גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית המשפט על פרשת השוחד בשיכון ובינוי: "במשך עשרות שנים דבקה בחברות 'תרבות שוחד'"

לפי בית המשפט, קיימת תשתית ראייתית בעוצמה גבוהה לעבירות שוחד והלבנת הון חובקות עולם בהיקף של מעל למיליארד שקל בחברה ● השופט דחה את בקשת החברה לשיחרור כספים שנתפסו בעקבות הפרשה, וקיבל את עמדת המדינה לפיה חלופות תפיסה שאינן כוללות נכס משועבד של ממש אינן מתאימות, בהיעדר ביטחון מספק בשוויין העתידי

שרי אריסון / צילום: עינת לברון
שרי אריסון / צילום: עינת לברון

שופט בית משפט השלום בראשון לציון, גיא אבנון, האריך היום בחצי שנה תפיסה של רבע מיליארד שקל לקבוצת חברות - שיכון ובינוי  בע"מ, שיכון ובינוי אס.בי.איי תשתיות בע"מ ו-SBI International holdings AG - לצורך חילוט עתידי וקבע כי קיימת תשתית ראייתית לפרשת שוחד חובקת עולם בקבוצה.

השופט אבנון קבע כי חומר החקירה מבסס "חשד סביר בעוצמה גבוהה" לשורת עבירות שוחד, הלבנת הון חובקות עולם בהיקף של מעל למיליארד שקל, ואישר למשטרה להמשיך ולהחזיק רבע מיליארד שקל של החברות.

החקירה הסתיימה במאי 2019 והיחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בשיתוף רשות ניירות ערך העבירה את התיק לפרקליטות מיסוי וכלכלה עם המלצה להעמיד את החברות ובכיריה לדין, ביניהם המנכ"ל לשעבר עופר קוטלר ובעלת השליטה שרי אריסון.

עופר קוטלר / צלם: תמר מצפי

מדובר בפרשה חובקת עולם בחשד למתן שוחד בהיקפים עצומים לעובדי ציבור זרים על ידי קבוצת החברות, עובדיהן ומנהליהן, קשירת קשר לפשע, הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות נוספות.

בית המשפט קיבל את בקשת המשטרה והפרקליטות להאריך את תפיסת הכספים בסך רבע מיליארד שקל לאור היקף העבירות העצום באופן המצדיק את המשך תפיסת הסכום לצורכי חילוט.

טקטיקות שוחד מגוונות

חברת שיכון ובינוי היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב ועיסוקה נדל"ן ותשתיות בתחומי פעילות מגוונים בפריסה בינלאומית על פני כ-20 מדינות ברחבי העולם, חברת שיכון ובינוי אס.בי.איי תשתיות בע"מ (חברת הבת) היא חברה ישראלית בבעלות מלאה של שו"ב ומרכזת את פעילות החברה בתחום קבלנות תשתיות ובנייה מחוץ לישראל. חברת SBI (החברה הנכדה) היא חברה שמקום רישומה ומושבה בשוויץ, נמצאת בבעלות מלאה של חברת הבת ולה סניפים חברות בנות במדינות רבות.

על פי החשד, החברות נקטו בטכניקות מתן שוחד מגוונות. בין היתר, העברות כספים במזומן ישירות לעובדי הציבור, מתן מתנות לעובדי הציבור ועוד. עוד נטען כי במשך עשרות שנים דבקה בחברות "תרבות שוחד" לפיה שילמה תשלומי שוחד בכל מדינות "העולם השלישי" בהן פעלה באופן ממוסד ומאורגן, ניהלה מערכות כפולות להנהלת חשבונות שתכליתן הסוואת תשלומי השוחד.

עוד נטען כי מדובר בהתנהלות כלל ארגונית החל בדרגים הבכירים ביותר של הקבוצה ועד העובד בשטח "מוסר המעטפה, ואף שומר הסף התאגידי, הביקורת החשבונאית וכלשונו של קצין יאח"ה : "הכול נעשה בעיניים פקוחות, כולם יודעים, כולם מרוויחים בונוסים, כולם מרוויחים עוד משכורות והכול בסדר".

השופט אבנון קבע כי חומרי החקירה שהציגה המדינה "מצביעים על כך שתרבות תשלום שוחד לעובדי ציבור זרים במדינות בהן פעלה החברה הבת, היתה מושרשת בקבוצה ונוהלה כפעילות עסקית של ממש, מחד גיסא, תוך הסתרה מכוונת שנועדה להסוות את העבירות מגורמי הרגולציה ואכיפת החוק, וכפועל יוצא גם מהמשקיעים בחברה, מאידך גיסא".

השופט פסל את האופציות שהציעו החברות להמשך החילוט

החקירה הפכה גלויה בפברואר 2018 עם מעצרם של בכירים בקבוצה (בהמשך שוחררו) ונתפס מהם רכוש רב, לרבות חשבונות בנק. הצדדים הגיעו להסדר שקיבל תוקף בבית המשפט במסגרתו החברה הנכדה תפקיד רבע מיליארד שקל בקרן החילוט בשמן של שלוש החברות וכנגד הפקדה זו שוחרר מלוא רכושן של החברות כולל חשבונות הבנק שלהן.

תוקפו של ההסדר הוארך מעת לעת ובמרץ 2020 פנו החברות בבקשה דחופה לשחרר את הסכום בין השאר בשל משבר הקורונה העולמי ולאור ההון העצמי האיתן הקיים ברשותן המבטיח אפשרות לחילוט עתידי גם סכום הכסף יוחזר להן.

לטענת החברות, חברת האם לא ביצעה פעולות ברכוש הואיל והשוחד ניתן לפי החשד על ידי החברה הנכדה ולכן לא ניתן לחלט רכוש ממנה בשיווי העבירה. לדבריהם, אין הטמעה של רכוש אסור בדוחותיה של החברה האם ומדובר בגידול רישומי בשווי, זאת להבדיל למשל ממצב שבו החברה הנכדה הייתה מחלקת דיבידנד שהגיע לחברה האם שאז ייתכן כי האחרונה הייתה מוכתבת בקבלת רכוש אסור.

השופט אבנון דחה את הטענה וציין בין היתר את המהירות הראויה לציון שהחברה הנכדה העמידה ערבון בסכום של רבע מיליארד שקל לטובת שחרור של החברה האם והבת. השופט מסיק מכך כי בפועל מדובר ב"יישות שנשלטת כולה מראש הפירמידה - שו"ב".

עו"ד פנחס רובין שייצג את החברות טען כי אין הצדקה לתפוס זמנית רכוש בשווי עבירה מגוף בעל חוסן פיננסי שאיננו שנוי במחלוקת כיוון שממילא לא צפוי קושי לחלט רכוש בתום ההליך. דווקא שחרור הכספים יאפשר לקבוצה לעשות שימוש יעיל בכספים לצורך עסקיה, להגדיל ולהשביח את שווי התפוס, דבר שיעצים אף יותר אתת האיתנות הפיננסית של הקבוצה, טען. רובין ביסס את טיעונו על חוות דעת כלכלית שהוגשה על ידי פרופ' עודד שריג.

השופט אבנון דוחה טענה זו, בשל ההשפעה הפוטנציאלית של החקירה על היקף פעילותה ותזרימי המזומנים שלה בעתיד והפנה לדוח הכלכלי לפיו אם יתברר כי בוצעו פעולות בלתי חוקיות "עלולות להיות לכך השפעה מהותית לרעה על החברה, שבשלב זה אין ביכולתה להעריך".

אחת ההצעות שהעלו החברות כחלופה לתפיסת 250 מיליון השקל, הייתה התחייבות להימנע ממשיכת דיבידנדים והותרת כרית הון עצמית בסך 550 מיליון שקל. כך תובטח לטענתן נזילות מספקת בעת הצורך. לטענת המדינה, מדובר במחזור התחייבות של החברה האם כלפי מחזיקי האג"ח שלה. אם כרית ההון העצמי של החרה תרד מתחת ל-550 מיליון שקל, אזי האג"ח (בהיקף מיליארדי שקלים) ייפרע באופן שלא יותיר למדינה מאום.

הצעה נוספת הייתה העמדת שעבוד שלילי על אחת משתי השקעות של החברה האם, שעבוד קבוע וראשון בדרגה של "מניות רדומות" של החברה האם בשווי העולה על 100 מיליון שקל במועד ההצעה.

השופט אבנון דחה את החלופות המוצעות וקיבל את עמדת המדינה לפיה חלופות תפיסה שאינן כוללות נכס משועבד של ממש אינן מתאימות, בהיעדר ביטחון מספק בשוויין העתידי ובאפשרות לחלטם.

יחד עם זאת, השופט אבנון השאיר פתח למו"מ בנוגע לאפשרות יחידה שעשויה לבוא בחשבון והיא העמדת שעבוד "מניות רדומות" של החברה האם.

השופט קבע כי "בהתחשב באופי המתוכנן והמתוחכם של המעשים שבוצעו לאורך שנים ארוכות, כחלק בלתי נפרד מהעסקים שביצעה הקבוצה במדינות "עולם שלישי", במעמדם הבכיר מאוד של חלק מהגורמים המעורבים בביצוע העבירות ובסיכויי ההרשעה" יש להאריך את התפיסה.

חזקת החפות: החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. יש לזכור כי חשודים הם החזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית