באירופה מנסים להשתלט על הקורונה: חובת מסכות בצרפת, בדיקות בחינם בגרמניה

בעקבות העלייה בתחלואה, ממשלת צרפת הודיעה כי החל ממחר תוטל חובת לבישת מסכה גם באוויר הפתוח בכמה באזורים רבים בפריז • בגרמניה יחלו לבצע בדיקות בחינם בשדות התעופה למגיעים ממדינות בסיכון גבוה

עוברי אורח עם מסכות ליד האייפל בפריז, צרפת / צילום: Michel Euler, AP
עוברי אורח עם מסכות ליד האייפל בפריז, צרפת / צילום: Michel Euler, AP

על רקע מספר מקרי הקורונה ההולך ועולה בצרפת, ובמיוחד בפריז, הודיעה הממשלה כי החל מיום שני הקרוב תוטל חובת לבישת מסכה גם באוויר הפתוח - בכמה רחובות ואזורים הומים במיוחד בבירת צרפת. על גדות הסן, בשווקים פתוחים ובקרוב ל-100 רחובות ואזורים ברחבי פריז יחויבו תושבים מעל גיל 11 ללבוש מסכת הגנה המכסה את הפה והאף. הממשלה הצרפתית ניצבת תחת לחץ הולך וגובר לפעול, משום שמספר המקרים החדשים שאובחנו שלשום עמד על כ-2,200, והממוצע השבועי עומד על כ-1,400 מקרים ביום.

גם בגרמניה נרשמת עלייה - מתונה יותר אך עקבית - במספר הנדבקים היומי בשבועות האחרונים. הממוצע של הימים האחרונים עומד על כ-800 מקרים ביום, וחלק מהם נובע כתוצאה מהדבקה ביעדי חופשה כמו קרואטיה וספרד וחזרה לגרמניה, ולא מהעברה בתוך הקהילה. בשתי מדינות מחוז בגרמניה כבר התחדשו הלימודים בבתי הספר, וביום שני הקרוב הם יתחדשו גם בברלין. בין הצעדים החדשים שייושמו תהיה חובת לבישת מסכה לילדים עד לכניסתם לכיתות ושטיפת ידיים וחיטוי תכופים. בבתי ספר שבהם יתגלו מקרי קורונה יושעו הלימודים באופן זמני.

החזרה ללימודים, לצד תוכניות הממשלה לבדוק את מי שמגיעים ממדינות "אדומות" כבר בשדה התעופה בקנה-מדה נרחב, משקפים את הנחישות הגרמנית להימנע מסגר שני, אמר שר הכלכלה פיטר אלטמאייר. הוא אמר כי יש להוריד באופן מיידי את מספר הנדבקים באמצעות בדיקות, הגבלות ובידוד, וכי "אנחנו חייבים לשטח את העקומה ולשנות את המגמה, כי זה נוגע לבריאות של כולנו, לחזרתם של הילדים לבתי הספר ולצמיחה הכלכלית שלנו. עלינו לעשות הכל כדי להימנע מסגר שני".

גם ראש ארגון הגג של העובדים בגרמניה (DGB) הביע תקווה כי המדינה תצליח להימנע מסגר שני "אם כולם יכבדו את חוקי שמירת המרחק וההיגיינה". מספר המקרים הפעילים בגרמניה הכפיל את עצמו בשלושת השבועות האחרונים, ועומד כעת על כ-10 אלף בני אדם.

החל מסוף השבוע הנוכחי מתכוונת גרמניה לחייב ביצוע בדיקות קורונה (בחינם) למי שמגיעים ממדינות המוגדרות ב"סיכון גבוה", כולל בתוך האיחוד האירופי. הבדיקות יבוצעו במרכזים מיוחדים שמוקמים בשדות התעופה ברחבי המדינה, ואם התוצאה תהיה שלילית הן יחסכו לנכנסים למדינה את הצורך ב-14 ימי בידוד. מדינות אחרות, כמו אוסטריה וניו-זילנד, נקטו בשיטה דומה, אולם בגרמניה מדובר במספר בדיקות גדול בהרבה ובמספר תיירים ותושבים נכנסים גדול.

בתוך כך, דנמרק, שנחשבה עד כה לסיפור הצלחה חריג בכך שמספר הנדבקים בה לא עלה למרות הסרת הסגר כבר בסוף אפריל, הטילה בסוף השבוע חובת לבישת מסכה בתחבורה הציבורית בעיר ארהוס בלבד, לאחר שנרשמה עלייה בהדבקה. לפי הנתונים האחרונים נרשמו בימים האחרונים בממוצע כ-80 מקרים חדשים ביום של קורונה בדנמרק.