איש העסקים היהודי-אמריקאי שלדון אדלסון הלך לעולמו בגיל 87

המיליארדר, בעלי העיתונים "ישראל היום" ו"מקור ראשון", סבל בשנתיים האחרונות ממחלת הסרטן • בשבוע שעבר הודיע על לקיחת הפסקה מניהול עסקיו לקבלת טיפול רפואי • אדלסון לא הספיק למסור עדות לפרקליטות בתיק 2000

שלדון אדלסון / צילום: אייל אסייג
שלדון אדלסון / צילום: אייל אסייג

איש העסקים היהודי-אמריקאי, המיליארדר שלדון אדלסון, נפטר בגיל 87 ממחלת הסרטן. בישראל שמו נאמר בנשימה אחת עם שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעיקר הודות להיות הבעלים של העיתון "ישראל היום" שמקדם אותו מאז הקמתו ב־2007.

אדלסון צמח מלמטה ללא כסף. הוא נכנס לעולם העסקים בשנות ה־60 בעיקר בתחומי הטיפוח והתיירות. במשך השנים עסק גם בייעוץ משכנתאות והשקעות. ואת עושרו החל לצבור בסוף שנות ה־70 מארגון תערוכת המחשבים השנתית COMDEX, שנמשכה עד שנות התשעים. בעשורים האחרונים הוא התמקד בניהול חברת "לאס וגאס סנדס", המחזיקה בבתי מלון וקזינו בלאס וגאס, באי מקאו שבסין, בסינגפור ובווייטנאם. לפני מספר ימים נמסר הודעה מטעמו כי הוא לוקח הפסקה מניהול החברה כדי להתמקד בטיפול בסרטן ממנו סבל בשנתיים האחרונות.

לפי "פורבס", נכון לדצמבר 2020 הוערך הונו של אדלסון ב־35 מיליארד דולר. אדלסון ואישתו מרים היו בין התורמים הבולטים למפלגה הרפובליקאית. השנה תרם הזוג למעלה מ־75 מיליון דולר לקמפיין הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ.

לאדלסון ולעיתון בבעלותו "ישראל היום", שגיליונו הראשון יצא ב-30 ביולי 2007, הייתה השפעה דרמטית על התרבות הישראלית. ההשלכות הישירות והעקיפות של הקמת העיתון השפיעו על תחומים רבים - מהמודל הכלכלי לפיו ענף העיתונות מתנהל, דרך סוגיות האתיקה שמעסיקות את התקשורת ובסופו של דבר, אם כי בעקיפין, גם על סוגיות של משפט ופלילים.

אישתו, ד"ר מרים אדלסון, פרסמה הספד ב"ישראל היום", שבו כתבה כי "שלדון היה אהבת חיי. הוא היה השותף שלי בתחום האהבה, הפילנתרופיה, הפעילות הפוליטית והיזמות. הוא היה היהודי הגאה ביותר בעולם, שראה במדינת ישראל לא רק מימוש של הבטחה היסטורית לעם סגולה שהרוויח זאת, אלא גם מתנת האל לכל האנושות". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לאדלסון: "בצער עמוק ובשיברון לב, רעייתי שרה ואני שולחים את תנחומינו לד"ר מירי אדלסון ולכל בני המשפחה על פטירתו של שלדון אדלסון ז"ל. רבים-רבים בעם היהודי, במדינת ישראל ובעולם כולו, שותפים לאבל כבד זה. פעולותיו הכבירות של שלדון לחיזוק מעמדה של ישראל בארה"ב ולחיזוק הקשר בין ישראל והתפוצות - ייזכרו לדורות. עם רעייתו מירי, שלדון היה מגדולי התורמים בהיסטוריה לעם היהודי, לציונות, להתיישבות ולמדינת ישראל. מ'תגלית' ועד אוניברסיטת אריאל, מבתי חולים ועד מחקר רפואי - שלדון תרם ביד רחבה למפעלים רבים שהצילו חיים והרימו את קרנה של ישראל בעולם. נזכור לעד את שלדון ואת תרומתו האדירה למען מדינת ישראל והעם היהודי. יהי זכרו ברוך".

שינה את שוק התקשורת בישראל

אדלסון והעיתון שייסד לא יצר את המשבר העיתונות המודפסת. הקרדיט לכך שמור ברובו להתפתחות כלי התקשורת הדיגיטליים ולרשתות החברתיות, אבל השקת "ישראל היום" ככלי תקשורת שמתקיים ללא מודל כלכלי מוכוון רווחים, שמטרתו להגיע לכמה שיותר עיניים (ובכל מחיר), האיצה באופן דרמטי את המשבר ואיימה על שוק העיתונות בישראל הרבה לפני שהדיגיטל עשה זאת.

השקת "ישראל היום" יצרה גלגל בלתי אפשרי שפגע בשוק פעמיים: ההפצה החינמית פגעה בתפוצה של עיתונים אחרים - בעיקר של ידיעות אחרונות. מהצד השני "ישראל היום" גבה מחירים נמוכים מאד ממחיר השוק עבור פרסום ואילץ בכך את הגופים המתחרים להוריד את מחירי הפרסום שלהם בעקבותיו.

הכיסים העמוקים של אדלסון שיכול היה להרשות לעצמו להפסיד מאות מיליונים על העיתון, לא איפשרה למתחרים להתמודד עם המחירים הנמוכים. כפועל יוצא מזה נחתכו מחירי הפרסום בעיתונות בעשרות אחוזים, וגררו את חלק מיצרני התוכן לסכנה קיומית ממשית.

תחת התפיסה הברורה של אדלסון, שלא הסתיר כי הוא כאן כדי להשפיע על סדר היום הציבורי, נוצר לעיתון קו מערכתי ברור, שקידש במשך תקופה ארוכה לא את התפיסה הימנית, אלא את ביצור שלטונו של בנימין נתניהו.

אדלסון לא היה הראשון בתקשורת הישראלית שהשתמש בכלי התקשורת שבשליטתו כדי לקדם אג'נדות או גורמים פוליטיים, אבל ההעדפות הברורות של אדלסון שכיכבו בכותרות הראשיות של העיתון יצרו סטנדרט חדש בכל הנוגע להתערבות של גורמים פוליטיים בתוכן.

רק באחרונה נחשפו יומני השיחות של נתניהו עם העורך הראשי לשעבר של העיתון עמוס רגב ועם אדלסון עצמו מהם ניתן, לכאורה, ללמוד על היקף המעורבות.

בעקיפין הכניסה של אדלסון לתחום המדיה בישראל הולידה את תיק 2000 שהפך לכתב אישום נגד מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס, שבניסיון להפסיק את החלוקה החינמית של העיתון בסופי שבוע ובכלל, הבטיח לראש הממשלה נתניהו כי יטה את הסיקור לטובתו. אדלסון נמנה על רשימת עדי התביעה של הפרקליטות בתיק זה.

היועמ"ש דחה בקשה לעדות מוקדמת

ביוני 2019 פרסם חן מענית בגלובס כי בפרקליטות שקלו לקדם הליך של גביית עדות מוקדמת מאדלסון, אולם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, החליט שלא לגבות ממנו עדות מוקדמת, למרות היותו עד מפתח ולמרות מצבו הבריאותי.

באחרונה פרסם עיתונאי חדשות 13, ברוך קרא, כי הפרקליטות הגיעה להסכמות עם שלדון כי לאחר שיתחסן נגד נגיף הקורונה, הוא יוטס לישראל וימסור עדות בפרשה. בעקבות מותו, הפרקליטות לא תוכל לעשות שימוש בעדות שמסר במשטרה.

יש לציין כי אדלסון אומנם נמנה עם עדי התביעה, אך איננו נחשב כעד תביעה מרכזי, שאי־גביית עדות ממנו תגרום לקריסה של התיק. 

 ישראל היום ימשיך לפעול

אדלסון אומנם היה מעורב בשנים הראשונות בפעילות החינמון "ישראל היום" אך מותו אינו מסכן את המשך קיומו של העיתון. בשלוש השנים האחרונות מי שעברה לקדמת הבמה ואחראית על כל הנושאים הקשורים בעיתון היא מרים אדלסון. מקורבים לעיתון מספרים כי אדלסון הבטיח את המשך הזרמת הכספים בטרם מותו.

*** גילוי מלא: בית הדפוס של ישראל היום מספק שירותי דפוס לעיתון גלובס