גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מובילים טרנספורמציה דיגיטלית בארגון? קודם כל תפנימו שלא מדובר בעניין טכנולוגי

כולם מדברים על הצורך לאמץ שינויים טכנולוגיים תכופים כדי לפתור בעיות עסקיות, אבל רק מעטים מצליחים בתהליך הטרנספורמציה ● טליה גזית, שותפה ב-PwC Israel ומפקדת ממר"ם לשעבר, מסבירה איך עושים את זה ● ניהול וקריירה

רוב העסקים לא מצליחים בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית / צילום: Shutterstock
רוב העסקים לא מצליחים בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית / צילום: Shutterstock

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה 

טרנספורמציה דיגיטלית הפכה בתקופת הקורונה לצו השעה. שנים של תוכניות עתידיות יצאו לדרך מחוסר ברירה ותוך כדי תנועה: מהמעבר המיידי לעבודה ולימודים מרחוק, ועד  שירותי רפואה מרחק שתפסו אחיזה ושירותי בנקאות דיגיטלית בלעדיים כמעט. אפילו אוכלוסיות מבוגרות ששימשו חסם במשך השנים להטמעת השירותים הללו החלו לצרוך אותם.

האם מדובר רק בשינוי טכנולוגי או בשינוי מערכתי ותרבותי? לדברי טליה גזית, שותפה ב-PwC Israel ומי שמובילה בפירמה את תחום הטרנספורמציה הדיגיטלית, טרנספורמציה דיגיטלית אינה פרויקט טכנולוגי בלבד.

 

גזית, שהייתה בעבר מפקדת ממר"ם וניהלה את פיתוח הענן המבצעי בצה"ל, הובילה תהליכים שארגונים רבים מתחילים להתמודד איתו כעת. לדבריה, רק 26% מהעסקים הדיגיטליים ו-11% מהעסקים הלא דיגיטליים עושים טרנספורמציה דיגיטלית בהצלחה. מהי טרנספורמציה מוצלחת? זה תלוי במה שהגדיר הארגון מבחינת היקף התהליך והיעדים שלו - לדוגמה, גידול בפלח השוק, מניעת נטישה של לקוחות, גידול בשיעור העסקאות וכן הלאה. "הצלחה של התהליך ברמה האסטרטגית תיחשב כשהארגון יצמצם באופן משמעותי את הסיכונים שלו מול המתחרים הטכנולוגיים החדשים או מול המתחרים המסורתיים שביצעו אדפטציה לעידן הדיגיטלי", אומרת גזית.

"כולם מדברים על טרנספורמציה דיגיטלית מהמקום החדשני, היוקרתי, אבל ארגונים פחות מדברים על הקשיים והחסמים ומתקשים לתרגם את המונח לתוכנית פעולה ולמימוש. הבעיה המרכזית היא שמתייחסים לזה כתהליך טכנולוגי, בעוד שבפועל מדובר בתהליך עסקי, ארגוני תרבותי. במהלך השנים הכניסו טכנולוגיות לארגון, אבל בעידן שלנו, השינויים הטכנולוגיים הם שונים מבעבר".

באיזה אופן?
"יש היום ארבע טכנולוגיות מרכזיות, והן כולן משבשות ופורצות דרך: בינה מלאכותית, הענן, האינטרנט של הדברים והמובייל. החיבור ביניהן חולל שינוי רב ממדי בכל תחומי החיים. הם גרמו לנו לעשות עסקים אחרת, לעשות קניות אחרת, הקשרים החברתיים מתנהלים אחרת ואנחנו עוד אפילו לא בשיאה של המהפכה".

טליה גזית, שותפה ב-Pwc Israel ולשעבר מפקדת ממר"ם / צילום: גדי אהד

טעות מספר 1: לא מדובר באירוע טכנולוגי

"כשהסביבה של ארגון כל כך משתנה, לא יכול להיות שננהל אירוע כזה כאירוע טכנולוגי; כדי שחברה תהפוך לטכנולוגיות היא צריכה לעבור שינוי בכל מרכיביה. האתגר הגדול הוא שחברות לואוטק יהפכו לטכנולוגיות".

גזית מדברת על תהליך הטרנספורמציה בשלושה מישורים: מה מחולל את השינוי, מי משתנה בתוך התהליך ומה משתנה בתוכו. את השינוי, לדבריה, מחוללת גם הטכנולוגיה וגם התפיסה העסקית. "אני לא יכולה להמשיך בתפיסות העסקיות שלי בתקופת הקורונה, למשל שאנשים יבואו לקנות בגדים בקניון כשאין קניון או שאנשים אחרי הקורונה כבר לא יצפו לקבל שירותים רפואיים דרך האינטרנט. מערכת היחסים עם הלקוחות משתנה". ה"מי" הם כל השותפים לתהליך: הנהלה, דירקטוריון, עובדים, שותפים, לקוחות וספקים, וה"מה", הם כל מרכיבי החברה.

לפי נתוני מחקר שערכה, יש פער בין ציפיות הדירקטוריון מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית לציפיות המנהלים. לפי המחקר, רק 54% מהדירקטורים אומרים שהם מיודעים בצורה טובה על האסטרטגיות הדיגיטליות של הארגון, וכמעט רבע (23%) מהדירקטורים טוענים שבארגון שלהם אין המנהיגות הדרושה להניע תהליך כזה. נראה שיש נתק בין הדירקטוריון להנהלה.  

"הדבר נובע מכך שהדירקטוריון וההנהלה לא מתייחסים לשינוי כאל תהליך מערכתי שאמור לשנות את החברה מקצה לקצה. הדירקטוריון מצפה לשינוי מיידי מדיד בתוצאות של החברה, אבל טרנספורמציה דיגיטלית היא לא עוד פרויקט טכנולוגי, אלא שינוי בדי.אן.איי של החברה וכך צריך לנהל אותו".

טעות מספר 2: השינוי לא יבוא מראש הפירמידה

"כיצורים אנושיים, אנחנו לא מפחדים משינוי. מי שמנהיג שינוי ארגוני צריך להבין כמה דברים: אחד, קשה מאוד לנהל שינוי בשיטות מהעבר. לדוגמה, בממר"ם, היחידה שפיקדתי עליה, המפקדים היו מקבלים בעבר את כל ההחלטות הטכנולוגיות. היום, כשאתה מנהל ארגון ויש הרבה טכנולוגיות, אתה צריך לסמוך יותר על הבחירות של האנשים שלך, לבזר סמכויות ולהבין שהחוכמה היא רשתית. מנהל לא יכול לנהל את האירוע לבדו.

"ארגון צריך למצוא את סוכני השינוי, לבחור אותם לפי התועלת שהם יכולים להביא ולא לפי מיקומם בהיררכיה של הארגון. זה מכניס לתהליך את האנשים היותר צעירים שמבינים את העידן הדיגיטלי. כשאני עושה תהליכים עם חברות, אני מעודדת מנכ"לים לשלב צעירים בתהליך, לא משנה מה הדרגה שלהם".

לא פשוט למנהלים להתייעץ בעובדים זוטרים.
"נכון, במיוחד למנהלים בתעשייה המסורתית שלא צמחו בעולם הטכנולוגי. אני הובלתי תהליך כזה בצבא, ארגון שהוא מאוד היררכי. הכנסתי גם קצינים זוטרים וגם חיילים סדירים לתוך התהליך. כמנהל יש לך העוצמות שלך והרקורד והניסיון, אבל ברגע שיש לך אנשים שמנגישים את הרעיונות, אתה יכול להוביל את הארגון למקומות משמעותיים".

איך משכנעים עובדים לקבל את השינוי?
"יש שלושה דברים שגורמים לאנשים להיות חלק ממהלך גדול: הם מבינים את המשמעות; הם מרגישים משמעותיים בתוך המהלך; והם מרגישים שייכים".

איך הטרנספורמציה הדיגיטלית צפויה להשפיע על המבנה הארגוני?
"לאורך זמן נראה ארגונים שהם פחות היררכיים. קשה לחזות אילו ארגונים יהיה בעוד חמש או עשר שנים אבל המבנים הארגוניים ישתנו, כי הם לא משרתים את השינויים. הקצבים של השינויים מאוד מהירים ומאוד קשה לנוע במבנה מטריציוני".

טעות מספר 3: לא מתחילים משינוי גורף

כפי שסטארט-אפים ממוקדים בדרך כלל בבעיה אחת, כך ארגונים גדולים שרוצים לעשות תהליך של טרנספורמציה דיגיטלית יכולים לפרק אותו ולא להתייחס אליו כאל מקשה אחת.

"המודל הנכון הוא לקחת בעיה עסקית כמו בידול, או מערכת יחסים חדשה עם הלקוחות או ייעול שרשרת האספקה, ולטפל בה. ברגע שמוצאים פתרון לבעיה אחת באמצעות טרנספורמציה דיגיטלית, אפשר לשכפל את התהליך לבעיה אחרת, המהלכים יכולים לחלחל בהדרגה לשאר הארגון, ואז אפשר להתחיל להניע את שינויי התרבות.

"נניח שאני בונה שרשרת אספקה. אני מגבשת צוות רב-תחומי - לוקחת אנשים מהתחום של האספקה, אנשי שיווק, אנשים טכנולוגיים, ומדגישה בפניהם את המשמעות של המהלך. למשל, התרומה שלו לכדור הארץ. כשבוחרים לתקשר את המשמעות, הלב פועם ואנשים מביאים את המיטב שלהם".  

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת אחזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"