אירופה מחולקת: מסעדות מלאות במילאנו, רחובות שוממים בברלין

באיטליה אתרי הסקי ייפתחו ביום שני, בעוד גרמניה, הולנד ודנמרק האריכו את הסגר עמוק לתוך מרץ • צרפת משתמשת בבדיקות כדי לשמור את מערכת החינוך פתוחה

בית קפה פתוח במילאנו / צילום: IPA
בית קפה פתוח במילאנו / צילום: IPA

ההחלטה שהתקבלה אתמול בברלין, להאריך את הסגר המוטל על גרמניה עד ה-7 במרץ לפחות, מקבעת את החלוקה המסתמנת בימים אלה באירופה: בעוד המדינות הצפוניות ספונות בסגר הדוק יחסית, ללא לימודים וללא מסחר, מחשש לעלייה מחדש במספרי החולים בקורונה, חלק מהמדינות הדרומיות שבות אט-אט לחיים נורמליים.

באיטליה, עברה רוב המדינה מתחילת החודש להגדרה כ"אזור צהוב" לפי מערכת הרמזור שאימצה הממשלה כבר בשנה שעברה - אזור שבו מותרת פעילות מסחרית, ואפילו פתיחת ברים ומסעדות לקהל עד שש בערב. במילאנו המונים יצאו לרחובות בימים האחרונים ותמונות מראות תושבים המסתובבים ברחובות עם שקיות קניות ומדרכות מלאות בסועדים.

גם ההגבלות על התנועה בתוך המחוזות השונים באיטליה הוקלו. מוזיאונים איטלקים הורשו להיפתח, אך רק בימי השבוע, ומערכת החינוך שבה ללימוד פרונטלי, אם כי במספרים מצומצמים יותר של תלמידים בכיתות. ההגבלה העיקרית שנותרה היא חובת לבישת מסכות, סגירת מקומות בילוי בחללים סגורים, הגבלות על מספר מפגשים ועוצר לילי שמוטל מעשר בלילה עד חמש בבוקר על כל המדינה.

לעומת זאת, ביום שני הקרוב ייפתחו לראשונה העונה אתרי הסקי בלומברדיה, החבל שספג את המכה האנושה ביותר באירופה מבחינת קורבנות קורונה בשנה החולפת. הרשויות אישרו את הפתיחה אחרי התחייבות מצד האתרים הממוקמים בחבל להגביל את הצפיפות במדרונות על ידי הקטנת מכירות ה"סקי-פס" לשליש מהקיבולת המלאה. אתרי סקי במחוזות נוספים צפויים להיפתח גם הם בקרוב.

ההקלות הללו מתבצעות למרות שלמעשה שיעור התחלואה באיטליה גבוה פי שניים מזה שנמדד כרגע בגרמניה, הנמצאת בסגר הדוק יחסית. אך המדיניות של הרשויות ברומא סלחנית יותר כלפי "החיים לצד המגיפה". ביממה האחרונה אובחנו 13 אלף איטלקים כחולים בקורונה, ו-336 בני אדם מתו כתוצאה מהמחלה. הממשלה האיטלקית ( הנמצאת כרגע במשבר קואליציוני) ערה לצורך להחיות את הכלכלה, אחרי שספגה צניחה של 9% בתמ"ג בשנה החולפת, כמעט כפול מהפגיעה שנרשמה בגרמניה, למשל.

ספרד: 750 קורבנות ביממה, במדריד שוקלים לאחר את העוצר הלילי 

גם בספרד, שחצתה את קו שלושה מיליון החולים בקורונה בשבוע שעבר, ורשמה יותר מ-750 קורבנות מהמחלה ביממה השבוע, לא מוטל סגר ארצי בדומה לזה שקיים במדינות צפון אירופה. אחרי הסגר הנוקשה של אביב 2020 הממשלה החליטה לאמץ גם היא מודל רמזור, שקובע הגבלות חמורות על אזורים בעלי נתוני התפרצות קורונה גבוהים, ונאבקת באמצעותו בגלים השני והשלישי שתוקפים אותה בחודשים האחרונים. מערכת החינוך המשיכה לתפקד בחלקים שלא חווים הגבלות. בחבל הבאסקים ייפתחו השבוע מסעדות וברים, תחת הגבלות היגיינה ושעות פעילות, אחרי שעתירתם נגד הממשלה המקומית התקבלה. במדריד שוקלים לאחר את העוצר הלילי מעשר ל-אחת עשרה בלילה.

נתוני התחלואה בספרד גבוהים בהרבה מאלה מרוב מדינות אירופה, כ-300 מקרים בשבוע ל-100 אלף תושבים בממוצע בשבוע האחרון, לעומת 68 מקרים בגרמניה. ביממה האחרונה נרשמו 18 אלף מקרים חדשים ו-643 קורבנות קורונה.

לעומת מדיניות מקלה זו, מדינות כמו דנמרק, הולנד וגרמניה האריכו בתקופה האחרונה את הסגר, כולל את השעיית הלימודים בהן, למרות שיעור יורד של תחלואה. בהולנד הוארך הסגר, למרות מחאות אלימות ברחובות, עד ה-2 במרץ לפחות; גם בדנמרק האריכו את הסגר למרץ, כולל איסור על מפגשים חברתיים והשעיית הלימודים והגנים. כאמור, ממשלת גרמניה הכריעה אתמול להאריך את הסגר עד ה-7 במרץ לפחות. בעוד הממשלה התירה למדינות המחוז לפתוח את מערכות החינוך לפי שיקולן, מסעדות ומוסדות תרבות ייפתחו רק אם שיעור התחלואה יהיה מתחת ל-35 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע באזור המבוקש.

צרפת, כך נראה, נוקטת מדיניות מעורבת: היא לא חזרה לסגר ההדוק שאימצה עד ה-15 בדצמבר, כולל איסור יציאה מהבית וסגירת כל החנויות הלא-הכרחיות, אך הקדימה את הסגר הכללי המוטל על המדינה לשש בערב. היא גם אימצה בצורה מקיפה הרבה יותר את הבדיקות לקורונה - בדיקות אנטיגן מהירות ובדיקות PCR מדויקות יותר - ומבצעת כמעט פי שלושה מהן בחודשים האחרונים בהשוואה לגרמניה.

הבדיקות עומדות גם בבסיס העובדה כי הלימודים והגנים בצרפת ממשיכים לפעול כרגיל, למרות הגבלות כמו חובת לבישת מסיכה, איסור על משחקים משותפים וצמצום ההתקהלויות בזמן האוכל. שר הבריאות הצרפתי העריך כי כל ילד או מורה נבדק לפחות כל חודש, ומערכת החינוך אמורה להגיב במהירות, על ידי בידוד הכיתה והסגל, במקרה של מחלה. עם זאת, גם בצרפת מספר המקרים הממוצע הוא גבוה מזה שנרשם בצפון אירופה, ועומד על כ-20 אלף בממוצע ביום.