גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קושנר: "ישראל הציעה הצעה נדיבה ביותר למדינה פלסטינית"

באשר למערכת היחסים עם הרשות הפלסטינית אמר קושנר כי "ישראל הציעה הצעה נדיבה ביותר למדינה פלסטינית, הכדור נמצא במגרש הפלסטיני כרגע" ● "ההנהגה הפלסטינית, ממשיכים לספק את אותן ׳טוקינג פוינטס׳ לא משנה מה העולם אומר להם. ואנחנו רואים שלעולם מתחיל להימאס מזה"

ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ
ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ

יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר אמר היום לכתבים מישראל וממדינות נוספות במזה"ת כי הוא משוכנע שהציבור הישראלי יווכח בסחר הדדי גובר, בעקבות ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות: "יהיה סחר הדדי גובר וטיסות זולות לשני העמים. מסגד אל אקצה יפתח לתפילות של כל המוסלמים ועל אף שהוא בשליטה ירדנית, זה יאפשר לעולם הערבי לראות את המסגד פתוח לכולם, דבר שיוריד את המתח בין ישראל לעולם הערבי".

באשר למערכת היחסים עם הרשות הפלסטינית אמר קושנר כי "ישראל הציעה הצעה נדיבה ביותר למדינה פלסטינית, הכדור נמצא במגרש הפלסטיני כרגע. מה שראיתי בארבעת הימים האחרונים, הוא שאנשים רבים הופכים לאופטימיים יותר בנוגע לסיכויי שלום. מותר לנו להיות אופטימיים ואנחנו מאמינים שמדינות נוספות יצטרפו וגם מאמינים שהסכסוך עם הפלסטינים ייפתר גם הוא. לא נרדוף אחרי הפלסטינים, אם הם לא רוצים בכך".

באשר לוויתור הישראלי על הסיפוח אמר קושנר כי "מדובר באזורים שישראל שולטת בהם, הישראלים לא הולכים לשום מקום. אנשים רבים הדגישו בנושא העברת השגרירות, מדוע אינכם מבקשים דבר בתמורה. אבל הדבר שקיבלנו בתמורה היה האמון של ממשלת ישראל ושל העם הישראלי. ולכן אנחנו מאמינים שהישראלים לא ילכו (עם הסיפוח- ט"ש) נגד ההסכמות".

בתשובה לשאלה האם הממשל קיבל ערבות מנתניהו שלא יבצע סיפוח, השיב קושנר: "כן, הוא נתן לנו הבטחה שהוא לא יתקדם עם הסיפוח ללא הסכמתנו. ואנחנו לא מתכוונים לתת הסכמה כזו במשך זמן מה. זו הבנה הבנויה על שנים של הסתמכות הדדית. אנחנו מאמינים שהוא יעמוד בכך".

עוד ציין קושנר כי ישראל הסכימה לשאת ולתת על שתי מדינות על בסיס מפה ולהתקדם לקראת מדינה פלסטינית. לדבריו, זו הייתה פריצת דרך משמעותית שהראתה לשחקנים באזור שישראל רצינית.

עוד אמר קושנר ש"הפלסטינים יכולים להשיג מדינה פלסטינית, לקבל חיים בכבוד, ריבונות. הנושא של מסגד אל אקצה, הוא מוחזק במשמורת ירדנית והם צריכים להתקדם באמצעות המנהיגות הפלסטינית שלהם, ולקדם רפורמות, ולקדם את הכלכלה שלהם, להיפטר מן השחיתות". 

קושנר הוסיף ואמר ש"אם הם רוצים השקעות בינלאומיות, הם צריכים לספק סביבה שהיא "פרו-ביזנס". יש מדינות רבות שרוצות לראות פריצת דרך עם הפלסטינים. אבל היחסים עמם לא יכולים להיות בנויים על הפעלת לחץ, אלא על אינטרסים משותפים ואיומים איזוריים. לפלסטינים יש הזדמנות כלכלית".

באשר לנושא האיראני, אמר קושנר כי הם משתמשים בישראל כ'שעיר לעזאזל'. לדבריו, "אין איום של טילים ישראלים על איחוד האמירויות. איראן היא זו שמערערת את היציבות של האמירויות ושל תימן ומדינות נוספות. ומה שאנחנו רואים זה את מדינות האזור הודפות את איראן".

קושנר התייחס גם למערכת היחסים עם ערב הסעודית. קושנר ציין כי היו לו שיחות מרובות עם יורש העצר, מוחמד בן סלאמן: "הם לא אוהבים את חוסר היציבות, אך הם מקווים לראות התקדמות עם הפלסטינים וחשוב להם שלפלסטינים יהיה עתיד כלכלי.

"ההנהגה הפלסטינית, ממשיכים לספק את אותן ׳טוקינג פוינטס׳ לא משנה מה העולם אומר להם. ואנחנו רואים שלעולם מתחיל להימאס מזה. הצענו להם תכנית, והם העבירו עלינו ביקורת. האמינות שלהם ירדה למקום הנמוך ביותר מזה שנים. אי אפשר להגיש סיוע לאנשים שלא רוצים לקבל סיוע. למען האמת, יש תסכול מאוד גדול מן הפלסטינים, כי הם תקועים בעבר. ורואים את זה מכל מדינות האזור".

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים