גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרקליטות מיסוי וכלכלה מתערבת לטובת מפרק קבוצת חברות רוביקון

הפרקליטות מתערבת לטובת קבלת שכרו של המפרק ששימש כעד תביעה מטעם המדינה בהליך הפלילי נגד מייסד רוביקון, אמיר ברמלי ● עו"ד ארז חבר פנה בחודש שעבר לביהמ"ש בבקשה לשלם לו שכר-טרחת ביניים על עבודתו בהליך הפירוק של קבוצת רוביקון בסכום של 7.2 מיליון שקל

עו"ד ארז חבר / צילום: יונתן בלום
עו"ד ארז חבר / צילום: יונתן בלום

סגנית מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, המנהלת את התיק נגד אמיר ברמלי, הבעלים של קבוצת החברות רוביקון שקרסו, הגישה באופן חריג הודעה לבית המשפט, לבקשת מפרק קבוצת חברות רוביקון עו"ד ארז חבר, לתמוך את בקשתו לשכר-טרחה בתיק הפירוק של קבוצת חברות רוביקון.

עו"ד חבר פנה בחודש שעבר לבית המשפט בבקשה לשלם לו שכר-טרחת ביניים על עבודתו בהליך הפירוק של קבוצת רוביקון בסכום של 7.2 מיליון שקל, המהווים 18% מ-40 מיליון השקל שנגבו לקופת הפירוק עד כה.

בהודעת סגנית מנהלת המחלקה ,עו"ד חנה קורין, נכתב כי "לבקשת המפרק עו"ד ארז חבר, אני מבקשת לציין כי עו"ד חבר מסר עדות במסגרת החקירה הפלילית שנוהלה על-ידי רשות ניירות ערך ובהמשך הופיע כעד תביעה בתיק. במסגרת הטיפול בתיק נחשפתי להיקף העבודה העצום שהשקיע בתיק הפירוק המורכב, מורכבות יוצאת דופן המוכרת לי גם כפועל יוצא מן הטיפול בתיק הפלילי".

עו"ד קורין מוסיפה כי תוצרים מעבודתו של עו"ד חבר הוגשו לבית המשפט בהליך הפלילי נגד ברמלי, ובית המשפט אף הסתמך על ממצאים אלה להכרעת הדין וציטט מהם.

הבעייתיות בהודעת הפרקליטה לבית המשפט היא ההתערבות הברורה לטובת קבלת שכרו של המפרק ששימש כעד תביעה מטעם המדינה, הגם אם נמסרה חודשים אחרי מתן הכרעת הדין. זאת תוך הערכת עבודתו של המפרק בתיק הפירוק כ"בעלת מורכבות יוצאת דופן", להבדיל ממסירת פרטים טכניים כגון העובדה שתוצרת עבודתו הוגשה לבית המשפט והתקבלה כמהימנה.

"במסגרת הטיפול בתיק נחשפה הפרקליטות להיקף העבודה העצום שהשקעתי"

בפרקליטות אומרים כי אין בהודעה כל המלצה למתן שכר-טרחה לחבר, וממילא לא היה ידוע לפרקליטות ולא היה מעניינה גובה השכר המבוקש. עוד הוסיפו בפרקליטות כי ההודעה משקפת את ההתרשמות מעבודתו של חבר בעקבות החשיפה לעבודתו במסגרת התיק הפלילי ואת ההערכה לפעילותו לטובת הלקוחות שנפגעו.

עו"ד חבר מסר לגלובס כי "במסגרת הטיפול בתיק נחשפה הפרקליטות להיקף העבודה העצום שהשקעתי בתיק הפירוק, שהוא תיק פירוק מורכב וסבוך ביותר. למותר לציין כי הפנייה לפרקליטות נעשתה רק לאחרונה זמן רב לאחר העדות ואחרי שניתנה הכרעת הדין".

עו"ד חבר הגיש את הבקשה לקבלת שכר-טרחת ביניים בגין פועלו בתיק בפעם הראשונה לאחר חמש שנות פעילות. השופטת איריס לושי-עבודי העבירה את הבקשה לתגובת הנושים המהותיים שבקבוצת החברות שבפירוק, לדבריה, "מאחר שעסקינן בבקשה לפסיקת מתווה שכר-טרחה השונה ממסלולי השכר הקבועים בתקנות".

עו"ד חבר מבקש לפסוק לו שכר-טרחת ביניים בשיעור של 18% בצירוף מע"מ מכלל הכספים שנגבו על-ידו וייגבו בעתיד. עוד הוא מבקש החזר הוצאות בסכום של כ- 106 אלף שקל והוצאות כלליות חודשיות של 3,600 שקל.

עו"ד חבר טוען כי שכר-הטרחה המבוקש תואם את המאמץ ואת פעולות המפרק בתיק, וכי את הכספים המצויים בקופות הפירוק "צבר המפרק באמצעות מאמצי גבייה יוצאי דופן שכללו פעולות בילוש וחקירות סבוכות ומורכבות ביותר בארץ ובחו"ל".

"עסקינן בתיק החורג אלפי מונים מתיקי פירוק סטנדרטיים, הן בהיקפו והן במורכבותו, ובהתאם לכך נדרש הח"מ גם לפעול. לא למותר לציין כי כל פועלו של הח"מ וצוותו משך כחמש שנים מומנו על-ידי משרדו של הח"מ כל העת, תוך השקעת כ-14 אלף שעות עבודה", כתב חבר בבקשתו לבית המשפט, והוסיף כי העבודה הצריכה לא פחות מ-10 עורכי דין ומתמחים.

עוד טוען חבר כי "תיק זה, על אף היותו מגה-פירוק, לא היה תיק עתיר נכסים, ובהתאם לכך אף הגבייה במסגרתו הייתה גבייה קשה, סיזיפית, ארוכה ומורכבת. הח"מ וצוותו פעלו נמרצות ועשו לילות כימים על-מנת למצות את הגבייה בכל אחד מתיקי החברות שבפירוק ככל שניתן ותוך ביצוע פעולות בדיקה וחקירה מעמיקות בארץ וברחבי העולם אשר הניבו גבייה בסך כולל של כ-40 מיליון שקל, והמפרק צופה כי מאמציו יביאו לגבייה של עוד עשרות מיליוני שקלים".

לדבריו, "אפשר בהחלט לומר כי תיק זה הוא תיק פירוק חובק-עולם, באשר בדיקותיו של המפרק ונכסי החברות היו פזורים במדינות שונות כגון גאורגיה, אוסטריה, שווייץ, הונג קונג, ארה"ב, אי הבתולה, איי סיישל, סינגפור, ליכנשטיין וקנדה".

"התוכנית של ברמלי אינה אלא בגדר אחיזת עיניים"

צו הפירוק ניתן בשנת 2015, כשמצבת הנשייה של החברה הגיעה למעל 300 מיליון שקל, אל מול נכסים הנופלים משמעותית מהחובות. הקרן המשיכה בעסקיה כרגיל עד לחקירתו של אמיר ברמלי במרץ 2015 ברשות ניירות ערך, שהובילה להגשת כתב אישום נגדו ולהרשעתו באוקטובר בשנה שעברה.

בעקבות פרסום דבר החקירה החלו המשקיעים של הקרן לדרוש את כספם בחזרה. מאחר שהקבוצה הייתה תלויה בגיוס כספים חדשים כדי לשרת את החזרי האג"ח למשקיעים הקודמים, הגיעה הקבוצה לכדי קושי תזרימי קשה שהוביל לבקשת הפירוק.

ברמלי הורשע על-ידי שופט בית המשפט הכלכלי בתל אביב חאלד כבוב בהונאה בהיקף עצום של 340 מיליון שקל, בכך שגייס מאות מיליוני השקלים ממשקיעים באמצעות חברות בקבוצת רוביקון-קרן קלע על יסוד מצגי-שווא. הוא סיפר למשקיעים סיפורי מעשיות על הצלחת ההשקעות והבטיח ללקוחות תשואה שנתית דו-ספרתית באחוזים, בשילוב המפתה שבין ריבית גבוהה לסיכון נמוך. ברמלי הציג למשקיעים מצג לפיו כספיהם ישמשו כהלוואות לטווח קצר, הלוואות ביניים (מזנין), הניתנות לעסקים כדי לסייע להם בנטילת אשראי מבנקים ומוחזרות בחזרה תוך 72 שעות.

על בסיסי ההתחייבויות, כ-550 משקיעים שוכנעו להשקיע את כספם. בניגוד להתחייבות למשקיעים, כספם שימש את ברמלי לרכישת מגוון רחב של חברות פרטיות, להלוואות ולהשקעות שונות.

בית המשפט קבע כי לא הוצג אפילו מקרה אחד שבו העניקה הקרן הלוואת הון למשך 72 שעות. על כך נכתב בהכרעת הדין: "הלכה למעשה, מתברר כי לא הייתה לתוכנית זו כל היתכנות מעשית, היא אינה אלא בגדר אחיזת עיניים, הולכת שולל, הטעיה והונאה של מאות משקיעים שסמכו ובטחו במידע שהקרן פרסמה".

ביום חמישי השבוע קבועים הטיעונים לעונש בפני השופט כבוב, והמדינה צפויה לבקש להטיל על ברמלי עונש מאסר ממושך. במקביל הגיש ברמלי ערעור לבית המשפט העליון על החלטת השופט חאלד כבוב שלא לפסול עצמו מלדון בתיק. זאת לאחר שבנו של השופט כבוב הגיש במשטרה תלונה נגד ברמלי כי איים עליו וניסה לסחוט אותו, על-מנת להביא לפסילתו של השופט. היום (ג׳) נדחה הערעור של ברמלי על-ידי נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"