חקירת מיקי זוהר מוצדקת. הביקורת עליה והתנהלות הפרקליטות - לא

בתוך הטרפת של השיח הציבורי היום, צריך לשים קו ברור שאסור לחצות אותו - לא ניתן לטאטא את אמירותיו של מיקי זוהר מתחת לשטיח בשם "חופש הביטוי" • ובכל זאת, צריך לומר שחקירת זוהר מגיעה לאחר חקירה תמוהה ומקוממת נגד אישה שבסה"כ צעקה נגד מנדלבליט

מיקי זהר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מיקי זהר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בואו נתחיל מאמירה עקרונית. אני מצפה וגם קורא לכל אדם שיש בידיו ראיות, הוכחות ומידע על כך שהיועץ המשפטי לממשלה מושחת או שהתיקים נגד נתניהו "תפורים", שיפרסם את הכל. אם יש אדם שיש לו את הראיות הללו, בין אם באמצעות הקלטה, מסמך או עדות מהימנה - אנא שיפרסם את הכל. לא היום, אתמול.

אחרי שהקדמתי זאת, אני חייב לומר שחקירתו של יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר במשטרה בגין סחיטה באיומים היא חקירה מוצדקת ומתבקשת. עיון בפרסומים ברשתות החברתיות וכן בתגובות חברי הכנסת והשרים, העלתה אצלי את התובנה שיש דיס-אינופרמציה משמעותית ביחס קודם כל לעובדות המקרה. כך לדוגמה, שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד טענה שמדובר בהתבטאות אומללה של מיקי זוהר, "עליה הוא התנצל". השר רפי פרץ כתב שמדובר על "התבטאות לא מוצלחת בראיון רדיו, שאף התנצל על אותה אמירה". רשימת המתנצלים בשמו של זוהר ארוכה למדי, אך יש בעיה קטנה - הוא פשוט לא התנצל.

האם אכן מדובר ב"התבטאות לא מוצלחת"?

אבל לפני הכל, בואו קודם כל נקרא את אותה "התבטאות לא מוצלחת", כדי להבין מה הוא בכלל אמר מלכתחילה באותו ראיון קנוני ב-103FM. בנוגע להקלטת שיחת אפי נוה-מנדלבליט, אמר זוהר "הכל כבר התברר, ואני אומר לכם שזה רק טפח קטן, ואני מבטיח לכם שעוד ייחשפו בקרוב דברים. תהיה פה רעידת אדמה, לא תהיה שום ברירה לאביחי מנדלבליט אלא להתפטר מתפקידו ולבטל את כתבי האישום נגד נתניהו".

אם הדברים לא היו ברורים מספיק עד כה, ואני חושב שהם אכן לא היו ברורים מספיק - מיקי זוהר טרח לחזור עליהם בצורה בוטה יותר בהמשך. "חברים יש פה רעידת אדמה, תהיה פה רעידת אדמה גם בשבועות הקרובים, ואני מודיע לכם שאם מנדלבליט לא יתפטר מתפקידו ויבטל את כתבי האישום תהיה פה רעידת אדמה".

אי אפשר להבין אחרת את דבריו של מיקי זוהר מאשר איום. המשוואה ברורה: או שאתה מתפטר מתפקידך ואף מבטל את כתבי האישום נגד נתניהו, או שתהיה פה רעידת אדמה נוספת בדמות פרסום הקלטות נוספות של מנדלבליט. אין לי מושג מה יש או אין אצל זוהר או בכלל, אבל זוהר הציב בפני מנדלבליט אולטימטום. זוהר לא חשף הקלטה, אלא אמר שהתנאי למניעת פרסום הקלטה נוספת היא התפטרות וביטול כתב האישום. נקל על זוהר ונחליק לו את הדרישה להתפטר, אבל מה הקשר בין הדרישה לבטל את האישום נגד נתניהו לבין הקלטות. גם זוהר עצמו לא טען שהקלטות הבאות שייחשפו קשורים לתיק של נתניהו. פשוט סחיטה באיומים.

במענה לשאלת המראיינים, ענת דוידוב וגולן יוכפז, אם מדובר באיום - השיב ח"כ זוהר "לא, זו הבטחה". זוהר מספר פעמים חזר על המשוואה: אם כתבי האישום נגד נתניהו לא יבוטלו, אנשים יצטרכו לשלם על זה מחיר. גולן יוכפז העיר "אתה מדבר כאילו אתה זה שמחזיק בחומרים." על כך השיב זוהר: "אני יודע אינפורמציה מאוד ברורה בעניין הזה והאינפורמציה שאני מכיר אומרת דבר אחד - רק טפח קטן נחשף, קטנצ'יק. ולכן אני חושב שאם אנשים לא יפנימו, אלה שכמובן יזמו את כל הקנוניה נגד רה"מ, שמוטב להם לחזור בהם מהדרך הגרועה שהם בחרו בה הם יצטרכו לשלם על זה מחיר".

יוכפז המשיך ושאל: "אני שומע פה איום, מפורש כמעט." זוהר לא התקפל והשיב "אני אומר את זה חד משמעית ברגע שאני מציג עובדות ואני מדבר על עובדות, אני לא מאיים ולא אומר דברים בגדר איום אלא קובע עובדות. כתבי האישום נגד נתניהו הוגשו בצורה מופרכת, הם נעשו שלא כדין באופן מושחת, מלוכלך, שחור משחור. ראינו את ההתנהלות ולא רק שם, ההקלטה שנחשפה אתמול הראתה סופית שכתבי האישום הוגשו בכוח על ידי מנדלבליט משום שלא הייתה לו ברירה אחרת, כי הוא היה משלם מחיר. זה מה שאנחנו יודעים והאינפורמציה הזאת צריכה להספיק כדי לגמור את הסיפור הזה".

יוכפז המשיך וסיכם את דברי זוהר "בשורה התחתונה של הראיון הזה, אתה אומר שאם היועמ"ש מנדלבליט לא פורש מתפקידו ומוחק את כתב האישום נגד נתניהו, יהיו עוד הקלטות ויהיו עוד פרשות מביכות סביבו, בין היתר חשדות לפלילים הרבה יותר משמעותיים מעניין תיק החקירה בפרשת הרפז".

"אתן לדמיון שלכם לעבוד חזק הבוקר. רק אזכיר דבר אחד, כל האמת תיחשף וכולנו בישראל נדע מי ישר הדרך ומי אלו המושחתים ואם קראו לנו לא מזמן חברי ארגון פשיעה יכול להיות שעכשיו יהיה פה איזשהו שיח חדש סביב העניין הזה".

אלו דבריו של זוהר. האם מדובר בהתבטאות לא מוצלחת? התירוץ שמדובר בהתבטאות לא מוצלחת הוא תירוץ לא מוצלח. אגב, מה שמצחיק הוא שבאותו ראיון מיקי זוהר עצמו דרש ששי ניצן ייחקר מיידית אם הוא סחט את מנדלבליט. "צריך לפתוח בחקירה נגד פרקליט המדינה לשעבר? "ועוד איך, איזו שאלה, צריך לחקור את שי ניצן מיידית אם הוא סחט את מנדלבליט בין אם אגב אמר במפורש או ברמז צריך לבדוק את הסוגייה מיידית".

כלומר, אמירה אמורפית של מנדלבליט בשיחה עם חברו שהוא לא מבין למה ניצן מושך את הזמן עם סגירת התיק שלו ומה זה צריך להיות להחזיק מישהו בגרון, דורשת חקירה מיידית של שי ניצן, בלי שום ראיה ובלי כלום. אבל כשמיקי זוהר משמיע איום מפורש, אזי מדובר סתם בהתבטאות לא מוצלחת.

ח"כ זוהר לא נבהל, חזר בו או התנצל - להפך

עכשיו בואו נגיע לעניין ההתנצלות. מהר מאוד הרשת געשה ורעשה לאור ההתבטאות "הלא מוצלחת" של מיקי זוהר. חבר הכנסת זוהר לא נבהל ולא חזר בו או התנצל אלא להפך. זו הייתה תגובתו: "הגיע הזמן שנפסיק לפחד ממערכת המשפט, כבר לא צריך לחשוש מהם. הדברים שנחשפים בחודשים האחרונים מעידים על רקבון מוחלט ותפירת תיקים. לא איימתי על מנדלבליט, אם יש לו כבוד עצמי, לאור הדברים שנחשפים, ראוי שיתפטר".

גם אחרי שנתניהו גינה את דברי זוהר והתקשר אליו בזעם על הנזק שהוא גרם לו, זוהר סירב להתנצל אלא בחר לעקוץ את מנדלבליט. הוא בחר לעשות פרפרזה על תגובת מנדלבליט בעניין שיחתו עם אפי נוה על שי ניצן, כאשר טען שהדברים נאמרו בעידנא דריחתא. כמו כן, טען שדבריו פשוט הוצאו מהקשרם, ולא הובנו נכון.

"למען הסר ספק, אני מבקש להבהיר כי לא שוחחתי כלל עם רה"מ או מי מאנשיו לפני הראיון ל-103FM בו הוצאו דבריי מהקשרם בעניינו של מנדלבליט. הדברים שנאמרו על ידי בעידנא דריתחא היו על דעת עצמי ולא היתה לי שום כוונה לאיים על איש. גם אם דבריי הובנו אחרת אני מבקש להבהיר שוב כי לא היתה לי שום כוונה או רצון להביע איום כזה או אחר כנגד היועמ״ש לממשלה".

באף אחת משתי התגובות הללו, אין התנצלות. בתגובה השנייה, לאחר ייעוץ משפטי, יש הבהרה שלא הייתה לו כוונה לאיים על מנדלבליט, אלא שההבהרה הזו פשוט לא מתחברת לדבריו המאוד ברורים בראיון.

את האמירות של זוהר אי אפשר לטאטא, גם לא את מעשי הפרקליטות

לשיטתי, התנהלות זוהר היא שערורייתית ברמות שקשה לתאר. חבר כנסת, בעל תואר ראשון ושני במשפטים, עולה לשידור ומאיים באופן בוטה וחד משמעי על התובע שהגיש נגד יו"ר המפלגה שלו כתב אישום. שוב, לא מדובר בהבטחה לפרסם דברים שיוכיחו שהתיקים תפורים או שמנדלבליט מושחת. זו ודאי לא סחיטה, ואם הדברים נכונים - ראוי בהחלט שייחשפו. מדובר על קביעת "תג מחיר" והצעה שאי אפשר לסרב לה: תסגור את התיק נגד נתניהו ותניח את המפתחות, או שאני מבטיח שהקלטות נוספות שלך ייצאו בקרוב מאוד שיגרמו לרעידת אדמה.

זה פלילי, וזה משהו שאסור לעבור עליו לסדר היום. גם בתוך הטרפת של השיח הציבורי היום, צריך לשים קו ברור שאסור לחצות אותו. לא סביר שיוגש כתב אישום נגד זוהר, כי הוא לא צריך מאוד להתאמץ כדי להתחמק מהאמירות הללו. אך חייבים לומר שמיקי זוהר פשוט לא עשה את זה בשתי תגובותיו הראשוניות. אם זוהר היה רוצה שלא תיפתח חקירה פלילית, הוא היה יכול למנוע אותה בקלות. הוא בחר במודע אחרת מתוך שיכרון כוח. אני לא חושב שאלו אמירות שאפשר לטאטא מתחת לשטיח בשם "חופש הביטוי".

ובכל זאת, צריך לומר שהחקירה הזו מגיעה לאחר חקירה תמוהה ומקוממת של אישה שבסך הכל צעקה על היועמ"ש מנדלבליט "פרשת משפטים בושה". אמנם התיק נגדה נסגר, אבל לא היועמ"ש ולא המשנה לפרקליט המדינה נורית ליטמן (שקיבלה את ההחלטה בעניין מיקי זוהר) לא גינו את עצם החקירה התמוהה הזו של אשה דתיה בשבת על כלום ושום דבר. בהחלט אפשר לתמוה על שיקול הדעת ואפילו על איפה ואיפה, כאשר אמירות חמורות בהרבה על ידי חברי כנסת מהרשימה המשותפת ובעיקר מבל"ד נענות באדישות מוחלטת מצד הפרקליטות והיועמ"ש.

אם לסכם את האירוע הגרוטסקי הזה אומר שהחקירה המוצדקת של זוהר, זוכה לביקורת לא מוצדקת על רקע התנהלות לא מוצדקת של הפרקליטות.

***חזקת החפות: מיקי זוהר נחשד בעבירת סחיטה באיומים. החקירה נמצאת בראשיתה ועומדת לו חזקת החפות