גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחפשות נוחות: חברות הדלק בונות על פיתוח חנויות הנוחות כדי לפצות על הפגיעה בעסקיהן המסורתיים

משבר הקורונה הביא לירידה חדה במכירות של חנויות הנוחות של ענקיות הדלק, ולשחיקה בהכנסות במחצית הראשונה של 2020 ● אלא שכעת עם הסרת המגבלות, החנויות חוזרות לצמוח והן נהנות מכך שהציבור מבלה את חופשת הקיץ שלו בישראל, והן מחפשות עוד אפיקי התרחבות

האם השלכות משבר הקורונה יעצימו את מנוע הצמיחה הקמעונאי של ענקיות הדלק בישראל, באופן שיציף ערך גם למשקיעים במניותיהן? חברות האנרגיה המסורתית,  שספגו מכה קשה בעסקי הדלקים שלהן בעקבות משבר הקורונה, לוטשות עיניים לחגיגה שחוות רשתות המזון בתקופת המשבר. בהתאם הן מנסות "לחפש" את חנויות הנוחות בבעלותן למינימרקט, למכור גם מזון טרי, ובוחנות התרחבות באמצעות הגדלת שטחים, רכישת רשתות עירוניות קטנות ומכירה אונליין.

לעומת רשתות המזון, חנויות הנוחות מתאפיינות ברמות מחיר גבוהות יחסית, מוקד משיכה שאינו הן עצמן (אלא תחנת הדלק) ועלויות תפעול נוספות, שכוללות גם פתיחה  בשבת (שמהווה כ-25% מההכנסות).

בחנויות הנוחות, בניגוד לקנייה ברשתות הדיסקאונט שבהן הצרכנים מוטי מחיר ומחפשים מבצעים והנחות, הצרכנים מבצעים קנייה משלימה והם פחות ערים למחיר של הקנייה הזו, שבדרך כלל מתבצעת "על הדרך".

בכל אופן, ברור כי ענקיות הדלק עדיין רחוקות מלממש את הפוטנציאל שלהן בענף הקמעונות, וסביר כי נראה אותן ממשיכות לבצע רכישות של רשתות קמעונאיות. במסגרת זו דיווחה לאחרונה קבוצת פז, שמפעילה את מותג חנויות הנוחות Yellow, על חתימת מזכר הבנות לרכישת רשת הסופרמרקטים התל אביבית סופר יודה תמורת 130 מיליון שקל.

בגזרה אחרת, צפויה להיות מוכרעת בקרוב שאלת הבעלות על חברת דלק ישראל (בעלת המותג מנטה) - האם תקבל הלוואה מקרן ארבל (כדי לפרוע את חובות החברה האם, קבוצת דלק, לבנקים), או שתימכר בשלמותה לחברת הנדל"ן להב אל.אר שבשליטת אבי לוי, אשר חברה לאיש קמעונות הדיסקאונט רמי לוי בהצעת רכישה שככל הידוע עדיין עומדת על הפרק.

כשהרשתות המסורתיות פרחו, התחנות נשארו נטושות

בכל מקרה, העניין שמרכזות חנויות הנוחות החל עוד הרבה לפני הקורונה: בשנים האחרונות חברות הדלק הגדולות סימנו את החנויות כמנוע צמיחה פוטנציאלי שאמור לחפות על הפגיעה האדירה שהן צפויות לחוות בשוק הדלקים. "זה לא סתם שחברות הדלק מחפשות אלטרנטיבות - עולם הדלק ילך ויעלם", אומר ל"גלובס" בכיר בענף.

אם עד לפני שנים לא רבות תחנת הדלק הייתה מקום לרכוש בו במקרה הטוב קפה, הרי שחברות הדלק שינו לחלוטין את המודל שלהן: החנויות מותגו, השירותים המלוכלכים שפעלו בעבר מחוץ לחנות הפכו לשירותים שפועלים בתוך החנות ומושכים תנועת לקוחות, שגם מבצעים רכישות על הדרך. בשנה וחצי האחרונות חברות הדלק הפנימו שהפעילות הזו, שאמנם קטנה ביחס למחזור שלהן מפעילויות אחרות ומהווה 10%-16% ממנו, היא רווחית יותר מפעילויות אחרות שלהן.

אלא שאז הגיעה הקורונה, ופגעה בתוצאות המחצית הראשונה של חברות הדלק ב-2020: הסגר ומגבלות התנועה שהוטלו על הציבור בישראל הביאו לירידה במכירות בחנויות הנוחות, כשהציבור הפחית במידה ניכרת את התנועה שלו. במקביל, הפעילות העיקרית שלהן ספגה כאמור מכה קשה עם ירידה חדה במחירי הדלק ובכמויות המכירה.

כך, בעוד שהמכירות בחנויות זהות ברשתות המזון השכונתיות, דוגמת הפורמטים השכונתיים של שופרסל, טיב טעם, ויקטורי, פרשמרקט ו-AM:PM (שבבעלות חברת הדלק דור אלון) נסקו - חנויות הנוחות נותרו נטושות. "באמצע מרץ התחילה ירידה מטורפת בצריכת הדלק, והתחילו סגרים", מתאר זאת גורם בענף, "היה ברור שיש מועדים שאסור להסתובב במהלכם, הכבישים היו ריקים, וזה השפיע גם על החנויות". עם זאת, לאחר הסרת מגבלות התנועה, דיווחו החברות על עלייה ניכרת בפדיונות חנויות הנוחות בחודש הקיץ.

פחות נוח

הרשתות עוברות "מתיחת פנים" ונעזרות במשלוחים

השחקנית הגדולה ביותר בענף היא חברת פז שמנוהלת על ידי ניר שטרן, ומפעילה 241 חנויות Yellow. היא גם זו שצלחה את המחצית הראשונה של 2020 בכל מה שנוגע לחנויות הנוחות שלה, עם הפגיעה המנורית ביותר בהכנסות. למרות משבר הקורונה, במחצית רשמה פז מכירות של 457 מיליון שקל בחנויות הנוחות, ובכך הצליחה לשמור על יציבות יחסית עם שחיקה סמלית בהכנסות.

עוד לפני פרוץ משבר הקורונה, בפברואר האחרון, עדכנה פז את משקעיה בתוכנית אסטרטגית ששמה בחזית את תחום הקמעונות, ועל הרקע הזה דיווחה בחודש שעבר על העסקה כאמור עם סופר יודה, והצהירה כי היא מעוניינת לפתח אותה לרשת ארצית. במקביל, Yellow גם חיסלה את שירות המכירות המקוון שהשיקה לפני כשנתיים, וכדי לנסות לצמצם את הפגיעה בהכנסות בשיא משבר הקורונה, היא חברה לאפליקציית משלוחי האוכל וולט, שהחלה לספק עבורה משלוחים.

חנות סו גוד בתחנת סונול  / צילום: איל יצהר, גלובס

השחקנית השנייה בגודלה מבחינת פריסת החנויות היא רשת סו גוד (So Good) של קבוצת סונול הפרטית, שבניהול ניר גלילי ובשליטת דודי ויסמן. משום שמדובר בחברה פרטית נתוניה אינם גלויים לציבור. הרשת מפעילה כ-200 חנויות, ובשנה האחרונה החלה לחפש ערוצים להרחבת הפעילות הזו. לפני כשנה הרשת יצאה בפורמט חדש של חנויות גדולות יותר - סו גוד פלוס, אשר מונה 15 חנויות שמגיעות לגודל של סופרמרקט עירוני. בחברה מתכוונים להגיע לכ-70 חנויות כאלה, ובאחרות לשנות את תמהיל המכירות. לפי שעה אין לה נוכחות מקוונת.

לצידן פועלת דלק ישראל, בניהולו של בועז צ'צ'יק, המפעילה את רשת מנטה המונה 160 חנויות, וגם היא חווה שחיקה של 3.7% בהכנסות הפעילות במחצית 2020 בצל משבר הקורונה, לסך של 236 מיליון שקל. בחודש החולף השיקה החברה לראשונה פעילות מכירה מקוונת, כשהיא מציעה לספק משלוחי מזון באונליין בתוך שלוש שעות. אלא שבדומה לחיבור של פז עם וולט, סביר שהפעלת לוגיסטיקה של מכירה מקוונת תביא לשחיקת הרווחיות שלה מהפעילות הזו.

שחקנית נוספת היא דור אלון של מוטי בן משה, בניהולו של עמית זאב, שבימים אלה מסבה גם היא את החנויות שלה לפורמט חדש וגדול יותר תחת השם "מיני סופר אלונית", שכולל מגוון רחב יותר של מוצרים בסדר גודל של מינימרקט. אלונית כוללת כיום 144 חנויות נוחות, ודור אלון מעדכנת כי 50 מתוכן כבר הוסבו לפורמט המחודש. המטרה של החברה היא להגדיל את הסל הממוצע.

אלונית / צלם: איל יצהר

משבר הקורונה פגע גם באלונית, כשבמסגרת מצגת למשקיעים שפרסמה בסיכום המחצית השנייה של 2020 דור אלון עדכנה כי נרשמת "חזרה הדרגתית בחודשים מאי-יוני להיקף מכירות דומה לתקופה המקבילה אשתקד, וזאת לאחר ירידה של כ-30% במכירות חנויות הנוחות במתחמי התדלוק מפרוץ המגפה". את המחצית הראשונה של 2020 מסכמת פעילות אלונית עם שחיקה של 5.4% בהכנסות ל-167 מיליון שקל. 

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-25%

הנאסד"ק עולה ב-0.8% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר