גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנפץ תדמית: EVOLTIS של סובארו גדול בדיוק כמו שהאמריקאים אוהבים

רכב הפנאי החדש של סובארו, שתוכנן עבור השוק האמריקאי, מציע ממדים של SUV "פול סייז", ביחד עם שימושיות של מיניוואן משפחתי ועידון, תחכום ואבזור של רכב פרימיום אמיתי • אבל עם תג של 300 אלף שקל, שבירת תקרת הזכוכית של התדמית לא תהיה קלה

הדימוי הנפוץ של אמריקה בקרב תושבי ישראל הוא של מעצמה עשירה, מתוחכמת ועתידנית. זו שהנחיתה אנשים על הירח והמציאה את האינטרנט, המחשב האישי, נאסד"ק ועמק הסיליקון.

אבל אמריקה האמיתית מגלה את פניה כאשר מתחילים להתרחק מהערים הגדולות ומהפרברים המבוססים. זוהי אמריקה של "וול-מארט" ו"טאקו-בל", של תחנות עצירה למשאיות, ערים תעשייתיות, עיירות נידחות, חוות וחניוני קרוואנים.

התושבים של אמריקה האמיתית מגלים עניין מועט מאוד במתרחש מחוץ לגבולותיהם - ולרוב גם במה שקורה בתוכם - והם מצליחים להביס פעם אחר פעם (כולל השבוע) את כל הסוקרים עם האלגוריתמים המחוכמים, שמנסים לחזות את תוצאות הבחירות.

עבורם טסלה ומכוניות חשמליות בכלל הן לרוב צעצוע של המעמד העירוני המבוסס או של האירופאים המתנשאים, שמאמינים בהתחממות גלובאלית. אמריקאים "אמיתיים" אוהבים את המכוניות שלהם גדולות, חזקות וצמאות, עם המון מקום לשינוע משפחות ומטען ורצוי גם יכולת לגרור טריילרים.

לסובארו, שהתמקדה מסורתית בייצור מכוניות "קומפקטיות וחכמות" עבור האליטות של הפרברים המבוססים בארה"ב, לקח כמה עשורים טובים כדי להפנים את המסר. אבל כיום היא יותר אמריקאית מאמריקאית. וה-SUV הגדול שלה, שהושק לפני שנתיים בארה"ב ונחת אצלנו לפני כמה שבועות תחת השם EVOLTIS, ממלא כמעט כל משבצת בטופס המשאלות של האמריקאים (מלבד המשבצת "MADE IN USA").

תשכחו מקומפקטיות. זו מאסת מתכת באורך כ-5 מטרים וברוחב של קרוב ל-2 מטרים, עם חישוקי ענק (20 אינץ' בגרסה התקנית) וגג, שמתנשא הרבה מעל לשלל דגמי הקרוס-אובר העירוניים. העיצוב משלב את האלמנטים הקלאסיים של SUV אמריקאי "פול-סייז", כולל חרטום חסון ואגרסיבי עם פנסים גדולים וגריל ענק, וקווי מרכב נטולי התחכמויות. בקיצור, הרכב יכול להיטמע בקלות בחניון של דיינר אמריקאי ביום שישי בערב מבלי להותיר רושם אנטי-פטריוטי.

רכב

יפנו-אמריקאית קלה לתפעול

תא הנוסעים משלב אלמנטים מעולם המיניוואנים ורכבי הכביש-שטח, שתיים מהקטגוריות האהודות ביותר על משפחות בארה"ב. חלל הפנים מציע מרחב רציני עם מושבים קדמיים רחבים ונוחים, ובגרסה בה נסענו גם צמד מושבים נפרדים בשורה השנייה, שיכולים ללא קושי לשמש להסעת אח"מים בגודל מלא או מתבגרים, שזקוקים למרחב תנועה גדול.

קיימת גם גרסה עם ספסל לשלושה מאחור, אבל המרווח בין המושבים הנפרדים - נוסח מיניוואנים אמיתיים - מאפשר גישה מהירה למושבים בשורה השלישית לצורך השכנת שלום.

סובארו טוענת שבשורה השלישית ניתן להשיב שלושה נוסעים. בפועל גם שלושה מתבגרים יתקשו לשבת שם לאורך זמן, והגישה אליה דורשת לא מעט גמישות. הנחמה היא מערכת מיזוג מפוצלת מצוינת, שלא מקפחת אף נוסע. כאשר כל המושבים מאוכלסים המרחב למטען די מצומצם, אבל הוא גדל משמעותי עם קיפול המושבים או חלקם.
עמדת הפיקוד מעוצבת בסגנון אמריקאי מסורתי עם לוח מחוונים אנלוגי ענק וברור, צגי מולטימדיה חדים ומתגים גדולים. הנדסת האנוש יפנו-אמריקאית וקלה לתפעול, וכל התא עטוף בחומרים יוקרתיים ונעימים ומורכב באיכות הייצור המפורסמת של סובארו. את תחושת הפרימיום משלימה חבילת אבזור נדיבה מאוד ביחס לרף המחיר, שכוללת בין השאר גג זכוכית חשמלי ענק, מערכת מתקדמת לסיוע לנהיגה עם כל האופציות הקיימות בשוק ועוד.

בחרטום ממוקם מנוע טורבו-בנזין חדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.4 ליטר, שמייצר 260 כ"ס מכובדים ומשודך לתיבה רציפה. לסובארו יש הרבה ניסיון עם מנועי טורבו קומפקטיים וגם המנוע הזה מצליח להרגיש גדול מכפי שהוא באמת. הוא מספק שפע של מומנט בסל"ד נמוך, מעניק את הבעיטה הראויה בהאצה ודוחף את הרכב בקצב מכובד בעליות, בהתחשב במשקל של קצת יותר מ-2 טון, לפני נוסעים ומטען.

זה כמובן לא מנוע ספורטיבי ואזור הנוחות שלו הוא שיוט רגוע, אבל מי שאצה לו הדרך לא ירגיש שהוא נוהג במסחרית. התיבה הרציפה עושה עבודה טובה בהחלקת עקומת הכוח של המנוע, זה לא עניין של מה בכך במנועי טורבו "מתוחים", וברוב המקרים היא מחליפה הילוכים בצורה חלקה ורהוטה שמעלימה את האופי "הרציף".

כפי שניתן לצפות מכלי כזה, גם צריכת הדלק אמריקאית ורק נהגים קלי רגל ומודעים לנהיגתם יצליחו להתקרב לצריכה הממוצעת המוצהרת של כ-10 קילומטרים לליטר. בנהיגה ריאלית אפשר לצפות לכ-8 קילומטרים לליטר.

על הכביש מילת המפתח של האיוולטיס (מי החליט על השם הזה?) היא "עידון".
הרכב לא מרגיש כמו מה שהאמריקאים נוהגים לכנות בחיבה יתרה "TRUCK", אלא יותר כמו סובארו "פורסטר" או "אאוטבק", שצמחו למידה אקסטרה-לארג'. השלדה קשיחה אבל לא קשוחה, נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת היטב יחסית לגודלו של הרכב, ההיגוי מאוזן ומדויק מספיק לנהיגה נמרצת, כושר התמרון בעיר הצפופה טוב ביחס לממדים והמתלים סופגים מהמורות אספלט עירוניות בצורה שקטה ומעודנת ללא קפיצות וטלטולים מיותרים.

רכב שטח? אפשר לרדת לבוץ

מערכת ההנעה הכפולה המתוחכמת ועתירת הניסיון של סובארו עושה עבודה טובה על כבישים מפותלים ומשפרת את האחיזה בתנאים חלקלקים, אך היינו ממיליצים לרוכש להתעלם מהצהרות היבואן על "יכולות שטח רציניות".

עם מרווח גחון סביר ועם ההנעה הכפולה החכמה, אפשר כמובן לרדת לדרכי עפר ובוץ ולגרור אופנוע ים לחוף. אבל הגחון אינו ממוגן מספיק לצליחת שטחים מסולעים, המתלים הרכים סוגרים מהלך במפגש עם מהמורות מהירות ועיטורי הכרום, הגימור החיצוני האלגנטי והחישוקים המהודרים מעידים, שלא זו הייתה כוונת היצרן. בקיצור, זה רכב פנאי משפחתי ולא טויוטה לנד-קרוזר.

תג מחיר שנע בין כ-300 ל-330 אלף שקל מציב את האיוולטיס בתור רכב הפנאי היקר ביותר ששיווקה סובארו בישראל עד היום. מי שיתעלם משיקולי תדמית, ימצא שמדובר ברכב פרימיום לכל עניין ודבר, שמציע תמורה אובייקטיבית, שאינה נופלת מזו של כלים מקבילים, שעולים 150-200 אלף שקל יותר פלוס הבונוס של האמינות, השרידות ושמירת הערך האגדית של סובארו. כלומר VALUE נוסח אמריקה. אבל בפלח, שתדמית היא כל מהותו בישראל, שבירת תקרת הזכוכית "העממית" תהיה אתגר לא קטן.

חלק מהמתחרות:

אינפיניטי QX60

360 אלף שקל הוא המחיר של דגם הבסיס של ה-QX 60 שעבר לאחרונה עדכון. גם הדגם הזה תוכנן עבור השוק האמריקני והוא דומה במידותיו לסובארו אם כי מעט נמוך יותר. התא המפואר מתוכנן להסיע עד 7 נוסעים בשלוש שורות, נוחות הנסיעה מרשימה והמנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 395 כ"ס.

שברולט טראוורס

הטראוורס הענק מעוצב במתכונת של SUV והוא נמתח לאורך 5.2 מ' ומציע תא נוסעים בגודל מלא ל-7 נוסעים. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ומשודך לתיבה בת 9 מהירויות והרכב מציע נפח מטען של 651 ליטר גם כשכל המושבים פתוחים. מחיר גרסת ההנעה הכפולה מתחיל ב-279,900 שקל.

קרייזלר פסיפיקה

קרייזלר שומרת על התצורה המוכרת של המיניוואן שמציעה יתרונות כמו דלתות צד שמחליקות לאחור ונפח אחסון רציני. התא יכול להכיל ברווחה 7-8 נוסעים ודגם 2021 שבדרך יצויד במערכות בטיחות מתקדמות והנעה כפולה. עמדת הפיקוד מודרנית ומאובזרת היטב והמנוע הוא 3.6 ליטר V6 בהספק 280 כ"ס. המחירים נעים בין 290 ל-350 אלף שקל.

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל