חמש קבוצות מישראל, מספרד ומסין במכרז להקמת מתקן ההתפלה בגליל

הקבוצות, בהן גם IDE שזכתה במכרז למתקן שורק 2, יתחרו על הקמת מתקן ההתפלה החדש בגליל המערבי, שיחל לפעול ב-2024 ויהיה המתקן השביעי בישראל • גם שותפות של האצ'יסון אלקטרה וקרן נוי משתתפת במכרז

מתקן ההתפלה בשורק. /  צילום: מוטי יאיר
מתקן ההתפלה בשורק. / צילום: מוטי יאיר

חמש קבוצות מקומיות ובינלאומיות הגישו את מועמדותן לשלב המיון המוקדם במכרז להקמת מתקן התפלה חדש בגליל המערבי, שיהיה המתקן השביעי שיוקם בישראל. כך הודיעה היום ועדת המכרזים הבין-משרדית למשרדי האוצר, המשרד למשאבי המים ורשות המים, בראשות איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי באוצר. המתקן צפוי להתחיל לפעול ב-2024.

הקבוצות שניגשו למכרז הן חברת IDE, שזכתה לאחרונה במכרז להקמת מתקן ההתפלה הגדול בישראל (שורק 2); שותפות של האצ'יסון (שהפסידה בגמר של אותו מכרז ל-IDE), אלקטרה וקרן נוי; שותפות של שפיר ו-GES; שותפות של שיכון ובינוי ו-Tedagua הספרדית, ושותפות של אלייד, אפקון ו-Acciona הספרדית.

המכרז להקמת המתקן ולהפעלתו מפורסם בהמשך להחלטת ממשלה מחודש יוני 2018, במסגרתה הוחלט על הגדלת כמויות המים המותפלים וכן על קידום תוכנית לחיבור האזורים המנותקים בארץ, ובכלל זה אזור הגליל המערבי, למערכת המים הארצית. זאת, לצורך הגברת אמינות אספקת מי שתייה לתושבים, כמו גם אספקת מים לחקלאות, טבע ותיירות באזור.

לאחר הקמת המתקן, צפויים שבעת מתקני ההתפלה בארץ לספק כ-885 מיליון קוב בשנה אשר יהוו כ-90% מסך הצריכה הביתית והתעשייתית של מים שפירים במשק בשנה. בהתאם לאותה החלטת ממשלה, נערכת המדינה להקמת מתקן התפלה נוסף בשנים הקרובות באזור עמק חפר.

בימים אלה מתחילה הקמת מתקן ההתפלה בשורק 2 שיהיה בעל הספק כפול מההספק המתוכנן של המתקן בגליל המערבי. חברת IDE זכתה במכרז להקמת שורק 2 לאחר שהציעה למדינה למכור את המים שיותפלו במתקן ב-1.45 שקל לקוב, מחיר הנמוך בכ-30% מהמחיר הנמוך ביותר שהושג קודם לכן.