גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הותר לפרסום: אמיר ברמלי חשוד בסחיטה באיומים של בנו של השופט כבוב

ברמלי, שהורשע בהונאת משקיעים מהגדולות שנראו בישראל, חשוד בניסיון לסחוט את בנו של השופט חאלד כבוב כדי להשפיע על משפטו ולהביא לפסילתו • על החקירה הוטל צו איסור פרסום גורף שהוסר היום ● באי-כוחו של ברמלי יבקשו לפסול את השופט כבוב וטוענים: "הוא מכחיש בתוקף שסחט"

אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר
אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: איש העסקים אמיר ברמלי, שהורשע בהונאת משקיעים מהגדולות שנראו בישראל, חשוד בסחיטה באיומים של השופט חאלד כבוב בניסיון להשפיע על המשפט ולהביא לפסילתו של השופט.

צו איסור הפרסום שהוטל על פרטי החקירה הוסר בעקבות עתירת גלובס וגופי תקשורת נוספים.

החקירה נפתחה לפני כחודש במפלג הונאה תל אביב, בעקבות תלונה שהגיש במשטרה בנו של השופט כבוב, ואליד כבוב, עורך דין במקצועו. על-פי החשד, ברמלי רקם תוכנית על-מנת להביא לפסילת השופט כבוב שהרשיע אותו באוקטובר 2020.

במסגרת החקירה עלה כי גורמים מטעמו של ברמלי, השוהה במעצר, העבירו מכתבים לבנו של השופט כבוב, שבהם נטען כי במהלך המשפט, ועוד בטרם ניתנה הכרעת הדין, היה ברמלי בקשרים עסקיים עם הבן.

עוד עלה מחקירת המשטרה כי ברמלי ניסה לייצר ראיות לקשר עסקי עם הבן, באמצעות פגישה עם הבן, שזה התכוון לעניין אותו במיזם עסקי שבו עוסק ברמלי. ברגע שבנו של כבוב הבין כי ברמלי קשור לעניין - הוא עזב את המקום.

יודגש כי מהחקירה עלה כי אין כל הוכחה לקשר עסקי בין הבן לברמלי, וכי מדובר בטענות כוזבות לקשר כזה.

ניסיון למצג-שווא

על-פי החשד, ברמלי ביקש ליצור מצג-שווא לקשרים עסקיים קודמים עם בנו של השופט, על-מנת להשפיע על המשפט ולהביא לביטול הכרעת הדין המרשיעה, או לחילופין לפסילת השופט מלגזור את דינו.

ברמלי נחקר ושהה בתנאי מעצר ימים לצורך החקירה, במסגרת מעצרו עד תום ההליכים. לאחר סיום חקירתו נאסר עליו ליצור קשר עם בני משפחתו של השופט. החקירה בנושא עודנה נמשכת.

כך או כך, ברמלי צפוי לפנות באמצעות הסנגוריה הציבורית לשופט כבוב בבקשה שיפסול את עצמו מלגזור את דינו. לדברי עורכי הדין גיא עין צבי ומיכל עורקבי מהסנגוריה הציבורית, "אמיר מכחיש בתוקף שסחט או ביצע כל עבירה אחרת כלפי עורך דין כבוב. לטענת אמיר, הוא קיים קשר עסקי ממושך עם עורך דין כבוב. בקשר עסקי זה השתתפו מעורבים נוספים, שזהותם ידועה למשטרה. בנסיבות הגשת התלונה על-ידי עורך דין כבוב, בשילוב נסיבות נוספות, אמיר סבור כי יש להעביר את שמיעת המשך התיק הפלילי נגדו בפני שופט אחר".

פרקליטות מיסוי וכלכלה צפויה להתנגד לבקשת הפסילה, מאחר שאין ראיות כי לברמלי היה קשר עסקי ממושך עם בנו של השופט. כאמור, בחקירה עלה כי מדובר בטענות כוזבות. לכן אין חשש ממשי למשוא-פנים, ואין הצדקה לפסילת השופט, ששומע את התיק מאז 2016. קבלת הבקשה עלולה להביא לכך שברמלי ייצא נשכר מהתנהלותו, ובכך הדבר יעודד נאשמים לפעול נגד השופט הדן בעניינם במטרה להביא לפסילתו.

עורכי הדין התפטרו

סוגיה נוספת מעניינת העולה היא התפטרותם של עורכי דינו של ברמלי שניהלו את הליך ההוכחות. עם פתיחת החקירה הודיעו השניים כי אין באפשרותם להמשיך ולייצגו. הסנגוריה הציבורית טענה בדיון השבוע כי עורכי הדין "לא יכולים לייצג מסיבות הקשורות ביחסים שאני לא מעוניינת להיכנס אליהם". השופט כבוב הופתע מהדברים, מאחר שעורכי הדין לא ביקשו מבית המשפט להשתחרר מהייצוג, ובהתאם לא קיבלו אישור כפי שדורש החוק.

פתיחת החקירה הובילה לדחיית הדיון בטיעון לעונש בחודש אחרון, כך שחלפו שלושה חודשים מאז ניתנה הכרעת הדין. בדיון השבוע הביע השופט כבוב את עמדתו לפיה הגיע העת לסיים את התיק. "ההליך המשפטי מתנהל משך פרק זמן לא קצר, כאשר בית המשפט וגם הפרקליטות והסנגוריה הקדישו מאות שעות דיונים תוך שמיעת עשרות רבות של עדים אם לא יותר מכך. ראוי כבר לסיימו, בייחוד כאשר כבר ניתנה הכרעת דין. לטעמי, לא מתקיימת נסיבה המצדיקה דחייה נוספת". מדברים אלה גם ניתן גם להסיק כי אין בכוונת השופט לפסול את עצמו לאחר שתוגש בקשת הסנגוריה לפסילתו.

משפטו של ברמלי החל בשנת 2016, אולם הוא שוחרר ונעצר מחדש באוגוסט 2020 בעקבות חקירה חדשה שנפתחה נגדו ברשות ניירות ערך. על-פי החשד, ברמלי ניצל את האמון בו שניתן עם שחרורו כדי לבצע עבירות נוספות דומות לאלה שיוחסו לו בהליך העיקרי - בהן עבירות לפי חוק ניירות ערך ועבירות מרמה. כן התברר לרשויות האכיפה כי הוא נערך על-מנת להימלט מהכרעת הדין בעניינו, ולכן הוא נעצר עד תום ההליכים. החקירה החדשה עודנה נמשכת על-ידי רשות ניירות ערך. באוקטובר 2020 ברמלי הורשע על-ידי השופט כבוב בהונאת כ-550 משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל תוך הבטחות-שווא.

הדילמה שעומדת כעת בפני מערכת המשפט היא האם לאפשר לכבוב לגזור את דינו של מי שניסה לסחוט אותו - או להעביר את גזר הדין לשופט אחר, ואז בעצם לתת לברמלי לצאת נשכר מהפשע הנוסף שלפי החשד ביצע. 

הונאת הענק של ברמלי: 550 משקיעים נפלו בפח

אמיר ברמלי הורשע באוקטובר 2020 בהונאת כ-550 משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל באמצעות קבוצת רוביקון קרן סלע תוך הבטחות-שווא. "התרשמותי היא שמדובר באדם חריף ושנון, בעל אישיות עוצמתית שהילך קסמים על סביבתו, בעל יכולת שכנוע מרשימה, מניפולטיבי והתחמק ממתן תשובות ענייניות", כתב שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, על ברמלי, במסגרת הכרעת הדין.

הכרעת הדין מפרטת כיצד גייס ברמלי מאות מיליוני שקלים מהמשקיעים כשהוא מספר סיפורי מעשיות על הצלחת ההשקעות תוך שילוב מפתה בין ריבית גבוהה לסיכון נמוך. הוא הציג למשקיעים מצג לפיו כספיהם ישמשו כהלוואות לטווח קצר, הלוואות ביניים (מזנין), הניתנות לעסקים כדי לסייע להם בנטילת אשראי מבנקים ומוחזרות בחזרה תוך 72 שעות.

על בסיסי ההתחייבויות, שוכנעו כ-550 משקיעים להשקיע את כספם. בניגוד להתחייבות למשקיעים, כספם שימש את ברמלי לרכישת מגוון רחב של חברות פרטיות, להלוואות והשקעות שונות. ברמלי עשה בכספים כבשלו ופעל בשיטת הפירמידה כדי לשלם למשקיעים את הריביות ועשה שימוש בכספי משקיעים חדשים להעברת התשלומים. בית המשפט קבע כי לא הוצג אפילו מקרה אחד שבו העניקה הקרן הלוואת הון למשך 72 שעות.

חמש שנים אחרי שרשות ניירות ערך החלה לחקור את החשד שברמלי, הבעלים לשעבר של קבוצת רוביקון וקרן קלע, מגיוס כספים במרמה, הרשיע כבוב את ברמלי בהונאה בהיקף עצום של 340 מיליון שקל. ברמלי הורשע, בין היתר, בעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גיוס כספים ללא תשקיף ועבירות הלבנת הון. 

*** חזקת החפות: אמיר ברמלי הורשע בהונאת משקיעים . החקירה בחשד לסחיטה באיומים עודנה נמשכת, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי