הותר לפרסום: המדינה מבקשת לעכב תביעה נגדה בפרשת ניר חפץ

הפרסום הותר לבקשת "גלובס", בנוגע לתביעה הנוגעת לנסיבות חתימת הסכם עד המדינה • נודע כי הפרקליטות הגישה 13 בקשות לעיכוב הליכים בתיקים אזרחיים בשל משפט רה"מ

ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה ישראלה קראי גירון קיבלה את בקשת "גלובס" והתירה לפרסם כי מדינת ישראל באמצעות פרקליטות המדינה הגישה בקשה לעכב את הדיון בתביעת נזיקין המתנהלת בבית המשפט המחוזי בחיפה נגד המדינה. את התביעה כנגד המדינה הגיש גורם שהופגש עם עד המדינה ניר חפץ במהלך חקירתו בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה). זאת, לפי הנטען, במטרה להחליש את רוחו של חפץ ועל מנת להביאו לכדי שיתוף פעולה בחקירתו. בתיק 4000 מואשם רה"מ בנימין נתניהו בקבלת שוחד מבעל השליטה לשעבר בבזק, שאול אלוביץ, ומרעייתו איריס, המואשמים במתן שוחד.

במסגרת בקשת המדינה, התבקש עיכוב הדיון בתביעה עד לאחר שמיעת עדויות חוקרי המשטרה, במסגרת המשפט הפלילי שמתנהל נגד נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. אולם דווקא הפרקליטות התנגדה לבקשת "גלובס" להסיר את צו איסור הפרסום בהליך והסכימה רק כי יצויין כי הדמות נחקרה בתיק 4000 בעדות פתוחה והשיבה לשאלות חודרניות ביחס לטיב הקרבה ומהות מערכת היחסים בינה לבין ניר חפץ.

יצוין בנוסף כי לגלובס" נודע כי בשל התיק הפלילי של רה"מ, הפרקליטות הגישה לא פחות מ-13 בקשות לעיכוב ההליכים בתיקים אזרחיים שונים, חלקם מתנהלים תחת צווי איסור פרסום.

חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו משמש עד מדינה בתיק 4000. חפץ נמנה על הקבוצה הראשונה של העדים שיוזמנו על ידי הפרקליטות להעיד מטעמה במשפט נתניהו ששלב ההוכחות שלו אמור להתחיל בינואר 2021.

חקירתו של חפץ טרם שחתם על הסכם עד מדינה לוותה בלחצים שונים מצד חוקרי המשטרה. בין היתר, נחשף ב"גלובס", ב-9 בספטמבר 2019 כי במהלך חקירת תיק 4000 לחצו חוקרי המשטרה על חפץ להחליף את הסנגור שייצג אותו. זאת, ככל הנראה במסגרת המאמצים שהפעילו החוקרים על חפץ במטרה שיהפוך לעד מדינה נגד נתניהו, ולאור העובדה שסנגורו באותה עת, עו"ד ירון קוסטליץ, אינו מייצג עדי מדינה.

תמלילי החקירה הראו כיצד במהלך חקירתו של חפץ המשילו חוקריו את סנגורו באותה עת לרופא מנתח שמייעץ לאדם חולה, והזהירו את חפץ כי "אם אותו מנתח או רופא יכול לגרום למותך, אתה באיזשהו שלב מבין כי הרופא, האבחנה שלו לא נכונה. אולי צריך להחליף רופא, וזה קורה. בדיוק כמו שהוא יכול להציל אותך - כך הוא גם יכול להרוג אותך".

כשבועיים אחרי חקירה זו החליף חפץ את סנגורו, עו"ד קוסטליץ, בסנגור חדש, עו"ד אילן סופר, שייצג אותו במו"מ לחתימה על הסכם עד מדינה. במרץ 2018 נחתם ההסכם שבמסגרתו התחייב חפץ למסור עדות מפלילה נגד שותפיו לכאורה למסכת השוחד המתוארת בכתב החשדות בתיק 4000, ובראשם נתניהו. בתמורה קיבל חפץ פטור גורף מהעמדה לדין.

יצוין, כי היועץ המשפטי לממשלה ציין במכתבו מספטמבר 2019 לראש לשכת עורכי הדין כי אסור לחוקר משטרה לחצות את מרחב הייצוג של החשוד על ידי עורך דינו, וכי נסיונות השפעה מצד חוקר המשטרה בהקשר זה פסולים מכל וכל.

***חזקת החפות. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, רה"מ בנימין נתניהו ואיריס ושאול אלוביץ מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.