גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוגרים את סוגור: פרויקט המטבע הדיגיטלי של עידו שדה מן מסיים את דרכו

חברת הבלוקצ'יין שפיתחה מטבע דיגיטלי "מיוצב", ובשנה שעברה שינתה את שמה מסאגה ל-Sogur, הודיעה על הפסקת פעילותה - ותפטר את 18 עובדיה הנותרים בישראל ובבריטניה ● סוגור מתחייבת כי המטבעות שהנפיקה ניתנים לפירעון מלא

עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Sogur (לשעבר Saga)  / צילום: יונתן בלום, גלובס
עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Sogur (לשעבר Saga) / צילום: יונתן בלום, גלובס

שמות של חברות עלולים לעתים להיות בעלי קארמה שלילית: חברת הבלוקצ'יין של עידו שדה מן, שהתחילה לפני ארבע שנים בשם סאגה (Saga) והחליפה בשנה שעברה את שמה ל-Sögur (סוגור), הודיעה היום (יום ג') על סיום דרכה. בשיחה עם גלובס היום אמר היו"ר והמייסד, שדה מן, כי 18 עובדי סוגור הנותרים בישראל ובבריטניה קיבלו הודעה על סיום פעילותה של החברה ויסיימו את עבודתם באופן מסודר.

"יש לנו עדיין ברזרבה 2 מיליון דולר של רוכשי מטבעות סוגור, שעכשיו יכולים לשלוח את המטבעות שלהם ולקבל את כספם בחזרה", אמר שדה מן. "אנחנו עושים את התהליך בצורה מסודרת, והכל מתואם עם ארבע בורסות הקריפטו שבהן נרשמו למסחר מטבעות סוגור".

סגירתה של סוגור (לשעבר סאגה) מגיעה אחרי שנה מאתגרת לעסקים רבים בכל רחבי העולם, על רקע משבר הקורונה, אבל דווקא בשעה ששוק מטבעות הקריפטו נמצא בשיאו - אחרי שערכו של המטבע המוביל בשוק, ביטקוין, הגיע בתחילת השבוע לשיא כל הזמנים שלו, מעל ל-34,600 דולר. אחר הצהריים היום נסחר הביטקוין בבורסות הקריפטו במחיר של כ-31,700 דולר - גבוה ב-9% מהמחיר שבו סיים את שנת 2020. לעומתו, המטבע הדיגיטלי "המיוצב" של סוגור (סימול: SGR) נסחר בבורסות קריפטו ספורות במחיר נוכחי של 1.44 דולרים.

"התחלנו את דרכנו עם חזון ליצור מטבע גלובלי אמיתי לכל אזרחי העולם, שאינו מוגבל על ידי גבולות של מדינות או בנקים מרכזיים. עם לא מעט מאמצים ודמיון יצרנו את Sögur (בשמו הקודם Saga), מטבע דיגיטלי שנמשל על ידי המחזיקים בו, מיוצב על ידי שכפול של הרכב ה-SDR, סל המטבעות של קרן המטבע הבינלאומית, ועושה שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין הטובה ביותר שקיימת", כתבה היום סוגור בבלוג החברה.

"למרות זאת, עם צער גדול ואחרי שיקול דעת ממושך, אנו מודיעים על סגירתה של סוגור. אנו מאמינים כי זאת האחריות שלנו לעשות זאת כעת, כאשר איננו יכולים לראות עתיד בר קיימא לפרויקט שלנו. אנו מקבלים את ההחלטה הזאת מתוך מקום של עוצמה, בחינה ריאליסטית של העתיד, ולא מתוך צורך דחוף. כל מחזיקי מטבעות Sögur (סימול: SGR) יוכלו לפנות אל החוזה החכם ולהמיר אותם אל מטבעות את'ריום (ETH).

"כדי למנוע כל ספק, הקמנו את סוגור תחת כללים קפדניים ללא מטרת רווח, ואף אחד מהמייסדים, העובדים או היועצים שלנו יחזיק באף הון של הפרויקט. מטבעות SGR ניתנים לפירעון באופן מלא", מוסרת החברה בהודעתה.

"המוצר אינו מתקבל על ידי השוק והרגולטורים"

סוגור (לשעבר סאגה) הוקמה ב-2017 על ידי שדה-מן, שהיה אותה תקופה שותף מייסד בקבוצת סינגולריטים, חברת ההשקעות של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ועד 2016 נמנה עם מנהלי הסטארט-אפ Mobli של חוגג. צוות היועצים של חברת הבלוקצ'יין כלל רשימה מכובדת של כלכלנים בעלי שם, ובהם פרופ' מיירון שולס הקנדי, חתן פרס נובל לכלכלה; פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר; ופרופ' דן גלאי, מהכלכלנים הראשונים שהציעו את הרעיון של מדד "פחד" (VIX) לתנודתיות בשוק ההון. בתחילת 2018 גייסה סאגה 30 מיליון דולר בסבב השקעות ראשוני, שבו השתתפו, בין השאר, קרנות ההון סיכון ורטקס, מנגרוב ולייטספיד, לצד קרן סינגולריטים של חוגג.

בשיחה עם גלובס היום אמר יו"ר ומייסד סוגור, שדה מן: "זה יום עצוב עבורנו, אחרי כמעט 4 שנים. מצד שני, אנחנו חושבים שזה הדבר הנכון לעשות. השילוב בין רגולציה, שלא עושה חיים קלים - ובגללה החברה נאלצה לנדוד משווייץ לבריטניה - לבין זה שהשוק כנראה לא מחפש פתרונות מתונים של מעבר אטי בין כסף ישן לכסף חדש, כל זה הוביל להחלטה לסגור. המודל של סוגור היה מודל של להפחית את התנודתיות ולייצר מעבר אטי והדרגתי בין מטבע יציב שמגובה בסל מטבעות ה-SDR (המורכב מדולר ארה"ב, אירו, יואן סיני, ין יפני וליש"ט) לבין מטבע שיש בו תנודתיות. אבל נראה שהעולם דווקא נהנה מהתנודתיות כרגע.

"ניסינו לבנות סוג של גשר בין העולם הישן לעולם החדש - וכשאתה על גשר, או שאתה מצליח לגשר בין שתי עולמות או שאתה מתפצל לשני הצדדים - ונראה לי שזה מה שקרה לנו. לשמחתי, בחרנו בדרך המלך, לטוב ולרע, בכל מה שעשינו בפרויקט הזה - וגם בסגירה שלו. כל מי שקנה את המטבע, בין אם זה דרך החוזה החכם או דרך הבורסות, מקבל את כל כספו בחזרה - והמטבע כולו מגובה ברזרבה. כל כסף שיישאר בקופת החברה אחרי הסגירה - יילך למשקיעים בחברה. אנחנו לא סוגרים כי נגמר לנו הכסף, אלא כי הגענו למסקנה שאחרי הרבה מאוד ניסיונות, התאמות ושינויים, המוצר אינו מתקבל על ידי השוק ועל ידי הרגולטורים", אמר שדה מן.

"מתמודדים עם ההשלכות לטוב ולרע"

בנובמבר האחרון סיפר שדה מן לגלובס על המיתוג מחדש של החברה ושל המטבע הדיגיטלי, עם שינוי שמה מסאגה לסוגור. הוא הסביר כי זמן קצר לאחר שסאגה עברה לפעול בבריטניה, בסוף 2019, אחרי שהתייאשה מהמתנה לקבלת אישור רגולטורי בשווייץ, חברת התיירות הבריטית Saga Leisure הוציאה לחברת הבלוקצ'יין צו מניעה, שבו דרשה כי תפסיק לפעול תחת השם סאגה. "בסופו של דבר, הגענו איתם להסכמה שבתוך פרק זמן מסוים נפסיק להשתמש במילה סאגה, גם בשם החברה וגם בשם המטבע. לקחנו החלטה לא פשוטה, לעבוד במקום שהוא בטוח מבחינה רגולטורית, ואנחנו מתמודדים עם ההשלכות של זה לטוב ולרע", אמר אז שדה מן. בדיעבד, החלטת החברה על סגירת פעילותה כיום מלמדת כי גם שינוי המיקום הגיאוגרפי וגם שינוי השם לא הועילו לה בעסקיה.

בשיחה היום עם גלובס אמר שדה מן, מייסד ויו"ר סוגור: "כשהלכנו לתהליך שבו שינינו את המודל המוניטרי של סוגור והכנסנו בו מעט יותר תנודתיות, הצבנו לעצמנו יעדים - וכשראינו שאנחנו לא עומדים בהם, נשאלה השאלה אם אנחנו רואים למקום לעוד שינויים במודל, ואם לא - האופציה של לסגור ולהחזיר כסף למשקיעים היא אופציה ראויה לכל סטארט-אפ. אני מודה שנכשלתי להביא את הסטארט-אפ הזה למצב של Product Market Fit (התאמת המוצר לשוק)".

בנוגע למסגרת הרגולטורית שתחתיה פעלה החברה, אמר שדה מן: "העובדה שיוצא פרויקט חקיקה אירופי, שבריטניה גם מתכוונת לאמץ אותו, שמצהיר כי בשנה הבאה פעילות של הנפקת מטבע דיגיטלי תדרוש רישיון הדומה לרישיון בנקאי, זה גם אחד מהשיקולים בסגירת הפרויקט. אין ספק שהדבר הזה הולך להפיל חרב על הרבה חברות קטנות בתחום. גם פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק (שכיום נקרא דיאם) שינה לחלוטין את פניו, בין השאר, בגלל המורכבות הרגולטורית. בגלל רגולציה היינו צריכים, למשל, לוותר לחלוטין על השוק האמריקאי - וזאת היתה עוד משקולת על רגלי הפרויקט.

"הפרויקט שלי עכשיו זה לסגור את החברה בצורה הכי אחראית שיש, בצורה שמכבדת את ארבע שנות קיומה, ולהחזיר למשקיעים שלנו כמה שיותר כסף ממה שנשאר בקופה. אחרי כן, נשב ונעשה חושבים - וננתח גם את הסיבות לאי ההצלחה של הפרויקט", הוסיף שדה מן.

עוד כתבות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?