גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוב סוער בקניון TLV: דרישות פינוי מיידי לשוכרים וטענות נגד הבעלים בן משה

לאחר רשתות האופנה, הגיע גם תורם של שוכרים בקניון שפועלים בתחום האוכל לקבל דרישות פינוי מהקניון • בין היתר מדובר במסעדת פיאנו פיאנו שנפתחה רק לפני חודשיים ● לטענת השוכרים, פעולותיו של הבעלים פוגעות בקניון • הנהלת TLV מסבירה שהשוכרים לא עומדים בתנאי השכירות

קניון TLV, בעיגול: מוטי בן משה  / צילום: כדיה לוי, אלון רון
קניון TLV, בעיגול: מוטי בן משה / צילום: כדיה לוי, אלון רון

שלוש וחצי שנים אחרי פתיחתו - מה קורה בקניון TLV, שבבעלות רבוע כחול נדל"ן שבשליטת מוטי בן משה? לידי "גלובס" הגיע לאחרונה רצף של דרישות פינוי לשוכרים הפועלים במתחם הקניון בתחום האוכל. רק בשבוע האחרון נשלחו דרישות פינוי לרוב עסקי ההסעדה במתחם. וזאת, לאחר מחלוקות עם רשתות אופנה, שכבר עזבו את המתחם לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות עם בן משה ונמצאות במאבקים משפטיים מולו.

עוד נודע ל"גלובס" כי בכוונת שוכרים של חנויות במתחם לפנות בימים הקרובים לדירקטוריון הרבוע הכחול נדל"ן ול"הזהיר אותו" ממה שהם מכנים "אחריותם האישית למתרחש בקניון". בטיוטת המכתב שהגיע לידי "גלובס" וטרם הועברה לחבר הדירקטוריון, נטען כי בן משה נוהג בשוכרי החנויות בקניון TLV במה שהם מכנים "גסות רוח, בריונות, חוסר הבנה מוחלט למצב השוק, ותוך גרימת נזקים אדירים לא רק לשוכרי החנויות אלא גם לקניון עצמו". עם זאת, ישנם גם מי שאומרים כי בן משה מנסה לשיטתו לטייב את הקניון באמצעות הוצאת שוכרים שמפרים חוזים.

במכתב מוצע לחברי הדירקטוריון לדרוש דיון חירום ולברר סוגיות כמו השאלה כיצד קיימים עדיין שטחים פנויים רבים בקניון שלוש שנים לאחר פתיחתו, על אף המיקום היוקרתי במרכז תל אביב. וזאת, בעוד שבקניונים המתחרים אחוזי התפוס נושקים ל-100%. שאלה נוספת שמוצגת במכתב שפונה לחברי הדירקטוריון, היא האם קיימים שטחים שלכאורה רשומים בדוחות כשטחים מושכרים, על אף שמדובר בחנויות שסגרו את שעריהן ואינן פתוחות עוד לקהל.

מחלוקות עם שוכרים בתחום ההסעדה 

במקביל, שוכרים וגורמים בענף הנדל"ן טוענים בשיחות עם "גלובס", כי נודע להם שבכוונת בן משה לשנות את הייעוד של הקניון לטובת פרויקט אחר, ועל כן אחת המטרות שלו היא לרוקן אותו משוכרים.

כך או כך, נראה כי המתח בין השוכרים השונים לבין הקניון של בן משה עולה שלב בשבועות האחרונים. לידי "גלובס" הגיעו בשבוע האחרון מסמכים ששלחה הנהלת הקניון עם דרישות פינוי בשל מחלוקות שונים לקשת רחבה של שוכרים במתחם. בין היתר מדובר במסעדת הקפיטריה, שבחזית המתחם שנפתחה לפני שלוש שנים; מסעדת פיאנו פיאנו מקבוצת קפה קפה, שנפתחה רק לפני חודשיים בהשקעה של כ-3 מיליון שקל ונסגרה בשבוע שעבר. דרישות הפינוי האלה מצטרפות לדרישות שנחשפו ב"גלובס" בשבוע שעבר, שנשלחו לבית הקפה גרג ולביגה.

המאבק מול בתי הקפה מגיע בהמשך לפינוי החנויות בתחום האופנה - קסטרו, רנואר וטוונטי פור סבן. במקביל ישנן חנויות רבות שעומדות סגורות במתחם, שלושה וחצי חודשים מאז שחזרו הקניונים לפעילות לאחר הסגר.

שינוי תמהיל או כיוון חדש?

רוב השוכרים ששוחחנו עמם ביקשו לשמור על עילום שם, מתוך כוונה למצות את המו"מ המסחרי והמשפטי מול הקניון. רבים מהם טוענים, כי "בהנהלה עושים הכול כדי להכשיל את הקניון. בתמהיל, בכיוון. או שיש לו תוכנית גאונית שהוא רוצה להחליף את כל הקניון, או שהולכים כאן לאבדון".

אחת המחלוקות שהגיע לשיא בשבוע האחרון היא מול מסעדת פיאנו-פיאנו שמחציתה נרכשה בפברואר 2019 על ידי קבוצת קפה קפה, עם סגירת המסעדה - חודשיים בלבד לאחר שנפתחה. כעת מתברר כי ממש באותם ימים שבהם נפתחה המסעדה, הוגשה תביעה נגד בעליה בשם קניון TLV.

באי כוחו של הקניון טוענים, כי במרץ האחרון החברה הודיעה לעו"ד לימור בן נון המייצגת את הרשת, על ביטולו של הסכם השכירות של בעלי פיאנו פיאנו, ודרשה את פינוי הנכס. המחלוקת בין הצדדים נוגעת, בין היתר, לעיתוי פתיחת המסעדה החגיגית שתוכננה, לפי דיווחים, לאמצע חודש מרץ, ונדחתה בצל משבר הקורונה לאמצע יוני.

בתביעה טוענים באי כוחו של קניון TLV טענות שונות, הנוגעות למועדי העברת תוכניות תכנון העבודה של המסעדה, אי העמדת מלוא הבטוחות על פי הסכם השכירות וביטול ההוראה לחיוב חשבון ואי תשלום דמי השכירות ודמי הניהול - מה שהיא מכנה הפרה יסודית של הסכם השכירות. בנוסף לכך, קניון TLV מאשים את פיאנו פיאנו ב"אי פתיחת המושכר" עוד בדצמבר 2019.

המחלוקות הללו כעת, מצטרפות לחילוקי דעות נוספים מול שורת רשתות, בטענה כי הקניון מסרב לשחרר ערבויות לשוכרים שחוזיהם בקניון הסתיימו כבר בחודשים מרץ ואפריל וממתינים בימים אלה לתשובות מהנהלת הקניון.

עסק מהותי לרבוע הכחול

קניון TLV פתח את שעריו לציבור הרחב במרץ 2017. הקניון הוקם בבעלות משותפת של רבוע כחול נדל"ן וגינדי, אך השותפות בין הצדדים הסתיימה בסוף 2019, כשרבוע כחול נדל"ן השתלטה על הקניון שנמצא מאז בבעלותה המלאה.

פתיחת הקניון לוותה בקשיים עסקיים ובתנועה דלה של קונים ומבקרים, שאילצו את היזמים להגדיל את הוצאות השיווק שלו ופגעו בתוצאותיו התפעוליות. בימיו הראשונים הקניון הוגדר כקניון אופנה בלבד, ולא פעלו בתוכו עסקי הסעדה כלל. בהמשך, החליטה הנהלת הקניון לשנות כיוון, ובמהלך הזמן נפתחו בו מספר מסעדות ודוכנים. המסעדות היו אמורות לשפר את תנועת המבקרים. בינתיים, שוכרים משמעותיים דוגמת פוראבר 21 עזבו את הקניון, וסגרו את פעילותם בישראל.

אלא שמאז נראה היה כי תמונת המצב השתנתה. רשתות חדשות ובינלאומיות פתחו חנויות בשטחי ענק בקניון, בראשן אנתרופולוג'י מקבוצת פוקס. טרום משבר הקורונה נראה היה כי הקניון עבר למומנטום חיובי, ואף הציג עליה בפדיונות.

אלא שמשבר הקורונה ערער מחדש את היציבות הזו: כעת גם רשת אנתרופולוג'י צפויה לעזוב בקרוב את הארץ, ולסגור את החנות שפתחה במתחם לפני שנה וחצי בלבד.

בדוחות רבוע כחול נדל"ן מוגדר קניון TLV כמבנה מניב "מהותי מאוד" לקבוצה. נכון לרבעון הראשון של 2020 שווי הנכס מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל. ברבעון הראשון של 2020 הציג הקניון NOI ששל 20.3 מיליון שקל, ורשם הפסדי שיערוך של כ-1.25 מיליון שקל. שיעור התפוסה הממוצע בנכס ברבעון עמד על 84%, ודמי השכירות הממוצעים למ"ר חודשי בשקלול הנחות הקורונה הינם 210 שקל.

בהערכת השווי העדכנית של קניון TLV המצורפת לדוחות הרבעון הראשון של 2020 שבוצעה על ידי שמאי חיצוני, נרשם שווי גבוה יותר - 1.6 מיליארד - זאת לאחר הפחתה בסך 9 מיליון שקל בגין הקלות שניתנו לשוכרים בנכס לאור משבר הקורונה.

"התנהגות רציונלית. בעיה בהסברה"

למרות הביקורת החריפה, ישנם שוכרים משמעותיים במתחם שדווקא מרוצים, ושטוענים כי הם מבינים את הלך הרוח של בן משה. "נכון שיש קבוצות קניונים גדולות כמו עזריאלי ומליסרון שמוכנות להקלות ולגמישות, כי זה חלק מהאינטרס הרחב ומהעוצמה שלהן. אלה זקוקות להישרדות של כל הרשתות, בן משה מסתכל על זה בצורה קרה של 'האם זה שווה לי'. הוא אומר - אני לא מוכן לעבוד עם שכר דירה נמוך', ואם למותג מסויים אין השפעה גדולה או ערך מוסף לקניון, הוא לא מתגמש".

עוד טוענים אותם שוכרים, כי ישנם מותגים ישראליים שמתקשים לייצר פדיונות ומולם עיקר המחלוקות, "הוא לא מוציא את זארה או H&M או מישהו שיש לו ערך גדול לקניון. כולם חושבים מי זה המשוגע הזה. אבל כשמסתכלים על מערכת השיקולים שלו באופן רציונלי - הוא לא עושה שטויות, פשוט אין לו את הרגישות להסביר את עצמו. הוא לא מנותק בפעולה שלו, הוא מנותק ברמת ההסברה שלו".

מקורות בהנהלת הקניון אומרים היום ל"גלובס: "נתקלנו בבעלי מסעדות שהחליטו על דעת עצמם שהם לא משלמים שכר דירה, ובשוכרים שרכבו על הגב של הקניון שהפר ברגל גסה את החוזים עוד טרום עידן הקורונה וכעת מנסים לנצל את המצב. חובות של רשתות שעזבו את המתחם נמצאים בבירור, ואנחנו מנסים לפתור את הכול עם כולם".

מהנהלת הקניון נמסר בתגובה: "קניון TLV מקפיד לפעול ע"פ חוזי השכירות ומתווה ההקלות שהותאם למצב העסקים לנוכח מגפת הקורונה. לצערנו, מספר מועט של משכירי נכסים שככל הידוע לנו כשלו בעסקיהם בלי קשר לקורונה, מפרים את התחייבויותיהם ברגל גסה וטועים לחשוב שמסע הכפשות נמשך ב'גלובס' יניב להם תועלת מסחרית כלשהי. זה לא יקרה. הקניון יפנה על פי דין שוכרים שלא עומדים בהתחייבויותיהם. הקניון כבר חתם התקשרויות חדשות עם שוכרים חלופיים בעלי איתנות מוכחת וימשיך לשפר את תמהיל העסקים ומגוון ההיצע לציבור". 

עוד כתבות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-15%, שופיפיי מתרסקת ב-20%, אובר ב-9%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● אובר יורדת ב-9% בעקבות הדוחות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● לידר: "אנו מתרשמים לחיוב מהביצועים של טבע" ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום, המניות יורדות ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עולות לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"