גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוריאה פוגשת את אמריקה: הכירו את הג'יפון החדש של קיה

המצטרף החדש לשוק הג'יפונים תוכנן עבור השוק האמריקאי ומתברך בממדים מכובדים ובעיצוב מרשים ● במחיר שמתחיל ב-134 אלף שקל הוא מספק תמורה הולמת

בין אירופה לארצות הברית פעורה כיום תהום עמוקה בכל הנוגע לתקני הפליטה של כלי רכב. האיחוד האירופי, שמנהל בשנים האחרונות מלחמת חורמה בהתחממות הגלובלית, כופה על תעשיית הרכב עמידה ביעדי פליטה קשוחים בליווי קנסות עתק ומחמיר את מבחני הפליטה. כתוצאה מכך, רוב כלי הרכב "הנורמליים" עם מנועי דיזל ובנזין מסורתיים נעלמים במהירות מפסי הייצור באירופה ומוחלפים בדגמים עם מנועים קטנים ו/או "מחושמלים" בדרגה כזו או אחרת.

מנגד, בארצות הברית, למעט קליפורניה, הגישה הרווחת ביחס לפליטה היא "Mind your own business". במיוחד בעידן טראמפ. הנהג האמריקאי הטיפוסי עומד על זכותו החוקתית לזהם את האוויר ולבזבז דלק ככל שיחפוץ, ומי שמתעניין במה שנפלט לו מהאגזוז, חודר לצנעת הפרט שלו ודינו כדין מסיג גבול.

ישראל לעומת זאת בוחרת בגישת ה"כאילו". לכאורה, מאומצת כאן תקינת הרכב האירופית ככתבה וכלשונה ואף מוטמעת באדיקות במיסוי הירוק על רכב באמצעות שקלול מדעי של המחיר הסביבתי של גזי פליטת הרכב, כולל גזים אקזוטיים, שאפילו האירופים לא מעיזים לתמחר.

בו בזמן ישראל גם פותחת "שער אחורי" ומכירה במקביל בתקינת הרכב האמריקנית ובנתוני פליטה שמבוססים על המבחנים הליברליים של ה-EPA. אלה מקבילים פחות או יותר למבחנים של אירופה מלפני שניים-שלושה דורות. זו ברכה עבור רוב נהגי ישראל שמציבים את רמת הפליטה בתחתית סולם שיקולי רכישת הרכב להם.

מבעד ל"שער האחורי" הזה זורמים אלינו כיום יותר ויותר דגמים בתקינה אמריקאית, שמפצים על החסך שנוצר בשוק האירופי "הירוק". אחד מהם הוא ה"סלטוס" של קיה, שתוכנן במקור עבור השוק האמריקאי (וההודי) וכלל לא נמכר באיחוד האירופי.

בארצות הברית הרכב שייך רשמית לקטגוריה "קומפקט SUV" אבל במונחים שלנו הוא כמעט "מדיום". הוא ארוך בסנטימטר מסיאט אטקה, למשל, ונמוך רק ב-2 ס"מ מקיה ספורטאג'. פרופיל צד זקוף עם גג כמעט אופקי רק מדגיש את הממדים.

לרכב יש יציבה רחבה על הכביש, חרטום בעיצוב מתוחכם עם פנסי LED צרים מעל גריל מושחר וזנב נאה, שמזכיר את ההיצע העדכני של פורד ושברולט. אם מוסיפים לכך חישוקים נאים, מסילות גג, צביעה דו גוונית ללא תוספת מחיר וכמות נדיבה של עיטורי כרום, כמקובל בארה"ב, מקבלים עיצוב שעונה על כמעט את רשימת הבקשות של הלקוח הישראלי.

כראוי לרכב שמיועד לשוק האמריקאי, תא הנוסעים מעוצב במחשבה על נוסעים גדולי מידות. המושבים הקדמיים רחבים במיוחד המושב האחורי שטוח ומציע שפע מרחב לכתפיים, לראש ולברכיים של שני מבוגרים פלוס מתבגר. תא המטען הרחב מציע נפח קטן רק ב-20 ליטר מהתא של הספורטאז' (והטוסון).

רכב

הרבה בטיחות ומסך ענק

גם עיצוב הפנים אמריקאי קלאסי עם צמד מחוונים אנלוגיים גדולים וברורים, מערך מתגי/מנופי תפעול במידה XL שמאורגנים בפשטות ואבזור תקני מכובד בהחלט. דגם ה- EX שבו נסענו כולל גם מסך רוחבי ענק, שכמותו קשה למצוא אפילו באבזור התקני של מכוניות פרמיום גרמניות, וחבילה די עדכנית של מערכות בטיחות אקטיביות.

חבל רק שמחשב הדרך שממוקם בין המחוונים האנלוגיים נראה אפור ודל, שהמושב שלצד הנהג לא מתכוונן לגובה ושחומר הדיפון הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה למגע. מנגד, איכות ההרכבה עצמה גבוהה ובידוד הרעשים מכובד כמו בכל דגמי הדור החדש של קונצרן יונדאי-מוטורס.

בארצות הברית מוצע הסלטוס גם עם מנוע ה-1.6 טורבו החזק של קבוצת יוננאי. אלינו מגיע מנוע ה-2 ליטר בנזין נטול הטורבו של הקבוצה הקוריאנית, שמופיע גם בטוסון ובספורטאג'. כאן הוא משודך לתיבה אוטומטית רציפה (CVT). זוהי יחידת הנעה נעימה ומעודנת ברוב תנאי הנסיעה ועם 149 כ"ס אין לה בעיה לטפל במשקל עצמי צנוע יחסית של כ-1.33 טון ולספק לרכב דחף סביר בעליות וביציאה מהרמזור, כמו גם שיוט רגוע ומרגיע בנסיעות מהירות על הכביש המהיר.

תיבת ה-CVT מפתיעה לטובה וניכר שהמתכנתים השקיעו לא מעט מאמץ כדי להעניק לה תחושה מדורגת של תיבה אוטומטית "רגילה". עם זאת, כמקובל במנועים נטולי טורבו, מי שירצה למצות את מלוא ההספק והמומנט של המנוע, לצורך האצה/עקיפה בעליה למשל, יצטרך לטפס לסל"ד גבוה וצורמני לעיתים.

קיה נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-13.1 ק"מ לליטר אך בפועל נהיגה נמרצת תוריד את הממוצע לאזור ה-10 קילומטר לליטר. מכובד במונחים של נהגים אמריקנים שמשלמים 1.8 שקל לליטר, קצת פחות עבור נהג ישראל שמשלם 5.5 שקל על אותו ליטר.

על הכביש הסלטוס ענתה על הציפיות הראשוניות שלנו. כיול השלדה אמנם נועד לשוק האמריקאי והמתלים די רכים, אבל היצרנית לא הזניחה את ה-DNA הגלובלי שלה. השלדה מרגישה מפגינה נטיית גוף די מרוסנת בפניות, שומרת על יציבות כיוונית טובה על הכביש המהיר תחת רוחות צד ומשנה כיוון בקלילות ובזריזות. ההגה מציע את המינימום ההכרחי בכל הנוגע להיזון חוזר אם כי ביטול "מערכת הסיוע להיגוי" די משפר את המצב.

נוח, עד שמגיעים לרמפה בכביש

נוחות הנסיעה די טובה וספיגת הזעזועים יעילה על רוב סוגי האספלט, אם כי נראה שבארצות הברית לא שמעו על רמפות ההאטה העירוניות של ישראל. מפגש עמן, אפילו ב-40 קמ"ש, יכול לגרום למתלה האחורי לקפץ בליווי חבטה. מרווח הגחון (כ-18.5 ס"מ) סביר עבור ירידות מזמנות מהכביש הסלול ולדילוג קליל על מדרכות גבוהות אבל לא הרבה יותר.

המחיר הרשמי של קיה סלטוס 2 ליטר מתחיל ב-134 אלף שקל ומגיע עד כ-141 אלף שקל. המחיר הזה זול בכמעט 5,000 שקל מקיה ספורטאג' 2 ליטר המקביל וזול לא במעט גם ממרבית המתחרים האירופים והיפנים שמציעים מפרט ומרחב פנים דומה. הנתונים הללו מציבים אותו במיקום גבוה בסולם התמורה לכסף בישראל והפכו אותו למגנט מכירות.

אבל אם כבר מרימים לנו להנחתה דגם אמריקאי, אי אפשר שלא להזכיר את העובדה שסלטוס EX עם הנעה כפולה עולה בארצות הברית כ-26 אלף דולר לצרכן אחרי הרווח של היצרן ושל הדילר, ועוד לפני ההנחות העונתיות המקובלות. אז אנא עדכנו בכך את כבוד שר האוצר, שבהיותו שר התחבורה (2016) אמר כי "מיסוי הרכב מהווה כמחצית מהצמיחה של מדינת ישראל. הייתי רוצה שהמיסוי יפחת ולכולם תהיה אפשרות לרכוש רכב אבל זה לא בתחום אחריותי". 

חלק מהמתחרות

יונדאי קונא

במחיר של 127-134 אלף שקל מציעה יונדאי את גרסת הבנזין עם ההנעה הקדמית של הקונא הפופולרית. המכונית קצרה ונמוכה יותר מהסלטוס, ניצבת על בסיס גלגלים קצר יותר ותא מטען קטן בכ-100 ליטר. אבל מציעה שלדה בוגרת ומנוע 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס שמשודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ ל-100 ב-7.5 שניות. מתיחת פנים בקרוב

סוזוקי ויטארה טורבו

130 אלף שקל עולה גרסת ההנעה הקדמית של סוזוקי ויטארה עם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין. בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.5 מ' והאורך הוא 4.18 מ' אבל הגרסה העדכנית מאובזרת ומציעה חבילת מערכות בטיחות מתקדמת. המנוע מייצר 140 כ"ס ו-22 קג:מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

הונדה HR-V

141 אלף שקל עולה הונדה HR-V, שעברה לאחרונה חידוש. הממדים החיצוניים די קרובים לסלטוס, בסיס הגלגלים הוא באורך 2.61 מ' ותא המטען מכיל 431 ליטר. המנוע הוא 1.5 ליטר בנזין נטול טורבו, שמייצר 130 כ"ס, משודך לתיבה רציפה ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-11.2 שניות

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט