גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אובר וחברות כלכלת חלטורה אחרות מבקשות לחתום הסכמים עם איגודי עובדים

פלטפורמות לשילוח מזון באירופה מציעות לעובדים הטבות נוספות, בתקווה שהדבר יעכב חקיקה לגבי זכויות עובדים שעשויה לעלות להן ביוקר

מונית של אובר / צילום: shutterstock
מונית של אובר / צילום: shutterstock

חברות כלכלת חלטורה באירופה, תחת לחץ בנושא זכויות העובדים, מבקשות לחתום על הסכמי העסקה שייתנו לעובדים הטבות מסוימות אך לא יגיעו עד כדי הקמת יחסי עובד-מעביד.

חברת אובר (Uber) וחברת דליברו (Deliveroo), שאמזון היא בין הבעלים שלה, הן שתיים מהחברות העוסקות בין היתר במשלוחי מזון, אשר ברצונן להגיע להסכמים עם עובדים וארגוני עובדים, מתוך תקווה להימנע מכך שתעבור חקיקה שתחייב אותם להתייחס לנהגים כאל עובדי החברה, שינוי שעשוי לפגוע במודל העסקי כולו של החברות האלה וחברות דומות אחרות.

המאמצים הללו באים לאחר כמה הכרעות משפטיות ברחבי אירופה שמאתגרות את תפיסת החברות, על-פיה הנהגים והשליחים שלהן הם קבלנים עצמאיים.

בבריטניה, חברת אובר עתרה לבית המשפט העליון בבקשה להפוך החלטה בערכאה נמוכה יותר, על-פיה נהגים המשתמשים באפליקציה הם עובדים בפועל של החברה; בעוד בשווייץ, בתי המשפט הכריחו את Uber Eats להפסיק להעסיק קבלני משנה באזור ג'נבה. במקום זה הם התחילו להשתמש בעובדים של צד שלישי, צעד ראשון מסוג זה של החברה.

חברות כלכלת חלטורה טוענות כי סיווג מחדש של העובדים בהן כמועסקים יוביל לעלויות נוספות, יקטין את גמישות העובדים ויוביל לאבדן מקומות עבודה. לאחר הצעד בג'נבה, באובר אומרים  כי רק 300 שליחים קיבלו חוזי העסקה, מה שגרם להפסקת עבודתם של 100 עובדי קבלן.

במקום זה, החברות מקדמות כאלטרנטיבה הסכמי עבודה כמו זה שהגיעו אליו לאחרונה עם ארגון עובדים ימני קטן באיטליה. לפי ההסכם שנחתם בספטמבר, קבוצת חברות, כולל אובר ו־ Deliveroo, הבטיחו לשליחים באיטליה 10 אירו לשעה, כ־12 דולר, כולל ביטוח וציוד לעבודה. הסכום הוא גבוה מ־7 אירו שמקבלים לרוב כשכר מינימום, אך העובדים לא מקבלים דמי מחלה ולא צוברים ימי חופשה.

החברות חתמו על ההסכם, אשר מכסה את כל עובדי שילוח המזון שלהם באיטליה, לאחר שהממשלה איימה לקבוע תקנות לתפעול הסקטור. בחברות אומרים כי ההסכם לא גרם להן לגלגל הוצאות נוספות אל הלקוחות.

איגודים גדולים יותר אומרים כי העובדים נותרו לאחר ההסכם במצב גרוע לעומת המצב בו היו אם היו מקבלים מעמד של שכירים, אך הוא נשאר בתוקף. בחברות השילוח אמרו כי הם מעוניינים לחתום על הסכמים דומים במדינות אחרות, כולל בצרפת ובספרד.

בעוד בחברות אובר וליפט (Lyft) נתנו לנהגים תוספות מסוימות לאחר שזכו בהצבעה במדינה על סעיף חוקי שמאפשר להן להמשיך להעסיק נהגים כקבלנים עצמאיים, ההסכם באיטליה הולך הרבה יותר רחוק, מפני שהוא נותן לקבלנים יכולת לשאת ולתת מול החברה כגוף אחד.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן אמר כי יבקש להכניס חקיקה שתאפשר לעובדי קבלן לדון על תנאי העסקה באופן קולקטיבי; וגילדת הנהגים העצמאיים - קבוצת נהגים שבסיסה בניו יורק - קראה למדינות ארה"ב להכניס הסדרים כאלה להעסקת עובדי הקבלן, לאחר ההצבעה בקליפורניה.

באירופה, שדה הקרב הבא הוא ספרד, שם הממשלה מבקשת להעביר חוק כלכלת חלטורה חדש בשבועות הקרובים. החברות דוחפות הסכם בסגנון ההסכם באיטליה, על-פיו לא ייאלצו לרשום את הנהגים כשכירים שלהן.

התעשייה תמכה בהצעות מטעם הממשלה בצרפת להקים אמנות לגבי תנאי העסקה מוסכמים, אך מבלי להכריח את החברות לתת לעובדים זכויות מלאות.

"אנחנו בהחלט מאמינים שעובדים בחלטורות צריכים להיות מוגנים על-ידי יותר זכויות סוציאליות אבל לא בהכרח תחת משטר העסקה מחמיר", אמר סשה מישו, מייסד שותף של חברת המשלוחים המבוססת בברצלונה Glovoapp23 SL, אשר פועלת תחת השם גלובו (Glovo) ברחבי אירופה ובחלקים מאפריקה.

בספרד, גלובו, דליברו ואובר אמרו כי הן מוכנות להציע לעובדים עסקה על-פיה יקבלו שכר מינימום ובונוסים על עבודה בתנאי מזג אוויר קשים - אבל לא יקבלו הטבות כגון חופשה בתשלום.

בדליברו אמרו כי הם רוצים להגדיל את ההגנות הסוציאליות לעובדים בספרד ובמקומות אחרים מבלי לסכן את הגמישות שלהם.

ישנם נהגי משלוחים התומכים במאמצי החברות בספרד. "אנו רוצים לעבוד כקבלנים עצמאיים, ושתהיה לנו הגמישות לעבוד כמה שעות שמתחשק לנו", אמר באדר אדין חילאלי, ראש ארגון הנהגים האוטונומיים, קבוצת שליחים בספרד העובדת מול חברות השילוח. לדבריו, "חוזה של 20 או 30 או 40 שעות לא מעניין אותי".

אחרים אומרים כי חברות השילוח מציבות בחירה מזויפת בין גמישות להעסקה כשכירים.

"המודל האיטלקי הוא מה שהחברות רוצות, כי הוא מעניק להן יותר יתרונות ולעובדים פחות", אמר דני גוטיירז, דובר של "רוכבים למען זכויות", קבוצה עצמאית של שליחים בספרד התומכת בכך ששליחים ייחשבו למועסקים על-ידי החברות.

"גמישות זה מה שהם אומרים שיש לך. אנחנו לא עובדים כשאנחנו רוצים - אנחנו עובדים כשהם מאפשרים לנו, שזה דבר מאוד שונה", אמר גוטיירז, ביחס להיעדר ההבטחה למספר מינימלי של שעות עבודה והלחץ לעבוד גם בערבים וגם בסופי שבוע.

חברות כלכלת חלטורה באירופה עשויות למצוא עצמן במלחמה על-מנת למנוע מעובדיהן להיות מסווגים כמועסקים, אלא אם יחליטו לשנות את המודלים העסקיים שלהן או שיוכיחו כי השליחים באמת נהנים מהחופש הנלווה להעסקה עצמית, כך אמר ולריו דה סטפנו, פרופסור לחוקי עבודה באוניברסיטה הבלגית בליבן. "זה עשוי לכלול הגברה של השקיפות לגבי האלגוריתמים של החברות והמידע הפיננסי שלהן לגבי עלויות ההעסקה", הוסיף.

"במדינות אירופיות, חוקי הגנה על עובדים משולבים הרבה פעמים בחוק ברמת החוקה, מה שעשוי לשבש ניסיונות לחצוב בחוק קטגוריה חדשה של קבלנים עצמאיים", אמר.

פרופ' דה סטפנו הוסיף עוד: "כל חקיקה שצפויה לעבור באירופה, עשויה להשפיע גם על ארה"ב".

לדבריו, "אם בכל אירופה יתייחסו לעובדי חלטורה כשכירים, יהיה קשה למחוקקים בארה"ב לכל הפחות לתהות, האם לא הגיע תורם להתערב". 

עוד כתבות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

חוק חדש בקנדה מאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה. האם זה יכול לקרות בישראל?

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי