גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדור המחודש של ה-A5: סטטוס חברתי גם בפקקים

לדור המחודש של ה-A5 יש תא נוסעים חכם במיוחד שמזכיר מלון בוטיק ● גרסת הבסיס, עם 150 כ"ס, מציעה תמחור אטרקטיבי, אבל לא מספקת ריגוש שתואם לעיצוב

בשבוע שעבר התראיין היו"ר החדש של אאודי, מרקוס דוסמן, לעיתון הגרמני רב ההשפעה Süddeutsche Zeitung והצליח להפיל מהכיסא כמה מעמיתיו המכובדים, ואולי גם כמה מחברי מועצת המנהלים שלו עצמו. בראיון אמר דוסמן כי "אין שום צידוק, שממשלת גרמניה תקצה עוד משאבים יקרים כדי לסייע לתעשיית הרכב".

לדבריו, "משבר הקורונה אמנם שוחק את הרווחים של יצרניות הרכב, אבל כמעט כולן ישרדו. הפגיעה בתרבות, במסעדות ובעסקים הקטנים היא הרבה יותר טרגית ומכאיבה. זה לא יהיה טרגי אם היקף המכירות של תעשיית הרכב ירד בעשרה אחוז".

דוסמן לא הסתפק בכך. הוא ניצל את הבמה כדי לשחוט עוד פרה קדושה, את רכבי הכביש שטח (SUV) הגדולים. "אני לא חובב של רכבי כביש שטח ואני לא נוהג ברכב כזה", הצהיר דוסברג. "כלי הרכב הללו לא נראים לי לא במקומם בתוך רחובות צרים בערים".

צריך הרבה אומץ לב ציבורי כדי להגיד כאלה דברים בתקופה שבה מנהלי תאגידים רבים, בעולם ובישראל, קובלים בפרהסיה על הפסדי הקורונה כדי להתחבר לעורק הראשי של הקופה הציבורית. צריך לא פחות אומץ כדי להגיד את האמת על אחד הפלחים המבוקשים והרווחיים ביותר של תעשיית הרכב, שתופס אגב גם חלק נכבד מהמכירות והרווח של אאודי עצמה.

 

אז נאמנים למשנתו הציבורית האמיצה של הבוס החדש של אאודי, מצאנו את עצמנו השבוע מאחורי ההגה A5 ספורטבק, הכי רחוק מ-SUV, קרוס-אובר או "רכב פנאי" שקיים בהיצע של המותג, ועוד בגרסת בסיס.

שואבת תשומת לב מהסביבה

חיצונית, ה- A5 הנוכחית היא ללא ספק מכונית ששואבת הרבה תשומת לב מסביבתה. היא רחבה, נמוכה ומחבקת את הכביש עם חישוקי 18 אינץ'. היא מחצינה חרטום מלוטש ורב-נוכחות, שעבר לאחרונה טיפול קוסמטי מקיף ומתהדר בגריל ענק ומודגש, פנסי LED צרים ומעוצבים ופגוש קדמי עם פתחי קירור מאסיביים, שכמעט מגרדים את פני האספלט.

מאפיין העיצוב האטרקטיבי ביותר הוא פרופיל צד דמוי טיפה שזורמת לאחור, וביחד עם גג נמוך שמשתפל לעבר זנב רחב ואלגנטי, היא מצליחה להיראות נחשקת גם ללא שימוש בכנפיים מנופחות או תוספות אווירודינמיות המוניות ומבלי להתנשא מעל לגגות המכוניות שבסביבה.

תא הנוסעים מחזיר אותנו לאאודי A4 החדשה, שעליה מבוססת ה-A5. המושבים ממוקמים נמוך יחסית ודורשים קצת גמישות בכניסה וביציאה, אבל התא עצמו מספק חלל מחיה מרווח ונעים לארבעה מבוגרים פלוס אופציה למקם נוסע מזדמן במושב האמצעי מאחור, מעל מנהרת התמסורת הרחבה. מרחב הראש אמנם אינו נדיב כמו ב-A4, אבל לא מאיים על פדחתם של נוסעים גבוהים מהממוצע ויש גם תא מטען מאסיבי ושימושי מתחת לדלת האחורית המתרוממת, עם אופציה להטענת מטענים חורגים.

מערך הפיקוד טיפוסי לאודי עם עיצוב מינימליסטי ומודרני, שמזכיר קצת מלונות בוטיק יוקרתיים. לוח המחוונים הדיגיטלי מספק את המידע החיוני וניתן להתאמה אישית, יש מעט מאוד מתגים פיזיים ומסך המולטימדיה הגדול והשטוח, שנוסף למודל המחודש, מציג אייקונים גדולים וברורים שאינם מצריכים משקפי ראייה. למרבה המזל, אאודי גם שמרה על מוט ההילוכים המסורתי ולא החליפה אותו במתג נטול אישיות כמו בכמה מדגמי הדור החדש.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב אבל השליטה באמצעות פקודות קוליות מפגרת בשני דורות אחרי זו של דגמי מרצדס וב.מ.וו מהדור האחרון. כל העסק עטוף באיכות הייצור והגימור המפורסמת של המותג הגרמני ובבידוד רעשים שמציב בקדמת הבמה את מערכת הקול האיכותית.

החיסרון: אין מערכת ניווט מקורית

כמקובל בפלח המכונית מצוידת כסטנדרט בחבילה מקיפה ויעילה של מערכות סיוע אקטיביות כולל מערכת סמי אוטונומית, שמאפשרת לנהג להפקיד את ההיגוי בידי המחשב לפרקי זמן קצרים על הכביש המהיר. יש כמובן גם ריפוד עור, גג שמש ומושבים חשמליים, אבל אין מערכת ניווט מקורית, שכמותה מקבלים במכוניות שעולות חצי.

גם ה-A5 הספורטיבית לא הצליחה להתחמק מתקנות הפחתת הפליטה החדשות, שנכנסו לתוקף השנה, וגרסת הבסיס בה נסענו היא "הירוקה" ביותר שבהיצע של המכונית: מנוע 2 ליטר טורבו, שמצויד במערכת היברידית "קלה" של 12V ומסתפק בהספק צנוע של 150 כ"ס. זהו מנוע יעיל, שתוכנן בעיקר לספק נתוני פליטה מרשימים לטובת תקנות CAFE הסביבתיות. אבל מי, שמצפה לביצועים וריגושים, שתואמים את העיצוב הקרבי, יצטרך לטפס הלאה במעלה רשימת הגרסאות והתקציב.

במצבי התכנות הרגילים תגובת הדוושה עצלה במקצת והמהירות נצברת בקצב די "משפחתי". מצב הספורט משפר את קצב צבירת המהירות והיציאה מהרמזור מרגישה נמרצת יותר. גם התיבה האוטומטית מסייעת עם הורדת הילוכים זריזה בעת האצה אגרסיבית. אבל התאוצה מאפס למאה עדיין נעה סביב ה-9 שניות וכדי למצות את הביצועים צריך לטפס לסל"ד גבוה.

מנגד, על הכביש המהיר המכונית מצטיינת עם שיוט חלק ושקט למרחקים ארוכים במהירויות "אירופיות". עוד בונוס הוא צריכת דק ריאלית של כ-14 ק"מ לליטר, לא משהו שאנחנו רגילים לקבל בפלח הזה. את ה-A5 היוצאת לקחנו בעבר למבחן עם הנעת ה"קוואטרו" לכל הגלגלים ועם חבילת מתלי ספורט. גרסת הבסיס שבה נסענו כעת מסתפקת בהנעה קדמית ובמתלים תקניים, שמכוילים בעיקר לנוחות. התחושה, כצפוי, שונה מאוד אבל עדיין אפשר להרגיש ב-DNA הספורטיבי של המשפחה. אחיזת הכביש בפניות הדוקות גבוהה מאוד, נטיית הגוף מזערית, ההיגוי מאוזן היטב והמכונית סלחנית מאוד לפקודות היגוי אגרסיביות, שמגיעות מהנהג באקראי או במכוון. אמנם זו לא הרגשת "הכול יכול" שמעניקה מערכת הקוואטרו החנפנית לנהג שלה בפניות, אבל השלדה עדיין שומרת על קשר הדוק עם הנהג ומאפשרת לו לזרום כבישים מפותלים במהירות גבוהה עם הרבה ביטחון.

אאודי A5 התחלתית עם 150 כ"ס עולה 336 אלף שקל. במחיר הזה היא מציעה נקודת כניסה אטרקטיבית עם שימושיות ובעיקר סטטוס חברתי גם כשהיא משייטת בפקקים. מנגד, למי שרוצה ביצועים שתואמים את המראה כדאי לחפור יותר לתוך מסגרת האשראי ולהוסיף עוד 35 אלף שקלים לגרסה עם 204 כ"ס ותאוצה למאה ב-7.1 שניות, שלא מסתפקת במראה עיניים. כך או כך, זוהי אולי הזדמנות אחרונה ליהנות ממכונית "אמיתית", דקה לפני שאנחנו מוצפים ברכב פנאי חשמליים מכל סוג וגודל. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 218 גראן קופה

גרסת הארבע-דלתות החדשה טרם הושקה, אבל מי שיתפשר על 20 סנטימטרים באורך ותא נוסעים פחות מרווח יקבל ב-268 אלף שקל את הגרסה המאובזרת ביותר של סדרה 2 גראן קופה החדשה. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.5 טורבו עם 140 כ"ס 

פיז'ו 508 פלאג-אין

ב-255 אלף שקל מציעה פיז'ו את גרסת הפלאג-אין החדשה של ה-508, שאימצה עיצוב של "קופה ארבע דלתות". המכונית משלבת מנוע 1.6 טורבו עם מנוע חשמלי בהספק כולל של 225 כ"ס. היא מסוגלת לנסוע עד כ-57 ק"מ על חשמל בלבד

מרצדס CLA 200

המתחרה של מרצדס ברצועת העיצוב/מחיר של ה-A5 היא ה-CLA החדשה, ששייכת לקטגוריה קטנה יותר. יש לה עיצוב פנים של מכוניות גדולות ויקרות ממנה, וב-273 אלף שקל, לפני חבילת תוספות, מקבלים את דגם ה-200 עם מנוע 1.3 ליטר טורבו 

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"