גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תגובות זועמות נגד הסגר: "החלטה הזויה בניגוד לדעת המומחים"; השר יזהר שי קורא לח"כים להצביע נגד

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות ההחלטה להדק את הסגר, ותגובות מגיעות משלל גורמי האופוזיציה השונים ● המפגינים בבלפור מפוצלים: יאיא פינק קורא לעבור להפגנות וירטואליות, ואילו תנועת קריים מיניסטר ימשיכו למחות למרות ההנחיות

איילת שקד. "בגלל ההפגנות הם שולחים מאות אלפי אנשים למעגל האבטלה ומרסקים את הכלכלה" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
איילת שקד. "בגלל ההפגנות הם שולחים מאות אלפי אנשים למעגל האבטלה ומרסקים את הכלכלה" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תגובות נזעמות במערכת הפוליטית בעקבות החלטת הממשלה הלילה להדק את הסגר. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד יצא נגד שרי כחול לבן על השותפות שלהם בממשלת האחדות ואמר כי "כל שרי הממשלה ובעיקר חברינו מכחול-לבן צריכים לשאול את עצמם הבוקר מה הם עושים בממשלה שמפקירה ככה את הציבור. מה הם עושים בממשלה שראש הממשלה שלה עסוק רק בפוליטיקה זולה. מאמין לכם שלא ידעתם שככה זה יהיה, אבל עכשיו אתם יודעים. אנשים הגונים לא יכולים להישאר שם. אתם שותפים למחדל נתניהו".

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, יצא נגד הסגר המנוגד לעמדה שהציגו המומחים בממשלה ואמר כי "‏ההחלטה ההזויה על הטלת סגר מלא מחר בניגוד לדעת המומחים היא תוצאה של התנהלות פושעת מצד הממשלה בחודשים האחרונים, שבשל חוסר מנהיגות וחוסר מדיניות הובילה אותנו למצב הזה. הגיע הזמן לעבור מ'ביביסטריה' של ייאוש לפתרונות של תקווה".

רוב הביקורות נסובו סביב העובדה כי לא היה נדרש לעצור את שלל הענפים הפועלים היום ואילו העבודה בהם נסגרה רק בשל ההחלטה הכוללת להכניס פנימה איסור על ההתקהלויות. יו"ר סיעת ימינה, ח"כ איילת שקד אמרה הבוקר כי "ממשלת ישראל קיבלה אתמול החלטה הרסנית וחסרת הגיון. שרים בכירים ובכירי האוצר עומדים משתהים מול החידלון והפארסה. לכולם ברור שצריך להשאיר את ענפי התעשייה והבנייה וכן 30 אחוז מהמגזר הפרטי עובד. אבל בגלל ההפגנות הם שולחים מאות אלפי אנשים למעגל האבטלה ומרסקים את הכלכלה. נצטרך להכניס הגיון ולשנות את התקנות בוועדת חוקה".

דעות חלוקות במחאת בלפור

מובילי תנועת המחאה מול ביתו של ראש הממשלה בבלפור נחלקו לשניים עוד לפני קבלת ההחלטה בממשלה הלילה, מצד אחד יו"ר תנועת דרכנו יאיא פינק הודיע כי ההפגנות יעברו למתכונת וירטואלית כצעד של לקיחת אחריות נוכח התפשטות המגיפה ומנגד המפגינים הרדיקלים יותר מתנועת קריים מיניסטר שהתכוונו להמשיך ולמחות מול בלפור מסרו הבוקר כי "כל מה שעניין את נתניהו היה לעצור בכל מחיר את ההפגנות בבלפור. לא בריאות הציבור, לא מיליון המובטלים והעסקים הקורסים ולעזאזל הדמוקרטיה. האובססיה שלו לראות את כיכר פריז ריקה מעידה על עוצמת המחאה והלחץ האדיר שלו ממנה".

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ : "הטיפול בנגיף הקורונה הוא בריאותי וכלכלי. אי אפשר לטפל רק בבעיה אחת, אחרת השני יקרוס. חייבים לטפל בהיבט הבריאותי והכלכלי יחד".

השר פרץ הוסיף: "דרשתי שלא יחמירו מעבר למיגבלות מרץ אפריל ומשלא נענו הצבעתי נגד. במרץ אפריל היה לנו משק חסון ושבע שהיה ניתן להעמיס עלויו גזרות היום המשק רזה ורעב והגזרות יכולות למוטט אותו".

השר פרץ חושב על היום שאחרי ההחלטה ואומר: "עכשיו, משהוחלט על סגר מלא, אנו חייבים להחיל את המודל הגרמני- החל"ת הגמיש ולשמר לתקופת הסגר את הקשר עובד מעביד ולהשאיר בידי העובדים את הזכויות הסוציאליות, ולא להוציא עוד עשרות אלפי עובדים לחל"ת".

בהמשך היום צפויות התקנות החדשות להגיע להצבעה בוועדת חוקה של הכנסת ומשם לתיקון חוק הקורונה הגדול במליאה. למרות שהיום אמורה הייתה הכנסת לצאת לפגרה, חברי הקואליציה התבקשו שלא לעזוב את המשכן עד לתיקון החוק, מה שצפוי לארוך שעות ארוכות בוועדת חוקה תחילה ולאחר מכן במליאה.

יזהר שי נגד הממשלה: קורא לחברי מפלגתו להצביע נגד חוק המגביל הפגנות

במהלך הישיבה הלילית בנוגע להחלטה על סגר, החליט שר המדע יזהר שי לעזוב ולהשאיר את הצבעתו נגד החלטת הממשלה. שי פרסם מכתב שכתב לשרי הממשלה ובו האשים שמתקבלת החלטה "בקנה מידה היסטורי ללא שהתבצע תהליך ראוי לבחינת ההיבטים בקבינט הקורונה".

שי כתב לראש הממשלה נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי, ראש המל"ל מאיר בן שבת ושאר השרים: "קבינט הקורונה התפזר עם סדרת החלטות וכיוונים, אבל הבוקר כל זה עבר תפנית והיפוך מוחלט. הדיון התקיים לסירוגין, לא היה סיכום מסודר בקבינט הקורונה וגם לא הייתה הצבעה".

שי מתייחס בדבריו למעבר מהחלטת קבינט הקורונה להצבעה רחבה בממשלה. יצוין, שיו"ר מפלגתו של שי, שר הבטחון בני גנץ, היה באותה העת בטיסה חזרה מארה"ב. במהלך חניית ביניים, אתמול בשעות הערב, גנץ שוחח עם נתניהו בטלפון והתקבלו ההחלטות אליהן מתייחס שי במכתבו.

"הייתה החלטה בין נתניהו, גנץ, אשכנזי ודרעי בדיון טלפוני ביניהם וזו ההחלטה המובאת בפנינו הערב. כרגע שמענו פירוט של ההחלטה, ככל שיכולנו לשמוע אותו, אבל אף אחד מאיתנו לא ראה את פרטי ההחלטה הזו, ועדיין אני יודע על מה אנחנו דנים אבל אני לא יודע מה הפרטים המדויקים" כתב שי.

הוא ציין כי "ההחלטה על סגר מלא, חמור מזה שחווינו בחודש מרץ, לא התקבלה בקבינט הקורונה, והיא בניגוד לדעתם של מומחי משרד הבריאות שדיברו בפני הקבינט והן אנשי המקצוע באוצר".

"בזבזנו 3 חודשים. עושים עוול לציבור"

עוד כתב שי כי אינו מקל ראש במחלה. "הצעתי לפני 3 חודשים צעדים דרסטיים, תחת הכותרת סגר חלקי, שאילו התקבלו לא היינו במצב היום. היום אנחנו משלמים את מחיר השאננות של החודשים האחרונים".

שי מצטט את הכלכלנית הראשית שירה גרינברג: "סגר חסר תקדים, החמור ביותר שכל מדינה אחרת נקטה בו ברחבי העולם.. הנזקים יהיו ארוכי טווח. האבטלה חסרת תקדים, קריסה של עסקים, עלויות בלתי נתפסות, גירעון ענק בתקציב ומשמעויות סוציאליות כבדות".

שי מתייחס גם למחלוקת בין ההפגנות לתפילות ופנה לאריה דרעי: "אתה משאיר את בתי הכנסת פתוחים בסגר ההיסטורי הזה ובאותה הנשימה פוגע בציבור אחר בישראל. מה שעושים כאן זה לא עוול לציבור החילוני, אלא זה עוול לציבור הדתי. זה עוול לאנשים כמוך וכמוני שעובדים למען קירוב לבבות. אין שום הסבר הגיוני שאפשר לתת כשמאפשרים אירוע תרבות באולם אבל לא מאפשרים תפילה בבית כנסת. באותה הנשימה, אין הסבר הגיוני להשארת בתי כנסת פתוחים וסוגרים דברים אחרים"

"ביומיים של דיונים בזבזנו כולנו אין סוף זמן על מה שמפלג ולא על מה שמאחד. נסחפנו לויכוח עקר, מפלג ומיותר על הפגנות במקום לדבר על מתווה בטיחותי לתפילות, במקום לדבר על הכלכלה ועל הקשישים. ואחרי שהחלטנו אתמול להעביר זאת לצוות מקצועי, לא פוליטיקאים, היום אפילו לא קיימנו דיון במתווה".

שי מסכם בכך שהוא פונה לאנשי כחול לבן "לא להצביע בעד חוק שאוסר הפגנות בישראל. זה חוק העושה עוול לציבור גדול. זה חוק ציני, לא ראוי ומפלג שלא לצורך. ממשלה הכואבת את כאב האזרחים, ומבינה לליבם בעת דרמטית זו, לא מביאה חוק כזה לחקיקת בזק, כמעט מחטף של הכנסת בערב יום הכיפורים".

עוד כתבות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם