נמשיך לשלם פחות על רכבי יוקרה: ועדת הכלכלה אישרה להאריך בחצי שנה את ההקלות על יבואני הרכב "הזעירים"

מהנתונים שהוצגו לוועדה עולה שערוץ הייבוא הזעיר צמח באלפי אחוזים תוך שלוש שנים ותופס כיום למעלה מ-10% מהמכירות בפלח היוקרה

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היבוא הזעיר של כלי רכב לישראל צמח בשנים האחרונות במאות אחוזים ותופס כיום נתח משמעותי מכלל הייבוא של רכבי יוקרה. כך עולה מנתונים שהציג היום משרד התחבורה לוועדת הכלכלה, שדנה בבקשה להאריך בצו את הוראת השעה שמעניקה הקלות שונות בייבוא ליבואנים זעירים.

על פי נתונים שהציג בוועדה נציג משרד התחבורה, עד היום קיבלו למעלה מ-250 חברות רישיון לייבוא זעיר, שמוגבל לכ-20 מכוניות בשנה. היקף הייבוא צמח מכ-170 כלי רכב ב-2018, שבה נכנסה הרפורמה לתוקף, עד ל-932 כלי רכב בשנה שעברה וכ-1,470 כלי רכב מתחילת השנה, למרות משבר הקורונה.

עיקר כלי הרכב שמגיעים ארצה בערוץ הייבוא הזה הם רכבי יוקרה ולפיכך מהנתונים עולה שענף הייבוא הזעיר תופס כיום למעלה מ-10% מכלל המכירות השנתיות של פלח היוקרה.

"אי אפשר לקיים עסק מייבוא של 20 מכוניות בלבד"

בדיון בוועדה טענו יבואני הרכב הזעיר כי בעקבות הרחבת התחרות צנחו המחירים בפלח היוקרה ב-30%-40% וזאת למרות, שהיבואנים הזעירים קונים את הרכבים במחיר גבוהים יותר. נציגי היבואנים הזעירים גם טענו כי "אי אפשר לקיים עסק מייבוא של 20 מכוניות בלבד ולפיכך אם ההקלות לא יימשכו או שמספר כלי הרכב המותרים בייבוא לא יעלה, הייבוא הזעיר ייפסק". בנוסף נטען כי רישום הרכבים מהיבוא הזעיר כרכב משומש הוא ברור ולא מטעה וכי היצרנים מנהלים מלחמה סמויה כדי לא לאפשר לרכבים שלהם להיכנס לפה מאירופה.

מנגד, אמר בדיון מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, חזי שייב, כי ההקלה על היבואנים הזעירים פוגעת בצרכנים, שכן יבואן זעיר יכול להביא רכב שנסע אלפי קילומטרים במדינה זרה בחברה השכרה, ובישראל הוא ירשם כרכב חדש. "אולי הלקוח הראשון יודע כי זה נאמר לו בעל-פה, אבל השני, השלישי והרביעי לא יודעים שום דבר וקונים רכב שצריך להיות זול בעשרות אחוזים", אמר. עו"ד אהוד שניידר, היועץ המשפטי של האיגוד, הוסיף כי הרישום הזה הוא מטעה ונוגד את החוק המחייב גילוי נאות.

בתום הדיון הצביעה הוועדה פה אחד בעד אישור הצו והארכת תוקף הוראת השעה שמאפשרת ליבואנים הזעירים להמשיך לייבא רכבים שיוצרו עד שנה לפני רישום בישראל. ח"כ שי וזאן, שניהלה את הדיון, סיכמה ואמרה כי היא מקווה שהוועדה לא תידרש להארכה נוספת, אך אם זה יקרה משרד התחבורה צריך להיות כבר בשלב של גיבוש תיקוני חקיקה ראשית. עוד הוסיפה ח"כ שי וזאן כי הוועדה מצפה לקבל ממשרד התחבורה נתונים לגבי התועלות שהביאה הרפורמה לצרכנים, פערי המחירים, ההגנה עליהם מבחינת גילוי המידע והרחבת פעילות היבוא הזעיר