גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בתחילת המשבר התעקשתי שצריך לשים מסכות, מאז במשרד הבריאות נוטרים לי"

ההתמחות במחלות זיהומיות וקרבה לנתניהו הציבו את צבי מרום, מנכ"ל BATM, סמוך לצמתי קבלת ההחלטות במשבר הקורונה ● בראיון פרישה לאחר שש שנים כיו"ר איגוד חברות ההייטק, הוא מספר כיצד הפך לשעיר לעזאזל של משרד הבריאות ואיך משיגים עוצמה טכנולוגית

צבי מרום - יור איגוד חברות ההיטק / צילום: שלומי יוסף
צבי מרום - יור איגוד חברות ההיטק / צילום: שלומי יוסף

בשש השנים האחרונות עמד צבי מרום, מנכ"ל חברת ההייטק BATM, בראש ההתאגדות המקצועית המשמעותית ביותר בהייטק הישראלי. תפקיד זה, לצד תחומי ההתמחות של החברה שבראשה הוא עומד - בין היתר במחלות זיהומיות וציוד וחומרי בדיקה למחלות זיהומיות - וקרבתו לראש הממשלה, הציבו אותו סמוך מאוד לצמתי קבלת ההחלטות במהלך משבר הקורונה.

כשנתניהו פרש מהחיים הפוליטיים בעקבות בחירות 1999, הוא גויס על ידי מרום לעבודה בחברה. "כשהוא בא לבאטמ הוא היה מומחה בינלאומי למלחמה בטרור. כשהוא יצא מבאטמ, הוא הפך למומחה בינלאומי לכלכלה והיה שר אוצר", סיפר מרום בראיון לגלובס לפני שלוש שנים.

השנה מרום גויס על ידי נתניהו. "העמדתי את כל הידע שלנו לרשות ממשלת ישראל וראש הממשלה. העובדה שמשרד הבריאות בחר לבוא איתי חשבון בדרכים נפסדות, בזה שהתעקשתי שצריך לשים מסכות, לייצר כמויות ריאגנטים ולהגדיל את כמות הבדיקות משמעותית, בעוד שהגישה אז במשרד הבריאות הייתה הפוכה - גרמה לכך שמאוד נטרו לי, ועד היום חלקם לא אוהבים אותי".

לשתף את המגזר הפרטי

בראיון לרגל סיום שתי קדנציות רצופות כיו"ר איגוד חברות ההייטק, הפועל במסגרת התאחדות התעשיינים, מסביר מרום מדוע המאבק בקורונה וההייטק הישראלי סובלים מאותו כשל - היעדר שיתוף פעולה מספק בין המגזר הציבורי לפרטי, והיעדר תכנון ארוך טווח. את מקומו של מרום באיגוד יתפוס מריאן כהן, נשיא קבוצת מר. כהן (64) הוא וסרן במיל' מיחידה 8200, שצמח בתעשיית ההיי־טק בקבוצה שבראשה הוא עומד.

לדברי מרום, "לעניות דעתי הקורונה לא תיעלם, כמו שהשפעת לא תיעלם, ולכן צריך לבנות את המערכת הכלכלית כדי שאפשר יהיה לחיות לצד זה. העניין הזה לא מטופל טוב, בגלל חוסר שיתוף הפעולה בין המגזר הציבורי והפרטי, אין תוכנית אסטרטגית ברורה, והכל מונע מהחלטות מהרגע להרגע. המערכות הרלוונטיות לא מתפקדות. הן רבות אחת עם השנייה, ולא יודעות לעבוד עם המגזר הפרטי. אם לתוך זה אתה מוסיף גם את המבוי הפוליטי שאנו נמצאים בו - זה לא מבשר טובות לאזרחי ישראל".

בין שתי השיחות עליהן מתבסס ראיון זה, ביקר מרום בדובאי. "פגשתי שם את פרופ' רוטשיין", הוא מספר, "ואני חושב ששנינו סבלנו מסימפטומים דומים. למרבה הצער, ברטרוספקטיבה רואים שאנחנו צדקנו".

מה האבחנה העיקרית שלך לגבי התמודדות ישראל עם המשבר?
"אנחנו לא נגמור עם הקורונה עם הגעת החיסונים. יהיה חיסון, והקורונה תישאר. צריך לארגן את הפעילות המשקית לדבר הזה. זה כמו שיש חיסונים לשפעת ויש שפעת, רק שהקורונה יותר מדבקת. בעניין הזה, כל הפניות שלי לממשלה עלו בתוהו".

מה בעצם אתה מציע לעשות?
"במדינות שאני מכיר, יש שיתוף פעולה הדוק בין המגזר הממשלתי למגזר הפרטי. המגזר הממשלתי תופס את עצמו כמו רגולטור, דואג שהמגזר הפרטי יידע מה התוכניות ארוכות הטווח, ופועל בצורה שקופה באמצעות מכרזים.

"בישראל, משרד הבריאות היה רגולטור, ואז אופרטור ועכשיו מנסה להיות יצרן, ואת הכול הוא לא עושה בהצלחה יוצאת דופן. ראשי המערכת בחרו להתפטר לא כשהם עטורי כבוד ויקר. והפקידים עדיין לא תופסים את זה, וממשיכים בדרך הזו. מדינת ישראל נתפסת כסטארט-אפ ניישן אבל אם היא תיתפס כמדינת פקיד-ניישן, אז אנחנו אבודים".

איפה נתניהו בכל העסק הזה?
"הוא מבין דברים מהר ויש לו קשרים בינלאומיים, אבל האם המשבר הזה מתנהל טוב? התשובה היא לא".

השאלה היא האם הממשלה מסוגלת בכלל לקבל החלטות ארוכות טווח, כשהתקציב הוא בן ערובה של משפטי נתניהו.
"זה נורא. לא היה כדבר הזה בתולדות ישראל, וזה מנסר לנו את היסודות. זו שערורייה. הגענו למצב שהמערכת משתקת את עצמה, בגלל שני צדדים שאין להם שום הסכמות על כלום. אבל בסוף מי שאחראי זה ראש הממשלה".

רף ה-10 מיליארד דולר

מרום היה מעורב מאוד בהחלטה של ישראל להשקיע בקידום טכנולוגיות קוונטיות - הדור החדש של המחשבים בעולם, טכנולוגיות תקשורת וחיישנים. לפני כשנתיים, בעקבות נפשות שעשה למהפכה הבאה בעולם המיחשוב ("חרשתי את נתניהו עד שנשמתו יצאה"), הודיע ראש הממשלה על תקצוב משמעותי של הנושא. אלא שבהיעדר תקציב מדינה, התוכניות טרם קודמו כפי שציפו. הוועדות הרלוונטיות שהוקמו כדי להתוות את המדיניות כבר סיימו את עבודתן, ובאקדמיה, בסטארט-אפים ובתעשיות הביטחוניות כבר חלו התפתחויות מרשימות בתחום.

למרות החששות שהיו בתחילה מתקלות בשרשרת האספקה, ההייטק התגלה כענף חסין ביותר למשבר הקורונה. אמנם בתחילת המשבר היו חברות שהוציאו עובדים רבים לחל"ת, אך עד מהרה חזרו הכותרות על גיוסי הון ועל מחסור בכוח אדם. השנה אף צפוי היקף גיוסי ההון של ההייטק בישראל לעבור לראשונה את רף ה-10 מיליארד דולר.

להייטק זו הייתה שנה נהדרת.
"הכול טוב ויפה, אבל מי הבעלים של רוב תעשיית ההייטק הישראלית? גורמים זרים. מבחינת ניהול סיכונים, זה לא נכון שרוב תעשיית ההייטק של ישראל תהיה בבעלות זרה. התוצאה היא שהתנובה לא יורדת מספיק לכל האוכלוסייה.

"קח לדוגמה את תעשיית השבבים. הסכנה העיקרית שלנו היא שאנחנו תלויים אך ורק באינטל. למרות שההכנסות של אינטל גבוהות מאלה של המתחרות - AMD , אנבידיה, ואפל ביחד - היא במצוקת חדשנות. בפינלנד עבדו קשה כדי שיהיו אלטרנטיבות למקרה שנוקיה תיפול. והיא נפלה. והכלכלה של פינלנד חטפה סנוקרת לא פשוטה.

"אם אינטל נחלשת, תעשיית השבבים בישראל וכל מה שקשור בה נחלשים - ההכנסות קטנות, תחומי העיסוק קטנים, כל תעשיית הייצור נפגעת. סביב אינטל נבנתה תעשיה שלמה, כמו אפלייד מטרילייס ואחרים. אז אם הענק מתחיל לג'עג'ע, זה פוגע בכולם. הבית לא יתמוטט, אבל יהיו נזקים. לכן, אנחנו כמדינה צריכים לראות אם לא שמנו יותר מדי ז'יטונים במקום אחד. אני בעד לבנות תעשייה מקומית חזקה, וזה משהו שלא נמצא בראש מעייני הממשלה הרבה זמן".

בישראל צמחו אנפורנה והבאנה, שאמנם נמכרו לאמזון ולאינטל, אבל נשארו פה. אפל עומדת לפתוח כאן מרכז פיתוח ענק.
"כן, אבל זה לא שלנו. מה שקובע זה איפה ההנהלה יושבת, ומי מחליט את ההחלטות. אם היא יושבת בישראל ומחליטה את ההחלטות בישראל - זו חברה ישראלית. אם ההנהלה יושבת בארה"ב, ויש לה שלוחה נכבדה ככל שתהיה בישראל - זו חברה אמריקאית.

"אם מה שאנחנו עושים זה לספק כוח אדם איכותי לחברות שאת הרווח הגדול שלהן עושות בחו"ל, זה לא דומה למצב שבו יש לך מפעל בבעלות יזמים מקומיים, שמשלם פה מסים וגם מעניק לך עוצמה טכנולוגית של ממש. אני מסתכל על הדברים מפרספקטיבת האוכלוסייה, לא ההייטק. כל הזמן אומרים שישראל משקיעה המון במו"פ. זה לא נכון. מי שמשקיעות במו"פ הן החברות הרב לאומיות".

מחפשים כישרון, לא מחיר

כשדיברתי עם מנכ"ל של חברת שבבים מטייוואן, שביקר בישראל, הוא אמר: "עזוב, תתמקדו במה שאתם טובים בו".
"אנחנו צריכים לעשות את מה שאנחנו טובים בו, אבל שיהיה שלנו. להקים שורה של חברות ומפעלים טכנולוגיים בבעלות ישראלית עם מחזור של 200-400 מיליון דולר בשנה, ולשמור עליהם פה".

לבנות תעשייה ישראלית זה לא מעכשיו לעכשיו. לא עדיף להתחיל ממיסוי הוגן יותר?
"אי אפשר שחברה גדולה תעבוד במדינה, ולא תשלם בה מס. כעיקרון. ההתחכמויות של מיסוי בינלאומי, שאתה מחליק בין מומחי ויועצי מס עד למצב שאתה לא משלם מס, זה לא נכון".

אתה מכיר את הטענה השחוקה שאם תמסה, הן לא יבואו. או יעזבו.
"מכיר, וזה לא נכון. אבל בגלל שבישראל אין חשיבה מערכתית, כל פעם צץ מישהו עם רעיונות. גרמניה היא מעצמה טכנולוגית לפחות כמו ישראל. הם יותר איטיים מאיתנו, כי הם עושים דברים יותר ביסודיות. אז לא גובים שם מס מתאגידי ענק? החברות הללו הולכות למקומות שיש בהם כשרון, לא מחיר זול. להגיד שחברות לא יבואו לפה בגלל שישלמו לעובדים יותר, זו אגדה אורבנית. זה לא אומר, אגב, שלא צריך לתת בכלל הטבות מיסוי".

עד כמה ראש הממשלה דואג לנושאים האלה?
"האמת, התרגלנו כבר לעבוד בלי הממשלה. הצלחתי לשכנע את תעשיית ההייטק שיש לנו אחריות שגולשת מעבר לבעלי המניות ולעובדים שלנו"".

 חזרת עכשיו מביקור באיחוד האמירויות. צפוי לנו גל השקעות משם?
"יעברו עוד כמה שנים עד שנייצר אופרציה אמיתית, בדברים שנצטרך להבין יותר טוב את הדרישות שיש להם. בנוסף, עם כל השמחה, האנגלים, הצרפתים ואמריקאים כבר נמצאים שם. לכן, צריך לבדוק היכן הפערים שצריך למלא, כי החשיבה שהאמירויות ישקיעו סכומים גדולים בסטארט-אפים ישראלים מחטיאה את המטרה". 

ד"ר צבי מרום

הקים ב-1992 את BATM ● חברה מתמחה בפיתוח וייצור מערכות תקשורת ומכשור רפואי לבדיקות מעבדה רפואית ● היה במשך 6 שנים יו"ר איגוד ההייטק ● מהנדס אלקטרוניקה בהכשרתו ● קיבל את הדוקטורט שלו ברפואת שיניים אך מעולם לא עסק במקצוע ● העסיק את בנימין נתניהו לזמן קצר לאחר בחירות 1999

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; AMD צוללת ב-6%, סופר מיקרו ב-16%

הנאסד"ק יורד ב-0.4% ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.