נאמן נכסי פישמן חשף: קובי ריכטר התעניין ברכישת "ידיעות אחרונות" - ונחסם

הנאמן לנכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל, הגיש לביהמ"ש בקשה בהולה לעיכוב ההכרעה בסוגיית מכירת מניות "ידיעות אחרונות" • לטענתו, ממידע שהגיע אליו עולה כי עו"ד פיני רובין מנע ממתמודדים, ובהם קובי ריכטר, לקבל מידע על החברה

קובי ריכטר / צילום: יונתן בלום, גלובס
קובי ריכטר / צילום: יונתן בלום, גלובס

עסקת "ידיעות אחרונות" הולכת ומסתבכת. אחרי שכונסי הנכסים מטעם "ידיעות אחרונות" טענו בבית משפט כי מוזס הוא הקונה הפוטנציאלי הריאלי היחיד למניות הפועלים, מתברר כי אל הכונסים דווקא הגיעו הצעות אחרות, אך הם בחרו שלא לקדם אותן.

כונסי הנכסים מבקשים למכור את את מניות "ידיעות אחרונות" שבכינוס בנק הפועלים תמורת 171 מיליון שקל. הם טענו כל העת כי כבר משלבים מוקדמים בהליך הכינוס נראה היה כי אלטרנטיבה של מכרז איננה ריאלית ולא תוביל לקבלת הצעות עדיפות.
מבקשה בהולה שהגיש הנאמן לנכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל, לביהמ"ש בתל אביב, לעיכוב ההכרעה בסוגיית מכירת המניות שמחזיק הבנק בכינוס ב"ידיעות אחרונות", נטען כי ממידע שהגיע אליו כעת עולה כי כונסי הנכסים מנעו מידע מאיש העסקים קובי ריכטר, שהביע התעניינות ברכישת המניות.

ריכטר, אחד מאנשי העסקים העשירים בישראל, מנסה כבר מספר חודשים להרחיב את מעורבותו בתחום המדיה. כפי שנחשף בגלובס ריכטר ואיש העסקים פרנק לואי העבירו לפני מספר חודשים הצעת רכישה לבעל השליטה ברשת 13 לן בלווטניק, המחזיק 52% ממניות הערוץ.

הנאמן טוען כי לאחר הדיון ובעקבות פרסומים בתקשורת נודע לו כי ריכטר עשה ניסיון במהלך נובמבר לקדם מהלך של הגשת הצעה לרכישת המניות המשועבדות, ולשם כך אף קיים פגישה עם אחד מכונסי הנכסים, עוה"ד פיני רובין. לטענת בנקל ריכטר ביקש לקבל מידע ונתונים לצורך עריכת בדיקת נאותות.

עוד נטען כי עו"ד רובין הודיע לריכטר כי אין בכוונת הכונסים לאפשר לו בדיקת נאותות ואם ברצונו להגיש הצעה עליו לעשות זאת על בסיס המידע הקיים. בנסיבות אלה הודיע ריכטר לעו"ד רובין כי לא יוכל להגיש הצעה.

בנקל טוען כי איננו יודע אם היו פניות נוספות אולם סיפורו של ריכטר מספיק כדי להוות הוכחה כי כונסי הנכסים לא פעלו למצות את הדרכים להשיג תמורה ראויה עבור המניות ופעולותיהם מנעו מגורמים נוספים פרט לנוני מוזס ובעיקר "גורמים חיצוניים" שאינם קשורים ל"ידיעות" להציע הצעות רכישה.

מתעניינים נוספים: שולה וזאב מוזס

בנקל מספר כי התקבל מכתב מטעם מתעניינים נוספים, שולה וזאב מוזס, קרובי משפחה של בעל השליטה ובעלי מניות ב"ידיעות" בעבר. כונסי הנכסים התבקשו לאפשר לשניים לבצע בדיקת נאותות קצרה ותכליתית בסיומה ובכפוף לתוצאות הם מעוניינים להגיש הצעה. השניים ציינו במכתבם כי הם מודעים להיקף התמורה שעומדת בשלב זה על הפרק.

בנקל מתייחס בבקשה בעיקר להתעניינותו של ריכטר הנחשב לאחד מיזמי ההייטק והביומד הבולטים בישראל. הוא ואשתו יהודית הם היזמים של חברות כמו מדינול ואורבוטק. ריכטר פעיל גם מבחינה פוליטית במיוחד בשנים האחרונות ומזוהה בעיקר עם הצד השמאלי של המפה. הוא נמנה עם מייסדי "ישראל" דמוקרטית של אהוד ברק, ונחשב לאחד מאדריכלי כחול לבן. בעבר כיהן כיו"ר תנועת דרכנו.

ריכטר אימץ את התפיסה לפיה היכולת להשפיע על סדר היום הציבורי עוברת דרך ערוצי המדיה. לפני פחות משנה הקימה תנועת דרכנו שבראשה עמד ריכטר בעבר את ערוץ הפייסבוק דמוקרט TV שמובילה העיתונאית לוסי אהריש. הערוץ ממומן על ידי ריכטר, בעלי הון נוספים ומתרומות ומתארחים בו פוליטיקאים מכל קצות המפה הפוליטית. ריכטר כאמור ניסה בהמשך לרכוש את אמצעי מדיה נוספים, וקשה שלא לתהות כיצד איש עסקים כמוהו לא זכה להתייחסות רצינית יותר מצד כונסי הנכסים, בעיקר לאור הטענות כי המהלך בידיעות נועד בראש ובראשונה לבצר את שליטתו של מוזס, וכי המניות נמכרות לו בנזיד עדשים.

כאמור התמורה שצפוי לקבל בנק הפועלים תמורת המניות שבכינוס עומדת על 171 מיליון שקל המגלמים "הנחת קורונה" של כ־15% ביחס לעסקת הרכישה הקודמת, אז אמור היה הבנק לקבל כ־214 מיליון שקל. גם במחיר הגבוה מדובר בטיפה בים לעומת החוב המלא של פישמן לבנק הפועלים שעומד על 1.15 מיליון שקל.

עד לאחרונה מי שזוהה בעיקר עם ההתנגדות לעסקה המתגבשת הייתה משפחת יודקובסקי, שטענה להתנהלות בעייתית בדירקטוריון וסיבות לא כלכליות לבהילות למכור את מניות ידיעות שבידי הבנק לחברה עצמה.

התנגדות של משפחת יודקובסקי יכלה אולי להיתפס כאינטרסנטית: ניסיון להעלות את ערך המניות שלהם עצמם בכך שהם "יושבים על זנבו של מוזס" ומציקים לו על מנת שיהיה מוכן לשלם להם בעתיד מחיר גבוה רק בשביל שיעזבו.

אלא שלהתנגדות של משפחת יודקובסקי הצטרף בהליך משפטי אחר גם הנאמן לעסקי פישמן שלו אינטרס שונה מזה של הכונסים: בעוד הכונסים עוסקים רק במניות של פישמן המוחזקות כיום בידי הפועלים הרי שעו"ד בנקל המופקד על כלל נכסי פישמן דואג לקופת כלל הנושים. אין זאת הפעם הראשונה שבנקל מותח ביקורת על ההתנהלות של הכונסים, אולם רק עתה מגובות הטענות גם בשמות ממש - קונה פוטנציאלי שלכאורה לא זכה ליחס הראוי.

מהכונסים לא התקבלה תגובה. 

*** גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון גלובס. "ידיעות אחרונות", לרבות "כלכליסט" מקבוצת "ידיעות אחרונות", וגלובס הם עיתונים מתחרים.