"החיסון של מודרנה יספק ככל הנראה הגנה לפחות לכמה שנים"

כך לדברי מנכ"ל החברה סטפן בנסל • מפני שחיסון לא נבדק עדיין במשך כמה שנים אין וודאות באמירה, אך בנסל מבסס זאת על בדיקות נוגדנים שבוצעו למתחסנים הראשונים, שקיבלו את שתי מנות החיסון כבר באמצע 2020

מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל / צילום: Andrew Harnik, AP
מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל / צילום: Andrew Harnik, AP

חיסון הקורונה של מודרנה ככל הנראה יספק הגנה למשך לפחות כמה שנים, כך אומר היום מנכ"ל החברה סטפן בנסל. כמובן, החיסון לא נבדק עדיין במשך כמה שנים, ולכן אי אפשר לומר את הדברים הללו בוודאות, אך בנסל מבסס זאת על בדיקות נוגדנים שבוצעו למתחסנים הראשונים, שקיבלו את שתי מנות החיסון כבר באמצע 2020. לדבריו, קצב הירידה בכמות הנוגדנים שלהם אינו מהיר במיוחד, ולכן התרחישים הפסימיים לפיהם אפשר שהחיסון יחזיק רק כמה חודשים, אינו צפוי להתממש. זאת, לעומת נוגדני מחלימים, שבחלק קטן מן המקרים נעלמים אחרי חודשים ספורים.

בנסל ידוע כמי שמצהיר הצהרות מלהיבות עוד לפני שיש להן כיסוי, אולם השנה הצהרות העבר שלו הפכו הצהרות עם כיסוי, מן הטובים ביותר שניתן לדמיין. לכן, כעת העולם מקשיב לו בצורה אחרת. בנשל אמר גם כי מודרנה נמצאת בתהליך להוכיחה כי החיסון שלה יעיל גם נגד המוטציה הבריטית וגם נגד המוטציה הדרום אפריקאית, אשר פגעה בווירוס במקום אפילו יותר מסוכן מבחינת יכולתו לברוח מחיסונים.

חיסוני מודרנה התגלו בניסויים קליניים כיעלים ב-95% במניעת תחלואה מקורונה ובכמעט 100% במניעת תחלואה קשה, וזאת בדומה לחיסון של פייזר, שפועל באותה הטכנולוגיה. עדיין לא הוכח כי החיסון גם מונע או מפחית הדבקה בקורונה א-תסמינית, אך ההערכה היא כי הוא אכן עושה זאת.

ישראל הזמינה ממודרנה כ-6 מיליון מנות חיסון. משלוח ראשון של כ-100 אלף מנות נחת היום, ובשבועות הקרובים צפוי משלוח גדול יותר. את מודרנה מייצגת בישראל חברת מדיסון, אך ההפצה היא באחריות משרד הבריאות וכנראה תבוצע בפועל על ידי חברת טבע ישראל, אשר מפיצה גם את החיסון של פייזר.

כמו החיסון של פייזר גם החיסון של מודרנה זקוק להקפאה עד הפצתו, אך ההקפאה היא במקפיאים רגילים ולא במינוס 70 מעלות, וזמן ההישרדות של החיסון לאחר ההפשרה הוא ארוך יותר - כך שאנחנו לא צפויים לראות 'פסטיבלי' חלוקת שאריות באותו היקף שנראה סביב החיסון של פייזר. מאפיינים אלה של החיסון כנראה יאפשרו גם לחסן יותר קשישים וחולים המרותקים לבית.