גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבחירות בארה"ב: מהן הטענות המשפטיות של טראמפ

עד כה העתירות שהוגשו מוגבלות בהיקפן ולא צפויות לייצר תנודה גדולה של קולות לכיוון הנשיא טראמפ

רודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים שעוסקת במאמצים המשפטיים לערעור על התוצאות בבחירות לנשיאות / צילום: John Minchillo, AP
רודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים שעוסקת במאמצים המשפטיים לערעור על התוצאות בבחירות לנשיאות / צילום: John Minchillo, AP

הנשיא דונלד טראמפ ובעלי בריתו התחייבו להגביר השבוע את המאמצים המשפטיים לערעור על התוצאות בבחירות לנשיאות. רבות מהתביעות שהוגשו מוגבלות בהיקפן, ולכן הן לא צפויות להעביר קולות רבים ממחנה למחנה, אפילו אם הן יתקבלו.

טראמפ יזדקק לניצחונות משפטיים סוחפים במדינות המפתח כדי לסגור את הפער האלקטורלי עם הנשיא־המועמד ג'ו ביידן, שהוכרז כמנצח. אחרי ששופטים בג'ורג'יה, מישיגן ונבאדה כבר דחו את התביעות, הקמפיין של טראמפ הגיש תביעה נוספת באריזונה, והבטיח עוד תביעות במדינות אחרות בימים הקרובים.

רודי ג'וליאני, אחד מעורכי דינו האישיים של טראמפ, אמר ב"פוקס ניוז" שתביעות משפטיות חדשות יתמקדו בשלושה נושאים: חסמים לכאורה בפני הפיקוח על ספירת מעטפות ההצבעה בדואר; הצבעה לכאורה של מתים; ושינוי תאריכי הדואר על מעטפות לאחור.

ג'וליאני לא הציע ראיות לטענות מעבר לגילוי שאחת התביעות תתמקד בהאשמה של "עשרות עדים" עד כך שבפנסילבניה מנעו ממשקיפים רפובליקאים לבדוק את ספירת מאות אלפי מעטפות הצבעה.

הרפובליקאים כבר הגישו תביעה בנושא חסימת עבודת משקיפים רפובליקאים בפנסילבניה. פקידי בחירות של המדינה מסרו בתגובה שאיש לא מנע מהמשקיפים גישה להליך הספירה.

גם אם שופט יאמץ את הטענה שמשקיפים רפובליקאים קיבלו יחס לא הוגן, לא צפוי שהוא ישלול את תוקף תוצאות הבחירות ללא ראיות להונאת הצבעה נרחבת, אמר ריצ'רד פילדס, פרופסור למשפט חוקתי באוניברסיטת ניו יורק.

מאבק בארבע מדינות לפחות

הצוות של טראמפ ניצב מול נוף משפטי שונה מזה שהיה בפני פרקליטיהם של ג'ורג' בוש ואל גור בשנת 2000, כשהמאבק היה על כמה מאות קולות בפלורידה. המאבק היום הוא על עשרות אלפי קולות בארבע מדינות לפחות.

אתמול תוגבר הצוות המשפטי של טראמפ. בג'ורג'יה, הקמפיין מסר שציר בית הנבחרים דאג קולינס יוביל את מאמץ ספירת הקולות מחדש, היכן שביידן מוביל כעת ברוב של 0.21%. חוקי המדינה מתירים למועמד לבקש סיפרה מחודשת אם הפער נמוך מ־0.5%.

צוות טראמפ מינה גם את קורי לנגהופר, עורכת דין במטה טראמפ ב־2016, להוביל את מאמציו באריזונה, ואת רונלד היקס, עורך דין ממשרד פורטר רייט שייצג מועמדים רפובליקנים בפנסילבניה, להוביל את הערעור במדינה זו.

קמפיין טראמפ מינה ביום שישי את הפעיל השמרן דייויד בוסי, שאינו עורך דין, לעמוד בראש הצוות המשפטי של אחרי הבחירות.

כמה יועצים של טראמפ אמרו באופן פרטי שהם אינם רואים הרבה לאן בדיוק אפשר להתקדם, פוליטית או משפטית. דובר הקמפיין לא הגיב לפנייה לקבלת תגובה. התביעה באריזונה, שהוגשה בשבת, טענה שכמה קולות שהצביעו ביום הבחירות נדחו בטעות על ידי מחוז מריקופה במדינה זו, שכולל את העיר פיניקס ומתגוררת בו יותר מחצית מאוכלוסיית אריזונה.

התביעה, שהוגשה כמה שעות אחרי הכרזת הניצחון של ביידן, טוענת שבוחרים רבים הוזהרו על ידי מכונת הצבעה אלקטרונית שקיימים אי סדרים עם המעטפות שלהם, בגלל סימונים לא מדויקים, פליטות דיו או טעויות של בוחרים. לפי חוקי אריזונה, אותם בוחרים צריכים היו לקבל הזדמנות לתקן את הצבעתם אחרי שהמכונה הצביעה על בעיות. כמה עובדי בחירות עודדו את הבוחרים להתעלם מהודעת הטעות של המכונה, ולכן הקולות שלהם נפסלו, לפי התביעה.

דוברת של מזכירת מדינת אריזונה קייטי הובס, דמוקרטית, מסרה שהמדינה בוחנת עדיין את התביעה. היא נראית כמו "תביעת שארפיגייט שנארזה מחדש", היא אמרה. היא התכוונה לתביעה שבוטלה בינתיים של מצביעים שהשתמשו בכלי כתיבה מסוג שארפי בטפסי ההצבעה, דבר שגרם לקולות שלהם שלא להיספר. התובע הכללי של אריזונה מארק ברנוביץ, רפובליקאי, אמר בשבוע שעבר ששימוש במסמני שארפי לא גורם לפסילת קולות.

ג'וליאני אמר אתמול שהאסטרטגיה המשפטית של הקמפיין תתמקד תחילה בטיפול במשקיפי הקלפיות בפנסילבניה, בייחוד בפילדלפיה ופיטסבורג.

בעבר, משקיפים משתי המפלגות יכלו לעקוב מקרוב אחרי ספירת מעטפות ההצבעה, במקרים רבים מעבר לכתפיהם, כדי לבדוק חתימות וחותמות דואר. השנה יישמו כמה קלפיות מקומיות כללים של ריחוק חברתי בגלל המגפה, והרחיקו את המשקיפים משתי המפלגות מעובדי הקלפי. במרכז הכנסים בפילדלפיה, לדוגמה, כמה משקיפים הוחזקו מאחורי גדר מתכת במרחק 3-4 מטר מהעובדים שספרו את הקולות.

דובר לשכת הבחירות של פידלפיה מסר שמחסומים הללו הוזזו למרחק 2 מטר מן השורה הראשונה של עובדי ספירת הקולות.

הרפובליקאים זכו בניצחון משפטי מסוים כאשר בית משפט לערעורים בפנסילבניה קבע ביום חמישי שעבר, יומיים אחרי הבחירות, שמשקיפי הקלפיות צריכים להשקיף מקרוב על הליך ספירת הקולות.

מטה טראמפ הגיש גם תביעה פדרלית בטענה שהמשקיפים שלו בפילדלפיה לא הורשו להשקיף על ספירת הקולות. שופט פדרלי הצג שאלות על הלגיטימיות של התלונה, וביטל אותה אחרי שמטה טראמפ ועובדי הבחירות של פילדלפיה הגיעו להסכם על הגישה לספירת הקולות במהלך שימוע.

בתביעות נוספות בפנסילבניה, הרפובליקנים טוענים שכמה מעטפות דואר וקלפיות של מצביעים מרחוק לא צריכות להיספר מפני שהבוחרים קיבלו היתר לתקן בעיות טכניות בטפסים שלהם, או להגיש טפסים חלופיים. כמה מהתביעות הללו נוגעות לכמה אלפי קולות בלבד. ביידן מוביל כעת במדינה זו ברוב של 41 אלף קולות אחרי ספירת 99% מהם.

עוד תביעה בהליכים היא זו שהוגשה לבית המשפט בעליון נגד הארכת ספירת הקולות בפנסילבניה בשלושה ימים למעטפות שנשאו חותמת של יום הבחירות. אבל ביידן הוביל כבר לפני המעטפות הללו שהגיעו באיחור, ולכן לתביעה יהיה אפקט מעשי קטן. לא ברור גם איזה מועמד נהנה מהמעטפות הללו.

אם בית משפט העליון יסכים לדון בתביעה הזו, הרפובליקנים יצטרכו לשכנע אותו לקבל את הטיעון המשפטי הרחב שלבית המשפט העליון של פנסילבניה לא הייתה סמכות לשנות את תאריך היעד של ספירת קולות שקבע בית המחוקקים במדינה זו. התיאוריה המשפטית שבבסיס הטיעון הזה לא התקבלה על די הרוב בבית משפט העליון במקרה של בוש וגור לפני 20 שנה.

עוד כתבות

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה