גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש מגביל האפשרות של מתגרשים להתחלק בתשלום חובות

ההחלטה התקדימית של המחוזי נוגעת למצב שבו לאחד מבני הזוג יש חובות והוא תובע שהשני ישתתף במחציתם. וזאת, בזמן שבן הזוג השני מצוי בפשיטת רגל והוצא לו צו כינוס נכסים ● הנשיא אורנשטיין: תביעה כזו חייבת להיות מוגשת בתוך חצי שנה למתן צו הכינוס ● מומחי משפט: העליון צפוי להידרש לסוגיה

איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף
איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף

נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין קבע בסוף השבוע החלטה תקדימית בנוגע לסכסוך גירושין, כאשר אחד הצדדים מצוי בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון.

בעניין שהובא לפני השופט אורנשטיין, ביקשה אישה רשות מבית המשפט המחוזי בתל אביב לתבוע "איזון משאבים" עם בעלה לשעבר, כך שמחצית מחובותיה יועברו לבעל, פושט הרגל.

השופט אורנשטיין דחה את בקשתה של האישה וקבע כי היה עליה להגיש את תביעת "איזון המשאבים" כתביעת חוב בתוך חצי שנה למתן צו כינוס הנכסים נגד בעלה. זאת, כמו יתר נושיו - ולא כעבור שנים כפי שעשתה.

על פי השופט אורנשטיין, תביעה לאיזון משאבים בין בני זוג מתגרשים שאחד מהם בפשיטת רגל, תוגש כתביעת חוב בפשיטת רגל - היינו בן הזוג התובע ייחשב כנושה לצורך העניין, כמו יתר הנושים. "תביעה לאיזון משאבים לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג היא תביעת חוב", קבע השופט אורנשטיין. לדבריו, בת הזוג, "הינה נושה ככל נושה, שעליו להגיש תביעת חוב בהתאם להסדר הקבוע בפקודה ובתקנות".

בהחלטתו כתב השופט אורנשטיין כי האישה איחרה את המועד להגיש תביעת איזון נכסים נגד בעלה, כדי שמחצית מחובותיה יעברו אליו. "ככל שסברה האישה שיש הצדקה להגיש תביעה נפרדת בעניין איזון משאבים, שומה היה עליה להגיש לבית משפט זה בקשה, בעת הרלוונטית, להתיר לה את הגשת התביעה", קבע נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב אורנשטיין. "האישה בחרה שלא להגיש כל בקשה להגשת התביעה, ואין היא יכולה בדיעבד, בחלוף שנים, ולנוכח שינויים ניכרים במשטר הרכושי של בעלה - קרי הסדר הנושים (של הבעל, א' ג') שאושר ומבוצע - להתעלם מכל שנעשה".

בכך קיבל השופט אורנשטיין את עמדתו של הבעל וכן את עמדת המנהל המיוחד לנכסיו של הבעל, עו"ד דורון אדירי. האחרון טען כי האישה יכלה להגיש את תביעת החוב נגד בעלה כדי לשתפו בחובותיה (איזון נכסים) עד חצי שנה לאחר צו כינוס הנכסים שהוצא לבעל - ומשעשתה זאת רק בחלוף שנים - אינה זכאית להגיש תביעה זו.

"קיימת מניעות בידי האישה מלהגיש את הבקשה, שדינה להידחות, שכן היה עליה, ככל נושה, להגיש תביעת חוב עד לחודש ינואר 2014 (חצי שנה לאחר מתן צו כינוס הנכסים לבעל, א’ ג’), שעניינה שיתוף החייב בחובותיה", פסק בית המשפט." קל וחומר משעה שהמחלוקות בין הצדדים בענייני הרכוש כבר היו קיימות בשנת 2012".

לשיטתו של המנהל המיוחד, אין מקום כיום לאשר לאישה בדיעבד לנהל הליך נגד בעלה בגין עילות שהיה עליה להגיש בתביעת החוב. וזאת, לדבריו, בעיקר לאחר שעילות אלו התיישנו, ולאחר שהבעל קיבל הפטר מותנה מחובותיו (במסגרת הסדר הנושים שערך), שעתיד להיכנס לתוקף בעוד חודשים ספורים.

מחלוקת ישנה

השופט אורנשטיין הוסיף וציין כי האישה הגישה בזמן תביעת חוב בעניין אחר שאינו קשור לאיזון הנכסים בינה ובין בעלה. "כלומר, האישה הייתה מודעת לכך שעליה להגיש תביעת חוב", פסק נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, "ושומה היה עליה לכלול בתביעת החוב את כל שמגיע לה מבעלה", לרבות דרישתה כי הבעל ישתתף במחצית מחובותיה. לדבריו, קביעה זו נכונה בקל וחומר לאור העובדה שהמחלוקות בין הצדדים בקשר להשתתפות הבעל במחצית מחובותיה של האישה, התעוררו כבר בשנת 2012, ואין מדובר בעילה שנולדה לאחרונה.

השופט אורנשטיין דחה גם את עמדת האישה, שלפיה היא אינה נושה של הבעל, ולכן תביעתה בעניין שיתוף הבעל בחובותיה הוגשה כדין. זאת, לצורך איזון משאבי בני זוג שנישואיהם פקעו. כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) תמך בעמדת האישה וטען כי "הצדדים - לרבות המנהל המיוחד שנכח בדיון שנערך בספטמבר 2017 בבית הדין הרבני - לא הביעו הסתייגות מתביעות הבעל והאישה בנושא שיתוף (הבעל בחובותיה של האישה, א’ ג’), ולא נטען כי אלה צריכים להתברר במסגרת תביעת חוב כחלק מההליך".

השופט אורנשטיין כתב בהקשר זה, כי משמעות עמדת הכנ"ר היא כי יש לראות בהתנהגות הצדדים הסכמה שההליכים בעניין חובות האישה הוחרגו מהסדר הנושים של הבעל, "והיו אמורים להידון בבית הדין הרבני, אשר צריך להכריע לגבי מחיקת תביעת הבעל ומעמדה של תביעת האישה".

בן זוג כנושה

מומחי משפט מנתחים את משמעותו הרוחבית של פסק הדין וצופים כי בית המשפט העליון יידרש לסוגיה שבה הכריע בית המשפט המחוזי בתל אביב.

ד"ר איתי הס, שותף במשרד עורכי הדין אגמון ושות’־רוזנברג־ הכהן ומנהל מחלקת חדלות פירעון במשרד, אומר ל"גלובס" כי החלטת השופט אורנשטיין מחדדת את הצורך במתן תשומת לב מיוחדת בכל הנוגע לעמידת בני זוג מתגרשים על זכויותיהם. זאת, כשמדובר בתפר העדין בין דיני חדלות פירעון (צו כינוס הנכסים לבעל) לבין דיני מעמד אישי (תביעת האישה לשיתוף הבעל בחובותיה).

עו"ד ד"ר איתי הס  / צילום: יורם רשף

"למעשה", מסביר עו"ד ד"ר הס, "המשמעות הפרוצדוראלית הרוחבית שעולה מפסק הדין, היא שכאשר אחד מבני הזוג נמצא בהליך חדלות פירעון, על בן הזוג השני להגיש במועד תביעת חוב לשם הגנה על זכויותיו הרכושיות - ולו לשם הזהירות בלבד - גם אם בני הזוג עודם נשואים, ואפילו אם אין הליך גירושין תלוי ועומד באותה עת. די בכך שקיימת מחלוקת". לדברי עו"ד הס, "אי הגשת תביעת חוב עלולה לשלול את זכויותיו של בן/בת הזוג".

בנקודה זו חשוב לציין, שחוק חדלות פירעון החדש, על פיו מתנהלים כלל ההליכים עתה, מרחיב עוד יותר את הגדרת "חוב עבר" שמחייב הגשת תביעת חוב.

לדברי עו"ד הס, משמעות רוחבית נוספת שעולה מפסק דינו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב אורנשטיין היא "שבעת גיבוש הסדר נושים של הבעל, הן על הבעל והן על הנושים לתת את הדעת ליחסים הרכושיים בין בני הזוג, להתייחס אליהם במסגרת גיבוש המתווה (להסדר נושים של הבעל, א’ ג’), ולהביא בחשבון שינויים עתידיים אפשריים במערך זכויות זה". זאת, בעקבות תביעות חוב שתגיש האישה.

עו"ד אוריאל זעירא, המייצג בתיק הנדון את חלק מהנושים, סבור גם הוא כי החלטת הנשיא אורנשטיין שלפיה תביעה לאיזון משאבים תוגש כתביעת חוב בפשיטת רגל, הינה בעלת משמעות החורגת מנסיבות תיק זה. "בדרך כלל תביעה כזו הינה בסמכות עניינית ייחודית של בית משפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני, אולם מההחלטה של נשיא המחוזי בתל אביב אורנשטיין ניתן להבין כי הנאמן בפשיטת רגל יוסמך לדון בה", אומר עו"ד זעירא.

עו"ד זעירא  / צילום: תומר שוקרי

"יתר על כן", לדבריו, השאלה אם איזון משאבים יוצר חוב של אחד מבני הזוג למשנהו או שמדובר בזכות קניין משותפת, הינה שאלה נכבדה, והנשיא אורנשטיין פסק באופן חד משמעי בדרכה של פסיקה מחוזית קודמת של שופט המחוזי ישראל אקסלרד, וקבע כי בת הזוג לשעבר של פושט רגל הינה נושה ככל הנושים".

עו"ד זעירא מעריך כי בית המשפט העליון עוד יידרש לשאלה תקדימית זו, שבה הכריע הנשיא אורנשטיין.

פגיעה בנושים

מנגד, ד"ר עו"ד יואב מזא"ה, מומחה לדיני משפחה, אומר ל"גלובס" ביחס לפסיקתו של אורנשטיין, כי באופן עקרוני, חוק יחסי ממון בין בני זוג ופסיקת בית המשפט העליון קובעים, כי זכות בן הזוג לקבלת חלקו ברכוש המשותף מגיעה רק לאחר תשלום החובות לנושים חיצוניים. הוא מציין כי קביעה זו רלוונטית במגוון רחב מאד של מצבים, ובהם כשיש חוב רק לאחד מבני הזוג בגין משכנתא על דירת המגורים אך גם חובות עסקיים, חובות בגין מניות או אופציות בחברות הזנק וכן הלאה.

עו"ד מזא"ה מבהיר כי הכלל קובע שבמצב רגיל, כאשר אחרי תשלום החובות לנושים נשארים לבן הזוג (בדרך כלל, הבעל) כסף או נכסים, תביעת האישה לקבלת חלקה ברכוש המשותף מגיעה רק בשלב השני - לאחר הסדרת החובות לנושים.

עם זאת, מעיר עו"ד מזא"ה כי "פסק הדין של הנשיא אורנשטיין מתייחס למקרים של פשיטת רגל - כלומר שסך החובות לנושים החיצוניים של הבעל עולה על הכספים והנכסים הקיימים אצל הבעל. במצב שכזה, בית המשפט ממנה מנהל שמחלק את הרכוש שקיים לנושים, באופן שבדרך כלל הם מקבלים רק חלק מהחוב שלהם".

לדברי עו"ד מזא"ה, במצבים ייחודיים אלה, קובע פסק הדין של אורנשטין, כי "ככל שהאישה רוצה לגבות כסף יחד עם יתר הנושים - דבר שמקטין את הקופה שממנה הנושים יכולים להיפרע - עליה לעשות זאת במועד שקבוע לכלל הנושים. האישה אינה יכולה לחכות לסוף ההתדיינות עם הנושים, ואז להגיע עם תביעתה". 

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; אודיוקודס צוללת ב-14%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● השקל התחזק מול הדולר, 3.72 שקלים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"