גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתמן: החתונה בוטלה? הכסף ששולם לבעל האולם יוחזר לזוגות

הצעת החוק תעלה היום לאישור סופי במליאה וצפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021 ולחול על אירועים שמועדם נקבע ל-12 במרץ 2020 ואילך, והחוזים לגביהם נחתמו לפני תקופת הקורונה

חתונה / צילום: Shutterstock
חתונה / צילום: Shutterstock

החתונה בוטלה? הכסף ששולם לבעלי האולמות יוחזר לצרכנים. ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שתחייב להשיב לצרכנים שהאירוע שלהם בוטל בתקופת הקורונה, את כספם. יוזמי ההצעה הם ח"כ הילה שי-וזאן, יו"ר הוועדה יעקב מרגי וח"כ משה גפני.

בפתח הישיבה אמר היו"ר מרגי כי הוועדה מודעת למצוקת בעלי האולמות, אך הזוגות הצעירים לא צריכים להיות חברת האשראי של המדינה. 

לפי ההצעה שאושרה, זוגות ששילמו עבור אירוע שהתקיים לפני שהחלו הגבלות הקורונה ובוטל בשל כך - יקבלו את כספם חזרה, אם לא הצליחו להגיע להסכמות עם בעלי האולמות.

ההצעה תעלה לאישור סופי במליאה וצפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021 ולחול על אירועים שמועדם נקבע ל-12 במרץ 2020 ואילך, והחוזים לגביהם נחתמו לפני תקופת הקורונה.

במהלך הדיון התעוררה סערה כאשר אחד מבעלי האולמות, חגי כהן, אמר כי הזוגות שביטלו אירועים נופשים בסיישל ובדובאי, ואילו לו אין כסף לאכול, ואם לא היו לו שלושה ילדים, הוא מזמן היה חותך ורידים.

לפי ההצעה שאמורה לעלות לאישור סופי היום (ג') במליאה, זוגות ששילמו עבור אירוע שהתקיים לפני שהחלו הגבלות הקורונה ובוטל בשל כך - יקבלו את כספם חזרה, אם לא הצליחו להגיע להסכמות עם בעלי האולמות.

כאמור, ההצעה תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021 ותחול על אירועים שמועדם נקבע ל-12 במרץ 2020 ואילך, והחוזים לגביהם נחתמו לפני תקופת הקורונה. בשלב ראשון יעמדו לרשות הצדדים 5 חודשים כדי לנהל משא-ומתן כדי להגיע להסכמה על מועד אחר לאירוע.

במקרה שהצדדים הסכימו על מועד אחר, וגם האירוע השני בוטל; או במקרה שמפעיל אולם האירועים החליט שלא לנהל משא-ומתן או שניהל אותו שלא בתום-לב - אז יהיו הזוגות זכאים להחזר כספי של המקדמה ששילמו בתוך חודש ממועד האירוע המתוכנן או ממועד פניית הזוג בכתב לבעל האולם. במקרה כזה יוכל בעל האולם להפחית מהמקדמה רק את הסכום של הוצאות אירוע הטעימות, ובתנאי שלא יעלה על 2,000 שקל.

עם זאת, במקרה שהצדדים לא הסכימו על קיום אירוע במועד אחר, או שהזוגות החליטו שלא לנהל משא-ומתן על מועד נוסף לאירוע - יוכלו בעלי האולמות לגבות גם דמי ביטול. במקרה כזה יחויבו בעלי האולמות להחזיר את סכום המקדמה בתוך חודש מיום הפנייה בכתב, אך כאמור יוכלו להפחית ממנו גם את עלות אירוע הטעימות, עד 2,000 שקל, וגם דמי ביטול שלא יעלו על 5% מעלות האירוע או 3,000 שקל - לפי הנמוך מבניהם.

עוד נקבע היום כי במקרה שבעלי האולמות לא ישיבו את הכסף כפי שקבע החוק, הזוגות הצעירים יוכלו להגיש תביעה לבית המשפט, שיוכל לקבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל. בקביעת הפיצויים יוכל בית המשפט לשקול, בין השאר, את חומרת הפרת החוק, את היקפה הכספי ואת נסיבותיה.

יוזמת ההצעה, ח"כ שי-וזאן, אמרה כי לפי הנתונים שיש בידיה, בלמעלה מ-90% מהחתונות שבוטלו לא הושגה הסכמה בין הזוגות לבעלי האולמות. היא הוסיפה כי הפיצוי לבעלי האולמות אכן לא היה מספיק, אך לא ניתן שזה יהיה על גב הזוגות הצעירים.

היועץ המשפטי של התאחדות בעלי אולמות וגני האירועים, רון שפירא, הגיב לדבריה של ח"כ שי-וזאן ואמר: "החוק לא חוקתי, אני מבקש שתשקלו אותו". ח"כ שי-וזאן טענה כי 90% אחוז לא הגיעו להסכמות, ו"אם זה לא 90% אלא 9%, אתם חייבים לדעת את זה לפני שמתקבלת החלטה".

ח"כ יבגני סובה טען כי הסכום שבמחלוקת בין הזוגות לבעלי האולמות עומד על 12 מיליון שקל בלבד - סכום שעל המדינה למצוא ולסייע לשני הצדדים.

חגי כהן, בעל אולם אירועים, אמר בדיון כי פתח הוא את האולם בשנת 2020, וכי הוא לא עובד כבר 10 חודשים ועוד לא קיבל שקל אחד מהמדינה. "אני במצב הכי גרוע שהייתי בו, אין לי כסף לקנות אוכל במכולת, והזוגות שביטלו אירועים חוגגים בסיישל ובדובאי. אני לא יכול לנסוע לשם כי אין לי כסף. אין לי כבר מה להפסיד, אם לא היו לי שלושה ילדים, כבר מזמן הייתי חותך ורידים".

בתגובה לכך אמר היו"ר מרגי כי זה שהמדינה חייבת לפצות את בעלי האולמות, עדיין לא מקנה להם את הזכות להחזיק כסף של מישהו שלא קיבל תמורה.

ירון מלינסקי, נציג התאחדות בעלי אולמות וגני האירועים, סיפר על מצוקתו כשזוגות יכולים לשכור וילות ולהתחתן, בעוד שהוא קיבל טלפון מהמשטרה בתחילת הסגר, ונאמר לו כי פתיחת האולם היא עבירה פלילית. "אנחנו בעד הזוגות - אולם אירועים בלעדיהם לא שווה כלום. יש בעלי אולמות שפושטים רגל, שבעלי הנכסים מפנים אותם, שולחים עורכי דין. אנחנו מבקשים רק דבר אחד - תבינו ותהיו איתנו, אנחנו הקורבן בדיוק כמו הזוגות, אנחנו עושים את המיטב, אבל אנחנו לבד מול הבנקים ומול בעלי הנכסים, ואין לנו כרגע כסף לשלם", אמר.

מנגד, ראש מטה מאבק הזוגות, נגה רץ, סיפרה כי תוך כדי הדיון היא קיבלה הודעה מכלה, לפיה מלינסקי מחזיק בידיו יותר מ-45 אלף שקל על חתונתה שבוטלה עוד בחודש מרץ. "אנחנו לא נגד בעלי האולמות ולא נגד המדינה, אבל אנחנו לא חברת האשראי של בעלי האולמות או של המדינה", אמרה. "הפכנו לבנק הכי משתלם שנותן הלוואה של מעל 20 מיליון שקל בלי ריבית. דיברנו כל-כך הרבה על פשרות, ואנחנו מוכנים להתפשר, אבל אף פעם לא היה לנו עם מי לדבר".

לאחר אישור ההצעה הזהיר מלינסקי כי לרבים מבעלי האולמות איך כסף להחזיר, והם לא יוכלו לעמוד בהוראות החוק. יו"ר הוועדה מרגי אמר בתגובה כי ידרוש ממשרד האוצר התייחסות בדבר סיוע נוסף לבעלי האולמות. ח"כ שי-וזאן אף ציינה כי ביקשה לקיים דיון מהיר בעניין בוועדת הכספים. 

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין