גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האתגר של המפכ"ל החדש: מיגור האלימות המשטרתית

הסנגוריה הציבורית מתריעה על התופעה של אלימות שוטרים ועל טיפול בלתי הולם בה מזה שנים ● הסנגור הציבורי הארצי קורא למפכ"ל הנכנס לקחת את המושכות בידיים ולטפל בנושא הקריטי שמטריד רבים בציבור הישראלי

מפגין ושוטר במחאה על אלימות משטרתית / צילום: Corinna Kern, רויטרס
מפגין ושוטר במחאה על אלימות משטרתית / צילום: Corinna Kern, רויטרס

 

בשנה החולפת, בצל מגפת הקורונה והמחאות החברתיות, התרבו העימותים בין אזרחים לשוטרים. כפועל יוצא, התופעה של אלימות שוטרים והטיפול בה צפו אל התודעה הציבורית. כך, למשל, היה במקרה בו קצין משטרה בכיר תועד כשהוא תוקף מפגין וצלם עיתונות, וכך כאשר עימות של שוטרים עם אזרחים על רקע אכיפת מגבלות הקורונה הסלים לאלימות מצד השוטרים ולשימוש באקדח טייזר.

הסנגוריה הציבורית מתריעה על התופעה של אלימות שוטרים ועל טיפול בלתי הולם בה מזה שנים. במהלך ייצוג לקוחותינו אנו נתקלים בתלונות רבות על אלימות שננקטה על-ידי שוטרים, והרושם המצטבר הוא שתלונות אלה לא זוכות למענה הולם. רבים מהתיקים, רבים מדי, נסגרים מבלי שנערכה בעניינם חקירה.

בשנת 2019 הגישה הסנגוריה הציבורית 217 תלונות למח"ש - רובן המוחלט נסגרו ללא חקירה של ממש. בשתיים מהתלונות הוחלט לאחר חקירה להעמיד לדין את השוטרים לדין משמעתי, ואף לא תלונה אחת הסתיימה בהעמדה לדין פלילי. נתונים אלה נתמכים גם בדוח נוקב של מבקר המדינה על הטיפול בתופעה ובנתוני מח"ש עצמה, לפיהם רק כשליש מהתלונות נחקרות.

זהירות יתרה בפתיחה בחקירה נגד שוטר

אחת הסיבות לטיפול הלקוי היא שהנחיות פרקליט המדינה בנושא מורות על זהירות יתרה בפתיחה בחקירה נגד שוטר, כאשר מדובר בתלונות הדדיות מצדו של השוטר ומצדו של האזרח. בעקבות פניות של הסנגוריה הציבורית נעשו לאחרונה תיקונים חשובים בהנחיות אלה, אך עדיין הרוח הנושבת מן ההנחיות היא שיש למעט בחקירות נגד שוטרים בשל החשש מ"אפקט צינון על שוטרים, הנדרשים במקרים רבים לעשות שימוש בכוח כדי לבצע את תפקידם". לכן, בטרם פתיחה בחקירה נדרשת "בחינה מקצועית מוקדמת של התלונה בנסיבותיה".

עוד לפי ההנחיה, מח"ש תמנע מפתיחה בחקירה "כאשר יש יסוד ממשי לחשד כי הטענה נגד השוטר מניפולטיבית ובלתי אמינה". ואולם כיצד תיעשה בחינה מקצועית של התלונה מבלי לפתוח בחקירה? ברוב המקרים הכרעה בשאלה אם התלונה אמינה אם לאו, לא יכולה להתקבל מבלי חקירה של ממש. בדיוק לשם כך נועדה החקירה.

אל מול החשש מאפקט מצנן על השוטרים שעלול "להרתיעם מפני ביצוע תפקידם כדין ולהשפיע על מידת מחויבותם ותחושת שייכותם לשירות הציבורי" (לשון ההנחיה), יש לחשוש מהאפקטים של סגירת התיקים ללא חקירה. האחד הוא האפקט על האזרח - אזרח שהוכה על-ידי שוטר ומקבל תשובה מהרשות המוסמכת שהיא אפילו לא פתחה בחקירה, יאבד את אמונו ברשויות המדינה.

בהקשר זה כדאי להקשיב קשב רב לפעילים מקרב יוצאי אתיופיה, למשל, אשר איבדו אמון במערכות. למעשה גם סנגורים פליליים רבים סבורים, לאור ניסיון העבר המר, כי בהיעדר ראיית זהב כמו סרטון המתעד את האלימות המשטרתית, אין כל טעם בהגשת תלונה למח"ש.

האפקט המדאיג השני הוא על השוטר - שוטר שנקט אלימות ורואה שהתלונה נגדו לא נחקרת, עלול לקבל עידוד למעשיו ולחזור עליהם בעתיד.

תוצאה רעה נוספת של המדיניות האמורה היא עידודם של שוטרים אלימים להתלונן נגד האזרח על "תקיפת שוטר". כך קרה למשל לעומר הנדי, תושב שועפאט, שיצא מביתו ונתקל בשוטרי מג"ב שביקשו ממנו שיציג תעודת זהות. עד מהרה הסלים האירוע למעצרו של הנדי בחשד לתקיפת שוטרים. למזלו של הנדי, סנגורו השיג סרטונים ממצלמות האבטחה באזור, בהם רואים בבירור שהוא לא נקט אלימות כלשהי, אך הוכה נמרצות בידי קבוצה של שוטרים. במקרה זה הצגת הסרטונים הביאה לשחרורו המיידי של החשוד, אך אלמלא היה האירוע מתועד, סביר שמעצרו היה מוארך, וייתכן שהוא היה מואשם ומורשע בפלילים על לא עוול בכפו.

יום למחרת האירוע שהתרחש בינואר אשתקד התייצבו הנדי וסנגורו הציבורי במשרדי מח"ש, הגישו תלונה ומסרו לחוקרים את הסרטונים. בחודש אוקטובר התקבלה הודעה ממח"ש כי הוחלט שלא להעמיד את החשודים לדין פלילי, ועניינם הופנה לדין משמעתי בגין עבירה של שימוש בכוח שלא כדין.

 נדרש שינוי מהותי במדיניות במח"ש

המסקנה היא כי לצד הרפורמות החשובות עליהן שמענו לאחרונה, נדרש שינוי מהותי במדיניות הפתיחה בחקירה וההעמדה לדין במח"ש. הכאת אזרח על-ידי שוטר היא עבירה פלילית, והכלל הוא שכאשר יש חשד סביר לביצוע עבירה פלילית יש לפתוח בחקירה - זה הדין באשר לכלל האזרחים, וכך צריך להיות גם באשר לשוטרים.

ואולם הסיפור של אלימות משטרתית אינו מתחיל ואינו נגמר במח"ש. לשם מיגור האלימות המשטרתית נדרשת פעילות רב-מערכתית ובראש ובראשונה פעילות של המשטרה עצמה. גם מה שאינו עולה לכדי כתב אישום פלילי צריך להיות מטופל במישורים המשמעתיים והפיקודיים.

עיון בפסיקת בתי הדין המשמעתיים של המשטרה מן העת האחרונה מעורר תהיות באשר לשימוש בכלי זה - חלק מהמעשים עליהם נשפטים שוטרים בדין משמעתי, עולים כדי מעשים פליליים של ממש, והעונשים שנגזרים מקלים למדי. כך למשל שוטר שהפיל לרצפה אזרחית שהגיעה לתחנה לצורך הגשת תלונה, בעט בה וגרר אותה ואף מסר גרסאות מכחישות למח"ש, שהתבררו כשקריות לאחר צפייה בסרטוני אבטחה, נדון לנזיפה חמורה, הורדה בדרגה למשך שישה חודשים ו-500 שקל פיצוי. שוטר שהגיע לטפל באירוע של הקמת רעש בגינה ציבורית, היכה את אחד הנערים בצלעות, עצר אותו בחוסר סמכות ולאחר נסיעה קצרה בניידת שחרר אותו ללא טיפול - נדון לנזיפה חמורה ולהורדה בדרגה על-תנאי. שוטר תנועה שבצע מעצר של נהג שהתעמת אתו, דחף את העצור בחוזקה וחבט את ראשו בדלת הכניסה לתחנת המשטרה, וכתוצאה מכך התנפצה הדלת - נדון לנזיפה חמורה והורדה בדרגה על-תנאי. כל השוטרים ממשיכים לשרת במשטרה.

במישור הפיקודי יש לפעול לחינוך והכשרת שוטרים, ולהטמיע נהלים והנחיות שמטרתם איפוק בהפעלת הכוח. לצד זאת המשטרה צריכה לבצע בעצמה תחקירים של אירועי שימוש בכוח (כאלה שאינם נחקרים על-ידי מח"ש), ובמקרים בהם התגלתה סטייה מהנהלים ומההנחיות, לעשות שימוש בכלים מגוונים - החל מהערות פיקודיות, דרך העמדה לדין משמעתי אפקטיבי ועד להפסקת השירות של שוטרים אלימים.

לאחרונה נכנס לתפקידו המפכ"ל החדש, רב-ניצב קובי שבתאי. אחד מאתגריו של שבתאי צריך להיות פעולה מערכתית נחרצת למיגור האלימות המשטרתית. לא די בבחינת כל מקרה לגופו. יש לפעול לשינוי ערכי-תרבותי בהקשר זה, לאסוף נתונים על הגשת התלונות ולמדוד ולהעריך את יחידות המשטרה ואת מפקדיהן גם על-פי התלונות על אלימות משטרתית.

ככלל, משטרת ישראל צריכה להוקיע שוטרים אלימים ולהוציאם משורותיה. פעולה נחרצת כזו מתחייבת מתפקידה החשוב של המשטרה להגן על שלטון החוק. תושבי הארץ צריכים להרגיש מוגנים על-ידי שוטריה, ולא חלילה לפחד מהם או לחשוש שמא יעשו שימוש לרעה בכוחם.

הכותב הוא הסנגור הציבורי הארצי

עוד כתבות

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד לבין המנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

השופט עוזי פוגלמן, ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון / צילום: דוברות הרשות השופטת

בג"ץ מאותת: נאפשר למדינה לדרוש מחברות מזון פרטיות לחשוף מספרים

בג"ץ דן היום בעתירות שהגישו התאחדות התעשיינים ושורת חברות מסחריות נגד דרישת המפקח על המחירים לדרוש מהן נתונים כספיים ביחס לפעילותן ● הדיון נסב על השאלה האם למדינה יש סמכות לדרוש מהחברות את הנתונים הללו ביחס למוצרים שעליהם לא הוטל פיקוח

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם