גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ניתן עוד להציל את חנויות הכלבו האמריקאיות

לפני מספר שנים הן נחשבו לחדשניות ולסמל של קידמה, אך כיום הן נסגרות אחת אחרי השנייה ● הרשת האחרונה שנכנסה בשבוע שעבר למצעד פושטי הרגל היא "לורד אנד טיילור" שהחלה את דרכה לפני 184 שנים ● האם נגזר סופן או שניתן עדיין להציל אותן?

החנות היוקרתית של לורד אנד טיילור בשדרה החמישית בניו יורק נסגרה ב־2019  / צילום: Kathy Willens, Associated Press
החנות היוקרתית של לורד אנד טיילור בשדרה החמישית בניו יורק נסגרה ב־2019 / צילום: Kathy Willens, Associated Press

לורד אנד טיילור הייתה מרשתות השיווק הראשונות שאפשרה לעובדים להיות בעלי מניות, השיקה דלפק ארוחות צהריים, קידמה את עונת חג המולד בתצוגות חלון ראווה מרהיבות ולקחה סיכון עם מעצבים חדשים.

החדשנות הזו נגמרה בשנות ה־80, אומרים מנהלים לשעבר, ורשת חנויות הכלבו המפוארת לשעבר החלה במצעד הארוך לפשיטת רגל, שהגיע לשיאו בשבוע שעבר. הנושים של החברה שנוסדה לפני 194 שנים הודיעו, שהם יחסלו אותה בכינוס נכסים אם לא יימצא קונה עד אוקטובר.

חנויות כלבו היו פעם בצד המוביל של הקמעונאות - גדולות, נתנו תחושה של מקומות מלהיבים לקניות, היכן שלקוחות יכלו למצוא כל דבר, מהטוסטרים החדשים דרך שמלות ערב ועד נעליים תואמות. כעת הן נלחמות על חייהן. במאי עתרו JCPenney, "ניימן מרקוס" ו"סטייג' סטורס" לפשיטת רגל, ונוספו בכך לרשימת הרשתות, שהצטמקו או נעלמו מהנוף בשנים האחרונות.

הצלת חנות הכלבו, או לפחות חילוץ שלה, אינה משימה בלתי אפשרית, אך היא מחייבת מחשבה רדיקלית על איך חנויות עובדות ואיזה יחס לתת קונים בעידן הנוכחי, אומרים מנהלי קמעונאות בדימוס.

קל מאד להאשים את האינטרנט

יהיה קל להאשים את עליית האופנה המהירה, את הרשתות המוזלות כמו T.J. Maxx , את האינטרנט ולאחרונה גם את מגיפת הקורונה בשקיעת חנויות הכלבו. אבל עדיין, אם מסתכלים על היריבות באירופה וביפן, רואים שהן בריאות יותר, למרות כל הגורמים הללו.

בבריטניה, "הרוד'ס" ו"סלפריג'ס" ידועות בהיכלי המזון שלהן, שמספקים חוייה חושית שהאינטרנט לא יכול לחקות. ביפן, חנות הכלבו "ניהומבשי מיצוקושי" מארחת תערוכות שבהן בעלי מלאכה מייצרים קרמיקה, אורגים אריגים ומדגימים מלאכות יד מסורתיות נוספות - כל זה עם תחושה של תאטרון.

"השחקנים בארה"ב לא הצליחו לחקות סוג כזה של התלהבות והתרגשות", אומר קרייג ג'ונסון, נשיא חברת הייעוץ Customer Growth Partners. "חנויות הכלבו בארה"ב מיושנות ואיטיות מדי".

מנהלים לשעבר במגזר מייחסים את הבעיות לשנות ה־80, שבהן גל של מיזוגים והתרחבות־יתר הוביל לניוון. "ההתמקדות הפכה להיות איך ייראה המשרד התאגידי, ולא הלקוח", אומר אלן קווינסטרום, המנכ"ל לשעבר של "ניימן מרקוס", "בארני'ז ניו יורק", JCPenney ו"פדרייטד דיפרטמנט סטורס", שהפכה אחר כך ל"מייסי'ז".

רוב הרשתות הללו היו כבר בבעיה כשקווינסטרום קיבל את הניהול שלהן. הוא ניסה לגרום לעובדים להקדיש יותר זמן לחנויות כדי לראות מה הלקוחות קונים. "נדהמתי מהעדר הידיעה של המנהלים מה רוצים הלקוחות", הוא אמר. "הם בילו יותר מדי זמן במשרד המרכזי".

חנות של JCPenney בניו יורק, יולי. החברה סוגרת 154 חנויות ברחבי ארה"ב  / צילום: Maranie Staab, רויטרס

מגפה הקורונה חיסלה עסקים רבים

במהלך הכהונה של קווינסטרום, שפרש מ־JCPenney ב־2004, הרשתות נהנו מחזרה לתנופה אך מאוחר יותר הן קרטעו. בארני'ס עתרה לפשיטת רגל בשנה שעברה, וסגרה את מרבית חנויותיה. מייסי'ז סוגרת חמישית מהחנויות שלה בשלוש השנים הבאות, והיא ביטלה לאחרונה 3,900 משרות, 3% מכוח העבודה שלה.

חנויות כלבו אינן הקמעונאיות היחידות שסבלו מהמגפה במרץ־אפריל. עסקים רבים שהוגדרו כ"לא חיוניים" נסגרו בחודשים מרץ־אפריל. גם כשהחנויות נפתחו מחדש בחודש מאי, רבות מהן מצאו את עצמן במצב קריטי, כאשר הקונים מרסנים את ההוצאות על ביגוד ופריטים לא־חיוניים, ונמנעים מכניסה לחנויות.

"טיילורד ברנדס", החברה האם של Men’s Wearhouse, עתרה לאחרונה לפשיטת רגל, ו- L Brands, החברה האם של "ויקטוריה'ס סיקרט", מפטרת כ־15% מעובדי המטה שלה.

חנות של מייסי'ז בסיאטל. הרשת סוגרת חמישית מהחנויות שלה ומפטרת אלפי עובדים / צילום: Elaine Thompson, Associated Press

אמזון היא לא האשמה היחידה

לחנויות הכלבו יש קשיים מורכבים במיוחד. הן מוכרות פריטים ממותגים, שאפשר למצוא בחנויות מתחרות - דבר שמקל על קונים לבדוק מחירים באינטרנט. הן ניצבות בפני תחרות גוברת לא רק מצד אמזון ושחקניות אונליין נוספות, אלא גם מאותם המותגים שהן מוכרות, שפתחו בוטיקים ואתרים משלהם.

כאשר המכירות פחתו, החנויות קיצצו עלויות, לעיתים על ידי פיטורי אנשי מכירות, וחוויית הקנייה הידרדרה והפכה לפחות נעימה מבעבר.

כדי להציל את החנויות, סטפן סדובה, המנכ"ל לשעבר של סאקס, חושב שהמנהלים צריכים לבצע ניסויים במודל סיטונאי־קימעונאי היברידי פופולארי באירופה, כמו למשל בחנויות "גאלרי לפאייט". כמה מותגים ישלטו בסחורה, ויקטינו בכך את הסיכון של הקמעונאי, שיוכל להתמקד בניהול השטח והעובדים. "אם הן לא ישתנו במידה דרמטית, יהיה להן קשה לשרוד", אומר סדובה.

רייצ'ל שכטמן, שהייתה מנהלת חוויית מותג ב"מייסי'ז" עד שהיא עזבה ביוני, טוענת כי חנויות הכלבו חייבות להביט על העבר שלהן כדי לשרטט את העתיד. "שני הדברים שהפכו את חנויות הכלבו לגדולות היו שירות לקוחות מדהים וסחורה מדהימה, שלא יכולת למצוא במקומות אחרים", היא אמרה. "היום קשה להצביע על חנות אחת שעושה את זה". נראה שקשה להפוך עשרות שנים של הרגלים רעים.

הסחורה היוקרתית הפכה לחיקויים מוזלים

מנהלים במגזר מייחסים את שקיעתה של "לורד אנד טיילור" לקנייה שלה על ידי "מיי דיפרטמנט סטורס", שהתמזגה מאוחר יותר עם "פדרייטד" כדי ליצור את "מייסי'ז". לורד אנד טיילור שגשגה כי היא פנתה לקליינטורה אנינת הטעם של החוף המזרחי. "מיי", שמכרה ביגוד פחות יקר במערב התיכון, החליפה את הסחורה של "לורד אנד טיילור" בחיקויים מוזלים. לדברי מנהלים לשעבר, מיי פתחה יותר מדי חנויות "לורד אנד טיילור" בקניונים בינוניים.

כאשר לורד אנד טיילור נמכרה בשנה שעברה לבעלים הנוכחי שלה, Le Tote, היא כבר הפכה לצל של הקמעונאית המכובדת שהיא הייתה פעם. מגפת הקורונה הפכה את פשיטת הרגל שלה לבלתי נמנעת, לפי בכיר לשעבר ברשת.

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו