גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה פוגעת בברנסון: מה אל על יכולה ללמוד מהמקרה של וירג'ין

חברת התעופה הבריטית וירג’ין אטלנטיק, שהגישה בקשה להגנה מפני נושים, מזכירה את אל על: שתיהן פועלות במודל "לגאסי" ולשתיהן מספר נוסעים שנתי דומה ● האם זה בכלל צעד בדרך להבראה?

מטוסים של וירג'ין אוסטרליה חונים בנמל התעופה / צילום: Darren England/AAP Image, AP
מטוסים של וירג'ין אוסטרליה חונים בנמל התעופה / צילום: Darren England/AAP Image, AP

בדרך להבראה או לפירוק? חברת התעופה הבריטית וירג'ין אטלנטיק הגישה בקשה להגנה מפני נושים. הבקשה הוגשה בארה"ב במסגרת הליך צ'פטר 15 שמטרתו לאפשר לחברה זרה להגן על נכסיה מפני הליך של הקפאת הליכים.

כניסה להליך ההגנה מפני נושים עשויה להיות צעד לפני פירוק או מנגד צעד בדרך להבראה שהחברה אמורה לבצע מבלי לחשוש מתביעות של נושים. יש להניח שככל שמעמיק משבר הקורונה חברות תעופה נוספות יפנו להגנה משפטית שתנסה למנוע את קריסתן. אל על עצמה לקחה בחשבון את אופציית הקפאת ההליכים כתרחיש לא דמיוני במלחמת ההישרדות שלה.

וירג'ין אלטניק אמנם צעירה מאל על בחצי לערך אולם גודל החברות דומה: עד לאחרונה היא החזיקה באותו מספר מטוסים, כלומר בצי של 45 מטוסים (כעת המספר ירד ל-37), היא הטיסה בשנה שעברה 5.6 מיליון נוסעים, אל על הטיסה 5.8 מיליון נוסעים - מספר ששיקף לשתיהן עלייה קלה.

שתי החברות הן חברות לגאסי (מסורתיות), וירג'ין שמה את הדגש על הקו החזק ביותר שלה המחבר בין לונדון לארה"ב, גם מבחינת אל על הקו לניו יורק הוא אחד החשובים ביותר. וירג'ין אטלנטיק השיקה בשנה שעברה קו ישיר לונדון-תל אביב עם דגש על טיסות המשך לארה"ב ובכך היא נכנסה לתחרות באחד הקווים המבוקשים מתל אביב שנשלט על ידי אל על ובריטיש (מבין חברות הלגאסי). גם בבריטניה שמה לעצמה החברה למטרה להגביר את התחרות מול בריטיש הענקית כשהיא תלתה תקוות בבניית מסלול שלישי בנמל התעופה הית'רו. גם זה כבר לא יקרה בקרוב.

עם זאת הדי.אן.אי של החברות הוא שונה. וירג'ין משדרת את רוח הקלילות של ברנסון בטיסותיה, בשירות ובגוון האדום המזוהה עם "הבתולה" הבריטית. החברה גם השכילה לפתח את ערוץ התיירות שלה בחברה שבבעלותה, וירג'ין אטלנטיק הולידייס, מה שאל על פספסה כאשר המדינה פסלה את בקשת המיזוג עם ישראייר לפני שנתיים.

ממתינה לאישור תוכנית ההבראה בבריטניה

וירג'ין היא חברת תעופה בריטית ובמקביל ממתינה לאישור בית המשפט בבריטניה לתוכנית הבראה שהציגה לאחרונה. החברה נימקה לבית המשפט בניו יורק כי היא חוותה ירידה של 89% בהיקף ההזמנות לעומת השנה הקודמת, כאשר הפעילות ברבעון השני של 2020 משקפת רבע מפעילות החברה ברבעון השני אשתקד. האם משמעות ההליך כי החברה צעד לפני הקפאת הליכים? את זה יקבע מאזן ההכנסות לעומת מאזן ההוצאות ומרווח הנשימה שהחברה תוכל למשוך בהתאם.

הבקשה בארה"ב הגיעה חודש אחרי שהחברה, שבראשה עומד המנכ"ל הישראלי שי ויס, הציגה תוכנית הבראה שאמורה לספק לה אורך נשימה ל-18 חודשים. התוכנית כוללת התייעלות והשקעה בהיקף של 1.5 מיליארד אירו (1.2 מיליארד ליש"ט) על פני חמש שנים. מקורות המימון כוללים הזרמת הון של 200 מיליון ליש"ט על ידי בעלי קבוצת וירג'ין, ריצ'ארד ברנסון לצד הזרמת כספים מקרנות הון וממשקיעים פרטיים, הסדרי חוב עם נושים לדחיית חובות בהיקף של יותר מ-450 מיליון ליש"ט ופיטורים של כ-3,000 עובדים. החברה גם סגרה את הבסיס שלה בנמל התעופה הלונדוני גטוויק. בוירג'ין אטלנטיק שותפה גם דלתא איירליינס (49%).

ריצ'רד ברנסון בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

בחברה מתעקשים כי הגשת הבקשה כאמור לביהמ"ש בארה"ב היא חלק מתוכנית ההבראה והיא תאפשר לה לבנות את עצמה מחדש כבר לקראת חודש ספטמבר. גם מנציגות החברה בישראל נמסר כי טיסות בקו תל-אביב-לונדון יחודשו בתחילת ב-6 בספטמבר כשמדגישים כי המהלך הוא חלק מתוכנית החילוץ. "לא מדובר בבקשה להגנה מפני נושים עקב פשיטת רגל לפי סעיף 11, אלא בבקשה התומכת בארגון מחדש של מבנה ההון של חברת התעופה", הדגישו. הליך הארגון מחדש טעון אישור לפי חוק החברות האנגלי ובוירג'ין סבורים כי כבר בחודש הבא היא תיישם את התוכנית.

ומה בגורל כרטיסי טיסה שנרכשו לטיסות החברה? בחברה מבהירים כי הנוסעים שרכשו כרטיסים לטיסות שיועדו לתאריכים 1.3.2020 עד 30.6.2021 יכולים לשנות תאריך לטיסה עד 30.9.2022 ללא דמי שינוי אך בכפוף להפרשי מחירים אם יחולו. נוסעים שטיסתם בוטלה בתאריכים 1.3.2020 עד 30.6.2021 יוכלו לקבל החזר מלא.

עוד חברות יפנו להגנה משפטית

בחודש אפריל נכנסה וירג'ין אוסטרליה, החברה האחות, להליך של חדלות פירעון אחרי שהחוב שלה הצטבר ל-5.2 מיליארד דולר. לאחרונה הודיעה החברה שעברה לידי בעלים חדשים (קרן Bain Capital האמריקאית) על פיטורי כ-3,000 מתוך 9,000 עובדיה ועל מכירת כמחצית מצי מטוסיה.

משבר הקורונה מטיל חשש קיומי על חברות התעופה שצוברות הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים בשעה שרוב הצי העולמי מקורקע. כבר מתחילת המשבר היה ברור כי לא כולן ישרדו. הקצב שבו נשרפו המזומנים בקופתן בשעה שההכנסות צנחו כמעט לאפס, הטיל סכנה קיומית על חברות שנכנסו למשבר ממונפות ולא יעילות. ככל שהזמן חלף הסכנה החלה לרחף גם על חברות אחרות.

בחודש מאי הגישה חברת התעופה הגדולה באמריקה הלטינית LATAM לבית המשפט בארה"ב בקשה להליך הגנה מפני נושים (צ'פטר 11) כדי להקטין את החוב שצברה תוך שהיא התחייבה לצמצם את גודל החברה ולמצוא מקורות מימון חדשים. לאטאם לא לבד. גם חברת התעופה הקולומביאנית אביאנקה פועלת במסגרת הליך צ'פטר 11 מאז חודש מאי וכמוה גם אירו מקסיקו. המשותף לשלוש החברות הללו הוא היקף החוב הגבוה שעמו הן נכנסו למשבר. במסגרת ההליך עליהן להציג תוכנית הבראה. חברת תעופה נוספת שנכנסה זה מכבר להליך דומה היא תאי איירווייז. סביר להניח כי הצונאמי שעובר על ענף התעופה יוביל לכך שוירג'ין, לאטאם ותאי אינן האחרונות שינסו להגן על גורלן בחסות בית משפט. השאלה היא מי תהיה הבאה בתור. 

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

הסהר האדום האיראני נגד סוכנות הידיעות: מסוק ראיסי לא אותר

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● באיראן דיווחו שהמסוק אותר, אך הסהר האדום האיראני עידכן כי הדיווח לא נכון והחיפושים נמשכים ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"