גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משווקת קרקע ועורך דינה נתבעים ע"י עשרות רוכשים במיליוני שקלים

רוכשי מגרשים באורנית תובעים את חברת טוטנהם השקעות ואת עורך דינם יוסף שטבהולץ שלטענתם ביצעו מולם מעשי "תרמית והונאה" ● הרוכשים קנו לפני מספר שנים מגרשים של חצי דונם במאות אלפי שקלים, אך הקרקע לא נמסרה לידיהם, וכספם לא הושב ● טוטנהם בתגובה: "דוחים את הטענות"

היישוב אורנית / צילום: גיא ליברמן, גלובס
היישוב אורנית / צילום: גיא ליברמן, גלובס

24 תובעים, חלקם בני משפחה אחת, הגישו תביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב לפיצויים בגובה 7.97 מיליון שקל נגד חברה שמכרה להם קרקעות לבנייה ביישוב אורנית (טוטנהם השקעות יו"ש בע"מ), נגד אחד ממנהלי החברה בעבר, בן ציון פרקו, שמצוי כיום בהליך פשיטת רגל, וכנגד עורך הדין יוסף שטבהולץ שייצג את החברה. לטענת התובעים, שמיוצגים על-ידי עו"ד יורם אבירם, "עניינה של תביעה זו הינו מעשה תרמית והונאה מצד הנתבעים. לחילופין ולכל הפחות, מדובר בהפרה יסודית וברורה של הסכמים והתחייבויות מצד הנתבעים".

לפי התביעה בשנים 2011 עד 2016 רכשו התובעים מגרשים המיועדים לבניית בתים פרטיים ביישוב אורנית. בין היתר בני זוג שנמנים על התביעה מציינים כי הם רכשו ב-2012 שתי חלקות קרקע בשטח של חצי דונם כל אחת. עבור כל אחת מהן הם שימו 400 אלף שקל. גם בנם ואשתו קנו קרקע בשטח דומה ובמחיר זהה של 400 אלף שקל. שניים מקרובי משפחתם, שנכללים אף הם בכתב התביעה רכשו מגרש דומה במחיר של 400 אלף שקל ב-2103. בין רוכשים רבים נוספים יש גם קשרים משפחתיים, או קשרי חברות.

בכתב התביעה נכתב כי "הנתבעים באמצעות עו"ד שטבהולץ, הציגו את הנתבעת 1, (חברת טוטנהם השקעות יו"ש בע"מ, ג"ל), כבעלים של הקרקע שבה מצויים המגרשים, וכמי שמסוגלת תוך פרק זמן קצר יחסית של כ-24 חודשים מיום חתימת ההסכמים בין הצדדים להשלים את כל ההליכים הדרושים לפרצלציה של הקרקע, חלוקתה למגרשים והשגת יעוד לה לבנייה למגורים צמודי קרקע", נכתב בכתב התביעה. לפי המתואר בהמשך התביעה, "הנתבעים, ובראשם ומטעמם עו"ד שטבהולץ, פיתו את התובעים לרכוש מהנתבעת 1 מגרשים, אשר בניגוד להצהרתם, לא היו כלל בבעלות הנתבעת 1. הנתבעים ידעו מלכתחילה שאין באפשרותם לעמוד בהתחייבויותיהם וכי על מעייניהם היו בגזילת כספם של התובעים ועשיית עושר על גבם תוך ניצול תמימותם", נכתב.

לטענת התובעים, כפי שעולה מכתב התביעה, בתהליך הרכישה לא גילו להם "עובדות מהותיות", שאם הם היו מודעים אליהם, העסקאות לא היו יוצאות לפועל. בין היתר מדובר בכך שחברות אחרות של מנהל החברה בעבר, בן ציון פרקו, "לא עמדו בהתחייבויותיהן כלפי אחרים שרכשו מהם מגרשים ולא עמדו בהתחייבויות כספיות שלהם. לטענתם עו"ד שטבהולץ שימש לא רק כעו"ד שמלווה את העסקאות, "אלא שהוא לפא פחות מאשר שותף מלא של בן ציון פרקו ברווחי העסקה ושבהסכם בין השניים הוא שימש גם כ"משווק" של המגרשים. כמו כן עו"ד שטבהולץ לא גילה לתובעים כי למעשה אין כל בטחונות לכספם. כתוצאה ממעשיהם של הנתבעים ובראשם עו"ד שטבהולץ נפרדו התובעים מכספם, הניחו אותו על קרן הצבי ולא קיבלו כל תמורה, לא כל שכן, את החזר כספם, ומסתבר בסופו של יום שהנתבעת 1 לא הוכרה כלל על-ידי הוועדה לרישום ראשון של קרקעות ביו"ש כמי שזכאית להירשם כבעלים של המגרשים משום שלא הוכיחה כלל כי רכשה אותם כדין וכי ניסתה להירשם ככזו באמצעות מסמכים מזויפים".

טענה אחרת שמעלים רוכשי המגרשים בתביעתם היא כי כספים שהם הפקידו בידי עו"ד שטבהולץ, "ומצאו את דרכם לנתבעת 4 (חברת נאמנות. ג"ל) "נעלמו"!!", כך נכתב בתביעה.

"עוד נכתב כי,הסתבר לתובעים, למרבה הצער בדיעבד, כי הנתבעים הוליכום שולל, כי המצגים ו\או מרביתם היו כוזבים וכי הם נותרו ללא מגרשים, ללא בטחונות, ובסופו של דבר גם ללא הכסף".

עו"ד אמיר אלטשולר הגיב בשם חברת טוטנהם ומסר כי "חברת טוטנהם טרם קיבלה מסירה כדין של כתב התביעה והיא התוודעה לתוכנו, באופן ראשוני בלבד, מתוך פניית עיתון גלובס.

"ב'קליפת אגוז' ומבלי שיהיה בכך כדי לפגוע ו/או לגרוע מטענותיה של חברת טוטנהם, טוטנהם דוחה את כל הטענות המופנות כלפיה. עם כל הכבוד הראוי, נראה כי כתב התביעה רווי ב'טענות צבע', שאין מאחוריהן דבר וחצי דבר מבחינה מהותית, אלא ניסיון להטיל רפש במאן-דהוא, מבלי שיש ברפש הזה כדי ליצוק תוכן משפטי רלבנטי כלשהו לעילות התביעה.

"טוטנהם התקשרה בהסכם לרכישת קרקעות מעבר לקו הירוק, בתחום השיפוט של היישוב אורנית, והיא הייתה מצויה במשך מספר שנים בתהליך ארוך לשם השלמת 'רישום ראשוני' של הקרקע האמורה. הוועדה לרישום ראשוני דחתה את בקשת טוטנהם לרישום ראשוני, ואולם טוטנהם הגישה ערר על החלטה זו והערר הוא בגדר הליך 'תלוי ועומד'. מכאן, נראה כי קצרה סבלנותם של משקיעים ספקולנטיים כאלו ואחרים ואצה דרכם להגשת התביעה. טענות ההגנה של טוטנהם וגרסתה המלאה תוצגנה באופן ראוי ומלא בפני ביהמ"ש הנכבד".

מעו"ד יוסף שטבהולץ נמסר בתגובה לגלובס כי "בפרק הזמן שנקבע בחוק יוגשו כתבי הטענות שלי והבירור ייערך בפני בית המשפט כחוק וכמקובל".

(14043-12-20)

עוד כתבות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל, צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת העל של החברות?

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך