גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפתרון לשינוי מצב הערבים בישראל: מפלגת מרכז ערבית

מפלגה שכזו תשחרר את התקיעות הפוליטית שלהם - לא עוד הבן החורג שאף אחד לא רוצה קשר איתו, אלא נקודת ארכימדס של הפוליטיקה

מפלגת הרשימה המשותפת לאחר ביקורה בבית הנשיא / צילום: הרשימה המשותפת
מפלגת הרשימה המשותפת לאחר ביקורה בבית הנשיא / צילום: הרשימה המשותפת

הפוליטיקה בישראל תקועה זה עשרות שנים במבנים פוליטיים מאוד מוגדרים. מאז שנות ה-80 עם הקמת ש"ס ,וביתר שאת מאז שבנימין נתניהו הצליח לייצר זהות מוחלטת בין החרדים לימין - המערכת תקועה. במקביל קיימת עוד אקסיומה בישראל: ערביי ישראל הם המגזר החלש ביותר, שסובל מתקציבים עלובים ולמעשה למרות גודלו אין לו שום כוח פוליטי. אוכלוסייה עצומה, כמעט 20% מהציבור, ללא שום כוח פוליטי. במקרה הטוב זורקים להם איזו "תוכנית חומש" או מסכימים שהם יהיו חלק "מהצבעה אחת בלבד" כדי להפיל את נתניהו.

המנהיגות הערבית היא זו ששמה עצמה במצב הזה - במשך עשרות שנים בלטו הרבה יותר בדאגה לפלסטינאים מאשר למגזר הערבי בישראל ולראיה הם כנראה היחידים בעולם (לצד איראן והפלסטינאים) שלא מאושרים מהסכם השלום בין ישראל למדינות המפרץ. במקום להבין שזו ההזדמנות שלהם להיות גשר בין ערבים ליהודים הם ממשיכים לפעול באותה שיטה שלא מקדמת אותם בכלום.

והנה. התבשרנו על "הקמת מפלגה חדשה" יהודית-ערבית עם אותם פוליטיקאים מפעם שנפלטו (או פלטו עצמם) מהמערכת הפוליטית וכעת הם רוצים לחזור בגלגול חדש- עם הקמת מפלגה יהודית ערבית... בשמאל העמוק כמובן. במה זה טוב לאותם פוליטיקאים שזוכים ל-15 שניות תהילה אני מבין, מה זה טוב לערביי ישראל? אני ממש לא מבין. יש כ-20 מנדטים של ערביי ישראל! אך ההתנהלות כיום מביאה למצב שהכנסת היא בעצם משחק רק של 105 מנדטים ולא 120 כפי שהיה צריך להיות.

לערביי ישראל יש רק ברירה פוליטית אחת, ברורה כשמש - עליהם להקים מפלגת מרכז, שתחליט למי היא מצטרפת בקואליציה על פי מה שהיא נותנת לציבור שלהם. יש להם הזדמנות ענקית להפוך להיות לשון מאזניים דרמטית, כפי שעושות המפלגות החרדיות מאז 1977, ובמידה מסוימת כפי שעשו המפלגות "הרוסיות" מאז 1996.

רק מפלגה של ערבי ישראל נטו, ללא יהודים תוכל לקבל אמון מציבור המצביעים שלהם - לא מפלגה מטעם, לא מפלגה בתחפושת, אלא מפלגה שאומרת בגאווה - אנחנו מייצגים את ערבי ישראל - לא את יהודי ישראל, ולא את ערביי הרשות הפלסטינאית.

מפלגה כזו, תדע לעשות מספר הליכים היסטוריים: 1. היא תביא תקציבים ושינויים למגזר הערבי בשיעור דמיוני לעומת המצב היום 2. היא תשחרר את התקיעות הפוליטית שלהם - לא עוד הבן החורג שאף אחד לא רוצה קשר איתו, אלא נקודת ארכימדס של הפוליטיקה 3. זה ישחרר גם את התקיעות של מנהיגי המרכז-שמאל בישראל שמתקשים להקים קואליציה מכיוון שהם מתבססים על "קולות לא לגיטימיים" בתפיסה של מרבית הישראלים.

הפלרטוט האחרון של נתניהו עם מנסור עמאס מרע"מ, מסמן את הכיוון, אבל להערכתי השינוי לא יבוא ממפלגה קיימת אלא רק ממפלגה חדשה שתיתפס בשני הציבורים כ"נקייה".

איימן עודה הוביל מהלך חשוב כשאיחד את המפלגות הערביות והוכיח מהו הפוטנציאל האלקטורלי שלהם, ואכן כוחם גדל ב50% - אבל זה התאים לעשור הקודם. בעשור שמתחיל ב-2021, צריכה לקום מפלגת מרכז ערבית, שמאפסנת בצד שאיפות לאומיות ושמה במרכז האג'נדה את הדאגה לאזרח, לזכויות הפרט שלו וביקר לרווחתו הכלכלית-חברתית. 

הכותב הוא יועץ אסטרטגי. ניהל את קמפיין הבחירות של כחול לבן

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון שבני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בריאיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: 5 לוחמי צה"ל נפלו אתמול בצפון עזה

סרן רועי בית יעקב, סמ"ר גילעד אריה בוים, סמל דניאל חמו, סמל אילן כהן וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע נפלו בצפון הרצועה; תחקיר ראשוני: שני טנקים ירו לעבר מבנה שבו שהו הלוחמים • עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני ופגע במתקן ביטחוני רגיש • ניסיון פיגוע בירושלים: מחבל ניסה לדקור שוטרי מג"ב – ונוטרל • עדכונים בולטים 

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל, צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת העל של החברות?

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה