גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צו השעה: נדרשת חשיבה מחודשת ביחס לקיזוז הפסדים מהפרשי שער

הכרה בקיזוז הפסדים מהפרשי שער תמנע זליגת כספים לחו"ל

הדפסת דולרים / צילום: REUTERS/Gary Cameron
הדפסת דולרים / צילום: REUTERS/Gary Cameron

הדולר הוא מכשיר השקעה וחיסכון לגיטימי, ורבים המשקיעים את הונם במכשירים פיננסיים דולריים או צמודי דולר, בישראל או מחוצה לה.

צלילתו החדה של הדולר פוגעת בנכסי ההון של ישראלים רבים וגורמת להם הפסדים משמעותיים.

לכך יש להוסיף את התרסקות הבורסה לניירות ערך בתל אביב במרץ השנה בצל מגפת הקורונה, ואת העובדה שרבים נטשו את אפיק ההשקעה הזה ולא שבו אליו למרות התאוששותו.

על רקע זה, נדרשת מרשות המסים חשיבה מחדש ביחס למיסוי הפרשי שער שליליים, והיכולת להכיר בהם כהפסד לצורכי מס, כנגד הכנסות פיננסיות אחרות. גישה שתאפשר קיזוז הפסדים מהפרשי שער, תשיב רוח רעננה שתניע את גלגלי המשק ותמריץ את הכלכלה הישראלית.

על-פי הדין בישראל, כפי שפורש על-ידי הפסיקה עד כה, יחידים (בניגוד לחברות) אינם זכאים, ככלל, לקזז הפסדים מהפרשי שער כנגד הכנסותיהם, עסקיות או פסיביות.
טעם מרכזי לכך נעוץ בפטור שהמחוקק העניק להכנסות מהפרשי שער בידי יחיד. על-פי סעיף 9(13) לפקודת מס הכנסה, יחיד יהיה פטור על-פי רוב ממס על הכנסותיו מהפרשי הצמדה (והפרשי שער בכללם).

סעיף 28 לפקודה, הדן בקיזוז הפסדים בישראל, קובע עיקרון שלפיו הפסד יותר בקיזוז רק מקום " שאילו היה ריווח היה נישום לפי פקודה זו".

בית המשפט המחוזי בפרשת בראל (ע"א 7486/14) פירש תנאי זה באופן מצומצם. קיזוז ההפסד יתאפשר רק במקרה שלו היה רווח, היה מתחייב במס.

אך בהחלט ניתן לשקול פרשנות רחבה יותר, שנדמה כי היא אף הולמת ביתר שאת את לשון החוק ומקדמת את עיקרון מס האמת. לטעמנו, משמעות המילים "נישום לפי פקודה זו" היא כי הרווח נישום ונדון לפי הפקודה, אך לא בהכרח חייב במס. לפי גישה זו, הפסד מהפרשי שער יוכר כל עוד הכנסה מהפרשי שער נישומה לפי הפקודה, גם אם היא זכאית לפטור בתנאים מסוימים.

חברות, בניגוד ליחידים, אינן זכאיות מלכתחילה לפטור ממס בגין הכנסות מהפרשי שער, ולכן לכאורה הן תהיינה רשאיות לקזז הפסדים מהפרשי שער. עם זאת, על-פי גישתו של בית המשפט המחוזי בפרשת בראל, עדיין יישלל קיזוז ההפסד, מהטעם שאין בפקודת מס הכנסה כל הוראה המאפשרת קיזוז של הפסד מהפרשי שער או הפרשי הצמדה אחרים בישראל. לגישתו, בהיעדר הוראה מפורשת - הקיזוז אסור (גם אם מדובר בהפסד שהיה מתחייב במס אילו היה רווח).

חיסרון בולט של גישה זו הוא שהיא מביאה לתוצאה לא עקבית, לפיה אם היו לחברה הכנסות מהפרשי שער יוטל עליהן מס, אך מנגד, אם הפרשי השער יצרו הפסד, הוא לא יוכר בקיזוז. חוסר עקביות זו פוגע בעיקרון מס האמת, ונדמה כי הוא גם חסר צידוק כלכלי.

גם כאן יש מקום לאמץ פרשנות רחבה לכללי הפקודה, שתאפשר את קיזוז ההפסד.

הזרע לאימוץ פרשנות רחבה כזו נטמן כבר בפסק דינו של בית המשפט העליון בערעור על החלטת המחוזי בפרשת בראל. בית המשפט אומנם לא נדרש להכריע נקודתית בטענת קיזוז ההפסדים, מהטעם שטענה זו לא נטענה בפניו, אולם הוא הותיר פתח לבחון עניינית טענה זו בעתיד, "ככל שתגיע לבית המשפט בהקשר המתאים". בית המשפט העליון אף טרח להביא, כבסיס אפשרי להתרת הקיזוז, גישות מלומדים שלפיהן ניתן לשקול בין היתר "קיזוז לבר הפקודה", כלשונו.

תוצאה חסרת הגיון מיסויי

נימוק נוסף לכך שמתחייבת חשיבה מחדש בשאלה זו, נעוץ בהבדל שקיים בפקודה בין הפסדים מהפרשי שער שמקורם בישראל ובין הפסדים כאמור שמקורם מחוץ לישראל.

ככלל, מנגנון קיזוז הפסדים פירותיים שמקורם בישראל, נדון בסעיף 28 לפקודה. סעיף זה אינו מתייחס כלל לאפשרות לקזז הפסדים פסיביים מהכנסות פסיביות. פעילות פסיבית (ריבית, דיבידנד, הפרשי שער, שכר דירה) מתאפיינת בהפקת הכנסות ללא הפעלת מאמץ מתמשך מאת האדם אלא מעצם האינטרס שיש לו בנכס.

לעומת זאת, מנגנון קיזוז הפסדים פירותיים שמקורם מחוץ לישראל, נדון בסעיף 29 לפקודה. סעיף זה, בניגוד לקודמו, אכן מאפשר לקזז הפסדים מפעילות פסיבית מחוץ לישראל (כגון הפסדים מהפרשי שער) כנגד הכנסות מפעילות פסיבית מחוץ לישראל (כגון הכנסות ריבית או דיבידנד).

נניח, למשל, אדם שיש לו הכנסות מדיבידנד שמקורם במניות בחברה צרפתית, ובמקביל נוצרו לו הפסדים מהפרשי שער הדולר מפיקדון אמריקאי. אדם זה יוכל לקזז את ההפסד מהפרשי שער הדולר מול הכנסות הדיבידנד מהחברה הצרפתית. לעומתו, אדם שהשקיע בפיקדון צמוד-דולר בבנק ישראלי, ויש לו הכנסות ריבית מחד אך הפרשי שער שליליים מאידך, לא יוכל לבצע קיזוז ביניהם.

לא די שתוצאה זו חסרת היגיון מיסויי, היא גם מעודדת תושבי ישראל לבצע השקעות פיננסיות מחוץ לישראל, בימים שבהם יש לחזק את הכלכלה הישראלית ולהשקיע בנכסים ובהון דווקא בישראל.

הכותב הוא הבעלים של משרד אסנפי - עורכי דין, העוסק בתחומי המיסוי הישראלי והבינלאומי

עוד כתבות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה