במבצע בדיקות מקיף, שכולל ביצוע כ־440 אלף בדיקות מדי יום בימים האחרונים. בניגוד למדינות אחרות, הודו משתמשת גם בבדיקת הנוגדנים המהירה יחסית, הדורשת דגימת דם ומספקת תשובות בתוך דקות, כדי לאבחן חולי קורונה.

זאת, למרות שהיא מדויקת פחות מבדיקת ה־PCR. המדינה יזמה מבצעי בדיקות מדלת־אל־דלת במוקדים עירוניים צפופים כמו בבירה דלהי או בשיכוני העוני בדהאראווי שבמומבאי. היא גם הסבה קרונות רכבת לבתי חולים ניידים, וכעת שוקלת שימוש בתרופות ניסיוניות או בפלזמה של חולים שהחלימו כדי לטפל במקרים הקשים במיוחד.

זינוק מתמשך במספר הקורבנות בהודו
 זינוק מתמשך במספר הקורבנות בהודו

יש גם סיבות לאופטימיות זהירה

בין הסיבות היחידות לאופטימיות ניצבת העובדה כי צעדי הממשלה הצליחו עד כה להוריד את מספר מקרי הקורונה בבירה דלהי. אחד ממוקדי ההתפרצות המשמעותיים כעת הוא עדיין מומבאי - הבירה הפיננסית של הודו - ובמדינת מאהרשטרה שבה היא ממוקמת נרשמו כ־60% מהמקרים בהודו כולה. שלושה מרכזי־על חדשים לבדיקות יוקמו בימים הקרובים בנוידה, במומבאי ובכלכותה שבמזרח, להם תהיה יכולת לספק תוצאות לכ־10,000 בדיקות ביום.