הממשלה אישרה: סגר מלא במשך שבועיים, מערכת החינוך תיסגר

משרד הבריאות דרש מהממשלה להטיל סגר כולל, שבמסגרתו תופסק גם מערכת החינוך, כבר מהשבוע • ההצעה זכתה לתמיכת ראש הממשלה ושר החינוך ולתמיכה עקרונית של יו"ר כחול לבן בני גנץ • רה"מ נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו נכנסים לגל המסוכן ביותר מאז פרוץ המגפה"

רחוב יגאל אלון בתל אביב בסגר הראשון / צילום: איל יצהר, גלובס
רחוב יגאל אלון בתל אביב בסגר הראשון / צילום: איל יצהר, גלובס

20:58

הממשלה אישרה הערב עקרונית כניסה של המשק לסגר מלא החל מיום חמישי בחצות למשך שבועיים. ההחלטה הערב היא לאמץ עקרונית את הצעת משרד הבריאות להחלת סגר כללי בהתאם לתקנות מפורטות שיאושרו בממשלה מחר בבוקר. השר דודי אמסלם התנגד, כי ביקש לאסור הפגנות.

לפי ההחלטה, שרי האוצר והבריאות יוסמכו להחריג תחומים מצומצמים בהתאם לעיקרון עבודה חריגה. בסוגיית הטיסות: מי שרכש כרטיסי טיסה לפני הסגר יורשה לטוס, לאחר מכן ועדת חריגים תיתן היתרים פרטניים.

נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה עד תחילת הסגר, יוחרגו מהגבלת המרחק הביתי, ורק הם יורשו לטוס לחו״ל עם הצגת כרטיס טיסה ואסמכתה להזמנה לפני הסגר.

הנוסעים הנכנסים יועברו לבידוד, כשלא תהיה הגבלה על רכישת כרטיסים לאחר כניסת הסגר לאזרחים ישראלים שמבקשים לשוב לישראל. הכניסה לישראל מותרת לבעלי דרכון ישראלי בלבד.

מי שיצטרך לטוס לאחר מועד כניסת הסגר יידרש להשיג אישור מוועדת חריגים. אישורים יינתנו למשל במקרים הומניטריים.

רגב מסרה כי: ״אזרחי ישראל כולם נכנסים תחת האלונקה להצלחת סגר אפקטיבי שיוריד את נתוני התחלואה ויאפשר לנו את קידום מבצע החיסונים הלאומי. ענף התעופה עובר בשנה האחרונה אתגרים מורכבים אך פירות ההצלחה של הסגר הצפוי לצד החיסונים, יביאו בשורה וצמיחה מחודשת לתעשיית התעופה הישראלית״.

נכנסים לישראל ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות כדי למנוע התפשטות המוטציה הבריטית או דרום אפריקנית. יורשו לצאת מבידוד רק בכפוף לבדיקות.
לגבי ענף הבניה - הוחלט להסמיך את רה"מ שרי האוצר והביטחון להחליט בסוגיה.

הסגר יכלול איסור יציאה מחוץ לבית מעבר לטווח של אלף מטרים, איסור שהייה בביתו של אחר, איסור התקהלות מעל 5 אנשים בחלל פנימי (למעט בני משפחה גרעינית) ו-10 בחוץ. סגירה מלאה של המסחר למעט מרכולים ובתי מרקחת, סגירה מלאה של מערכת החינוך למעט חינוך מיוחד, נוער בסיכון וגם פנימיות שבהן ישהו התלמידים ללא יכולת לצאת הביתה, לרבות פנימיות של ישיבות. טיסות לחו"ל רק למקרים חיוניים בלבד.
סגירת רוב מקומות העבודה למעט חריגים, ובהם איסור התקהלות של יותר מחמישה בחלל הסגור, הפסקת פעילות הליגות המקצועניות בספורט, צמצום תפוסת התחבורה הציבורית ל 50%.

ההחלטה התקבלה לאור המלצות המומחים שהראו כי המוטציה הבריטית העלתה את רמת ההדבקה ב-50%. צוות של האוניברסיטה העברית הראה כי התמותה היומית הממוצעת עולה בחדות וצפויה לעלות מעל ל-40 מתים ביום בממוצע בשבועיים הקרובים. יתרה מכך, העומס הצפוי על בתי החולים גבוה מהגל הקודם.

המתנה של שבוע בקבלת החלטה על סגר צפויה לגרור תוספת תמותה של 200-400 מתים. הם העריכו כי מבצע החיסונים יוביל לשינוי מגמה בתחלואה הקשה של האוכלוסיות בסיכון, ובמיוחד בני 60+, כבר בסוף ינואר. המלצתם הייתה החלטה על סגר מלא מיום שישי.

שרי ש"ס אריה דרעי ויעקב אביטן נמנעו בהצבעה בהנחיית נשיא מועצת חכמי התורה הרב שלום כהן. השר דרעי הציג לנשיא המועצה את מתווה הסגר. כשמצד אחד מדד התחלואה בעלייה וישנו פיקוח נפש ומאידך, סגירה מוחלטת של בתי הכנסת בתי הספר, הכוללים ותלמודי התורה הרב כהן הכריע כי הסגר הכרחי אולם מפאת ביטול התורה יש להימנע בהצבעה. כלומר ש"ס לא תומכת בהחלטה שמשמעה ביטול תורה ולימודים.

20:19

שר הבריאות אדלשטיין התנגד לקביעת מגבלה של עשרה ימים. "אני שומע דיבורים שמוציאים סגר של 10 ימים, אנחנו בעוד 10 ימים כנראה נהיה במספרים יותר קשים מהיום", אמר. "אמון הציבור מאוד חשוב. אני לא יודע להסביר איך סגרנו ב-8000 נדבקים ופותחים ב10,000". הוא העלה גם את סוגיית ההפגנות, מכל הצדדים כדבריו: ״מבחינה אפדמיולוגית ההפגנות הן סכנה, הלוואי והייתי יכול לעצור את הבלגן של ההפגנות״.

ממונה הקורונה הפרופסור נחמן אש אמר כי מספר המתים מגיע ל-30 ביום. "המספרים האלו יעלו מחר מחרתיים. גם פה אנחנו קרובים לשיא של הגל השני. קצב הנפטרים ילך ויעלה ככל שהעומס על בתי החולים יותר גדול".

הפרופסור ערן סגל ממכון וייצמן וצוות הייעוץ למטה הקורונה הסביר כי האשם העיקרי בתחלואה המהירה כעת הוא המוטציה הבריטית הגורמת להפצה מהירה. "הזן הבריטי נותן אתגר של מקדם ההדבקה של 50%, זה טורף את כל הקלפים, התרחישים הקשים כבר קורים בעולם ואם לא ננקוט בצעדים הם יקרו פה".

לדבריו, צריך ללכת לסגר מלא והדוק ככל שניתן למשך שבועיים, והתריע כי סגירת מערכת החינוך רק במגזר החילוני במצב הזה לא תביא אותנו לתרחיש הרצוי. "הזן הבריטי, שנותן אתגר של מקדם ההדבקה של 50%,  זה טורף את כל הקלפים, התרחישים האלה כבר קורים בעולם ואם לא ננקוט בצעדים הם יקרו פה".

שר החינוך גלנט אמר כי בתי הספר ומוסדות החינוך אינם מקור הדבקה, אלא גורמים מרסני תחלואה, וההדבקה במערכת קרתה ב-10% מכלל בתי הספר. על אף דברים אלה גלנט הבהיר כי הסיר את התנגדותו לסגר כללי, שכן ההדבקה מתרחשת, בין השאר, סביב הפעלת מערכת החינוך. הוא ביקש להחריג את החינוך המיוחד ומסגרות החינוך של הנוער בסיכון, וכמו כן ביקש להחריג את קיום בחינות המתכונות לתלמידי כיתות יא-יב בתקופת הסגר. הוא דרש לחסן את כל אוכלוסיית הגננות והמורים במהלך הסגר.

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה קרא להחיל את ההגבלות גם על הפגנות: "בימים אלו ההפגנות מתקיימות על ידי כל פלגי האוכלוסיה, אז זה לא דבר פוליטי. בטח שיש וריאנט שהתפוצה שלו גבוהה מהרבה מהרגיל. והרבה אנשים בשטח קטן שחלקם בלי מסכות עם הזמבורה קשה להיות עם מסכה. כל אחד שירצה לצאת לפעילות שאיננה מאושרת יגיד לשוטר במחסום שהוא בדרך להפגנה".

השר דודי אמסלם השתתף גם הוא בדיון החריף בממשלה בסוגיית ההפגנות, ואמר: ״זה מחורר את הספינה״. הוא האשים את היועץ המשפטי מנדלבליט כי גרם להמשכן ולהתגברות התחלואה. לדברי גנץ, "זה חלק מהחוק, אני חושב שלא צריך להפגין בעת הזו אבל לא צריך לאסור את זה". השרה אורית פרקש הכהן טענה "במה אתם מתעסקים בעת הזו שסוגרים את המדינה", ודווקא ראש הממשלה נתניהו הסכים עמה באמרו "צריך לדון בזה בנפרד, אני לא מציע שנעשה את זה כרגע ואולי גם לא בהמשך".

19:09

חבר הכנסת רם שפע, יו"ר ועדת החינוך, כבר הודיע עוד בטרם החלטה כי יבטל סגירה של מערכת החינוך. "לא אתן לשיקולי הקמפיין של נתניהו לפגוע בילדי ישראל", אמר. "ילדי כיתות ה׳-י׳ מופקרים ואסור שיהיו בני ערובה של החלטות שרירותיות והרסניות. מחר בוועדת החינוך אעצור את המחדל ואדאג שיחזרו ללימודים בהקדם".

 

הוא זכה לתגובות חריפות רבות על עמדתו זו והאשמות כי באשמתו ובאשמת יפעת שאשא ביטון, נגרם פרץ התחלואה הנוכחי המחייב סגר מלא.

ועדת החינוך יכולה לבטל את החלטת הממשלה בעניין מערכת החינוך, כפי שעשתה לפני שבועיים, ועוררה את חמתם של שר הבריאות וראש הממשלה. בינתיים גברה התחלואה מאוד במערכת החינוך לרבות בערים החילוניות היהודיות, עד כדי 42% מכלל התחלואה כפי שטוענים במשרד הבריאות.

גורם בכיר במשרד אמר לגלובס כי לישיבת הכנסת המתוכננת בעניין, יגיעו הפעם כל "התותחים הכבדים" של המשרד כדי למנוע את ביטול ההחלטה. שר בליכוד אמר "שפע שכבר לא בכחול לבן צריך לעוף מראשות הוועדה, ובני גנץ צריך לדואג לזה ולהביא ליישום החלטות הממשלה, הוא לא יכול לשבת על הגדר, מדובר בחיי אדם".

16:28

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו במקום הראשון בעולם בחיסונים, אנחנו חייבים להיות במקום הראשון בעולם גם בהצלת חיים. אנו רואים את הקורונה משתוללת בכל העולם. המוטציה הבריטית יצאה משליטה, בריטניה נמצאת כעת בסגר מלא לאחר שיעור תמותה מאסיבי. לצערנו, גם אצלנו המוטציה החדשה של הקורונה מזנקת, אם כי לא באותו קצב.

"בתי החולים מתריעים בפנינו שאנחנו נכנסים לגל המסוכן ביותר מאז פרוץ המגפה. משרד הבריאות והמומחים מזהירים אותנו שאנחנו במצב חירום ושאם לא נפעל מיד נאבד מאות רבות של ישראלים שימותו - ואף יותר מכך. אסור לנו לתת לזה לקרות, בטח לא בקו הסיום. אני בטוח שכל חברי הממשלה יגלו אחריות. ברגע זה, זה מה שהציבור מצפה לו, וזה מה שהמדינה זקוקה לו.

"אני קורא לכל אזרחי ישראל: בואו נעשה מאמץ אחרון - יחד. נעשה סגר הדוק ומיידי יחד עם המשך מבצע החיסונים הענק".

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אנחנו צריכים להסתכל בצורה בוחנת ואחראית, ניכר שצריך לעשות צעד מהיר. אני מאמין שגם חברי הממשלה יבינו שצריך לעשות צעדים רוחביים על כולנו. לצערי גם במערכות החינוך".

"אנחנו נמצאים סביב ה-30 מתים ליום. המספרים האלו יעלו מחר מחרתיים. גם פה אנחנו קרובים לשיא של הגל השני", הוסיף נחמן אש. "קצב הנפטרים ילך ויעלה ככל שהעומס על בתי החולים יותר גדול, כי לכן היכולת להציל חיים יורדת מהעומס. גם בקהילה אנחנו מרגישים את העומסים. הגענו למעל 50 אלך מאומתים בקהילה".

15:50

ישיבת הממשלה מתעכבת בגלל דיון פנימי בין גנץ ונתניהו. על פי הערכות, השניים סיכמו על סגר מלא של 10 ימים וכנראה סגירת המרכולים ב-19:00. על פי הערכות, הסגר ייכנס לתוקף ביום שישי או בראשון הבא. זאת למרות שמשרד הבריאות מבקש להחיל אותו כבר בחמישי בלילה.

15:35

משרד הבריאות דורש מהממשלה הטלת סגר כולל, שבמסגרתו תופסק לחלוטין פעילות מערכת החינוך, למעט החינוך המיוחד והנוער בסיכון, ופעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד. ישיבת הממשלה צפויה להתחיל בקרוב. 

ההצעה זוכה לתמיכה של ראש הממשלה, לתמיכה עקרונית של יו"ר כחול לבן בני גנץ וגם של שר החינוך גלנט על רקע העלייה בתחלואה בקרב התלמידים. מנתוני משרד החינוך עולה כי התלמידים המאומתים מהווים פחות מ-30% מכלל נדבקי הקורונה בעוד משרד הבריאות פרסם כי שיעורם הוא יותר מ-40%.

משרד הבריאות דורש כי הממשלה תקבל החלטה בעניין כבר היום, וכי הסגר ייכנס לתוקף ביום חמישי בלילה או ביום שישי בבוקר.

במסגרת הצעת משרד הבריאות תישאר על כנה מגבלת ה-1,000 מטרים אך התקהלויות יצומצמו עוד יותר לחמישה אנשים במקום סגור בלבד ו-10 אנשים בלבד בשטח פתוח. כן יסגרו כל ענפי המסחר והשירותים למעט אלה החיוניים כמו מרכולים ובתי מרקחת. גורלה של התעשיה עדיין לא ברור לגמרי ובמשרד הבריאות קוראים למתווה שהיה בסגר הראשון כלומר תעשייה חיונית או כזו שהכרחית להמשכיות תתקיים גם אם בכוח אדם מצומצם.

גנץ: "לא נאפשר פגיעה בזכות ההפגנה"


לקראת הישיבה, שרי כחול לבן קיימו התייעצות כדי לגבש את עמדת המפלגה בנוגע להידוק הסגר. במהלך הישיבה גנץ אמר כי כחול לבן תתמוך בסגר מלא למשך שבועיים - "כולל סגירת מערכת החינוך וללא החרגות של מגזרים. עם זאת, לא נאפשר פגיעה בזכות ההפגנה". דבריו נאמרו ברקע דרישה של שרים חרדיים לא לסגור את המערכת החינוך באופן גורף. אתמול אמר ח"כ יצחק פינדרוס בראיון בגלי צה"ל כי בכל מקרה לא יסגרו מוסדות החינוך החרדיים. מנגד ראשי רשויות בחברה החרדית, החליטו לסגור בעצמם מוסדות חינוך, בהם גם יצחק רביץ בקרית יערים שסגר אתמול את כל מערכת החינוך בשל התחלואה והיום היא נפתחה חלקית.

לפני ישיבת הממשלה שוחח גנץ, שהינו גם שר המשפטים, עם היועץ המשפטי לממשלה ודן איתו בסמכויות השונות בנושא השמירה על תפקוד בתי המשפט וחופש ההפגנה. גנץ הבהיר כי לא יסכים לצמצום והגבלת חופש ההפגנה וזכות הגישה לערכאות. היועמ"ש הבהיר לגנץ כי הגבלת זכות ההפגנה כרוכה בהכרזה על מצב חירום מיוחד, וכי בכל הנוגע להגבלת פעילות בתי המשפט והגבלת זכות הגישה לערכאות משפטיות, הדבר מצוי אך בסמכות שר המשפטים.