הקניונים מאיימים לפתוח בשבת למרות ההנחיות וטוענים ל"כפייה דתית"

פורום החנויות והקניונים הורה לכל מרכזי הקניות והחנויות שנהגו לעבוד בשבתות לפתוח את כל עסקיהם בשבת הקרובה כפי שנהגו בעבר • "הנושא הפך לכפייה דתית, שוב אנו נתקלים בפוליטיקה רדודה שמערערת באופן קיצוני את אמון העם"

החנויות בקניון TLV, תל אביב, סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
החנויות בקניון TLV, תל אביב, סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

הקניונים והרשתות טוענים: הסירוב לפתוח חנויות ומרכזי קניות בשבת נובע בשל כפייה דתית, ולכן בכוונתם להתעלם מהסגר כשלדבריהם: "הקורונה לא מופיעה רק בשבת".

חי גאליס, מנכ"ל ביג אמר היום (ו') כי "בשיחה שקיימתי עם שר הפנים אריה דרעי הוא טען בפני שאף אחד לא פנה אליו ושאל אותו אודות ביטול הסגר בסוף השבוע, והוא אישר בפני שבמידה ויתקיים משאל טלפוני במסגרת קבינט הקורונה הוא יתנגד". לדברי גאליס, בכוונת השר דרעי להמשיך להתנגד "עד שיסדירו תו סגול לבתי תפילה, וכמו שהצביע שבוע שעבר נגד הסרת הגבלה בבתי מלון מאותה סיבה וההצעה התקבלה ברוב קולות".

בני חליף, מנהל הנכסים של מרכזי צים אמר היום: "הסגר הראשון הנחית מכה קשה על המתחמים אך אנו כבעלי נכסים ספגנו את המכה כאשר מחלנו על דמי השכירות והניהול וזאת בכדי לאפשר לבעלי העסקים להחזיק את הראש מעל המים. הגל השני אשר מתרגש עלינו, ובעיקר אופן ניהול הטיפול בו מצד הממשלה, מצעידים אותנו בבטחה אל עבר פי פחת. מידי יום אנו נאלצים להתמודד עם עוד ועוד עסקים שמתרסקים ההשלכות של ההחלטות הבלתי אחראיות ולא פחות הדרך שבה מועברות ההנחיות הללו בזמן התראה אפסי מרסקות את התקווה שיש מוצא ואור בקצה האירוע הזה".

לטענתו, "ההנחיה לסגירת חנויות בשבת במרחב הפתוח אין מאחוריה שום הגיון והתחושה היא שהתקבלה ממניעים לא ענייניים בניגוד להמלצות הדרג הרפואי. הציבור ובתוכו בעלי העסקים מאבדים אמון ברשויות". עוד הוסיף: "אנו כבעלי מתחמים לא נוכל למנוע יותר מבעלי העסקים לפתוח בסופי שבוע את החנויות לקהל הרחב כל שכן כאשר מדובר על מתחמי צים ו seven המשרתים מאות אלפים מהמגזר הלא יהודי ערב חג הקורבן".

בהמשך למכתב שהעביר פורום החנויות והקניונים לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר האוצר ישראל כ"ץ ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו בדבר ביטול מיידי לסגר סופ"ש, בפורום טענו אמש כי כל גורמי הרפואה העוסקים בטיפול במגפה המליצו לממשלה על ביטול סגירת החנויות בסופ"ש, בשל חוסר ההיגיון הכרוך בו, וכי הרוב המכריע של שרי קבינט הקורונה תומכים בכך, אך "בלחץ של הגורמים החרדים בממשלה עלולים אלו להצליח לדחות את ההחלטה לשבוע הבא".

הם טוענים כי "לאור העובדה כי הנושא הפך לכפייה דתית" וכי "אין לו כל קשר לנסיונות עצירת המגפה, החליט הפורום להורות לכל מרכזי הקניות והחנויות שנהגו לעבוד בשבתות לפתוח את כל עסקיהם בשבת הקרובה כפי שנהגו בעבר".

הפורום מצהיר כי הוא "תומך בפרויקטור הקורונה החדש ובעיקר בהצהרתו בנושא החזרת אמון הציבור. לצערנו הרב שוב אנו נתקלים בפוליטיקה רדודה שמערערת באופן קיצוני את אמון העם", ומדגיש: "נמשיך לשמור על התו הסגול ובריאות הלקוחות שלנו כמו בימי החול".

אתמול (ה') דיווחנו כי לפי גורמים מעורים, משרד הבריאות העביר היום את המלצתו למל"ל לבטל את ההגבלות כבר בסוף השבוע הקרוב. בענף קיוו כי הצעד יאושר עם צאת הצום בחמישי, או הבוקר, על מנת לאפשר את החזרה לפעילות כבר ביום שבת הקרוב.

לפני כשבועיים נכנסה לתוקף החלטת הממשלה לפיה אסור להפעיל חנויות ומרכזי קניות החל מיום שישי בשעה 17:00, ועד ראשון לפנות בוקר. ההחלטה הייתה חלק משורת מגבלות נוספות על מסעדות וחדרי כושר, אלא שהיתר בוטלו לאחר מחאה ציבורית וכעת זו נותרה המגבלה היחידה על פתיחת עסקים. גורמים בענף הקמעונאות טוענים כי מדובר בהחלטה מקוממת שאינה ממניעים עניינים.