גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה למדתי השבוע? שפשוט אי אפשר לקבל כאן כמה דקות רגועות

שלושה אירועים התרחשו סביבי כמעט במקביל: רכב החלל "התמדה" נחת על המאדים, שנמצא במערכת השמש שלי; גופת לווייתן מצוי נסחפה לחוף ניצנים, שנמצא במדינה שלי; ושלט על פרויקט פינוי-בינוי מתקרב הוצב בכניסה לבית שלי

דרור פויר / צילום: יונתן בלום
דרור פויר / צילום: יונתן בלום

א. שלושה אירועים התרחשו סביבי כמעט במקביל ביום חמישי האחרון. רכב החלל "התמדה" נחת על המאדים, שנמצא במערכת השמש שלי; גופת לווייתן מצוי נסחפה לחוף ניצנים, שנמצא במדינה שלי; ושלט המכריז על פרויקט פינוי-בינוי מתקרב הוצב בכניסה לבניין בתל אביב, שם נמצא הבית שלי.

ראשון שמתי לב לשלט. שלטים רבים כמוהו הוצבו ומוצבים בשכונה שלנו. לא מעט בניינים ישנים כמו שלנו כבר נהרסו ונבנו מחדש. על כל הריסה היו מודיעים מראש ותמיד אהבתי ללכת לראות; להיות מופתע שאני עדיין מופתע מהקלות שבה נופל בניין.

מלהיווכח בכל פעם מחדש עד כמה דקה הרצפה שכל חיינו מונחים עליה בביטחון שכזה. עד כמה דק הגג מעל ראשינו שאנחנו כל-כך סומכים עליו. יש גם משהו אנושי ואינטימי כל-כך בצורה שבה הכלים הכבדים מפשיטים את הבניין מקירותיו החיצוניים ומגלים לרגע את פנים הדירה הריקה לפני שהכול קורס לגל של אבנים. כל השכונה הייתה מתאספת.

זו לא הייתה הפתעה. כששכרנו את הדירה אמרו לנו שתוך שנה הורסים את הבניין ומאז עברו 14 שנים. 28% מחיי עברו עליי בדירה השכורה הזאת ואני חושב על כך שזה פחות או יותר מספר השנים שגרתי בבית הוריי לפני שיצאתי לפנימייה ועל זה שרוב הדירות שחייתי בהן בתל אביב מזמן לא קיימות; הבניינים נהרסו ואחרים קמו במקומם, כאילו שמישהו הולך אחריי ומוחה את עקבותיי.

לדעת זה לא כמו ששמים לך שלט מול הפרצוף. לא ברור כמה זמן זה ייקח, אבל בכל פעם שאני עובר דרך השלט, יש לי תחושה חזקה ומוזרה של סוף ואני חווה דז'ה וו של עצמי מהעתיד עומד במדרכה הנגדית ומביט בכל קורה: אני יכול לראות את הבית שלי - כמה דקה הרצפה שחיינו עליה! - מופשט מכבודו מול כל השכונה רגע לפני שהוא קורס ודבר לא נשאר ממנו מלבד גל של אבנים ואבק.

אי אפשר לקבל פה כמה דקות רגועות / אילוסטרציה: ורד שדמי שלמה

ב. אני רואה בלופ את הסרטונים של קבורת הלווייתן שנסחף אל חוף ניצנים. צופה בדחפורים הענקיים, מפלצות היבשה האימתניות, אותם דחפורים שעוד כמה חודשים יהרסו לי את הבית, דוחפים בקושי את גופת היונק הענק והנפלא שאם היה חי היה יכול לבלוע אותם - 17 מטרים אורכו וכ-25 טונות משקלו.

באחד מהצילומים ראיתי את אחת מעיניו המתות מביטה בי - אל הבור העצום שנחפר עבורו, ומסביב אנשים מתרוצצים, קטנטנים וחלשים, בין ענק המתכת ומלך המעמקים, וחושבים שהם מנהלים את הכול ועושים דברים טובים בעוד שכולנו יודעים מי פה עושה את הנזק.

באחד מאתרי האינטרנט מצאתי הקלטות של שירת הלווייתן. האזנתי להן מלוות את טקס הקבורה והתעצבתי."לווייתן מצוי" הוא נקרא, אבל אין בו שום דבר מצוי. מדובר בחיה בסכנה - ההערכה היא שנותרו ממנו כ-100 אלף פרטים בסך הכול. ובכלל, לדעתי זו חוצפה אנושית שאין כדוגמתה, לקרוא ללווייתן "מצוי" - מה זה, זבוב? ובכלל, מה עשה לנו המצוי שלכל אחיו הלווייתנים (ממשפחת לווייתני הענק) נתנו שמות נהדרים: "הכחול", "הצפוני", "גדול הסנפיר" - ורק הוא "מצוי"?

זו הייתה קבורה מוזרה ועצובה. אני רואה אותם מכסים את גופתו בגללי סוסים שיאיצו את תהליכי הריקבון ומתמלא זעם אפל, למרות הכוונות הטובות; אמנם טרם ברור לחלוטין אם הזיהום, מעשה ידי האדם, הרג את הלווייתן או לא, אבל הזפת שמזהמת את החופים נמצאה גם בבטנו. זפת, לא נביא ולא פינוקיו. הייתי מכסה בגללי סוסים את אלה ששפכו את הזפת לים ולא את הלווייתן.

עד שהיה קצת מזג אוויר אמיתי שגרם לארץ הזאת להיראות יפה כל-כך, עם שלג בהרים ומים בנחלים, כחול בשחקים וירוק במרחבים, עד שנפתח קצת המשק וסומק חזר להציף את לחיי העיר ונעים היה לצאת ולבלות ולהיות אופטימיים - בא זיהום הזפת והוציא את כל מצב הרוח. יש משהו בצילומים האלה של חיות וחופים מכוסים בנוזל הצמיגי והשחור שפשוט מוריד את הנפש לברכיים. אי אפשר לקבל כמה דקות רגועות במדינה הזאת?

"מקור הזיהום עוד לא ידוע", הם אומרים, אבל כולנו יודעים מה מקור הזיהום ולא היה צריך שום צו איסור פרסום מלכתחילה - פרקטיקה מזוהמת בפני עצמה שרק הולכת ומתגברת בישראל; יותר מדי פעמים, הדבר הראשון, ולא פעם היחיד, שהמדינה עושה זה לדאוג להסתיר מאיתנו מידע, ואחר כך להשתומם על חוסר האמון.

מה עוד אתם מסתירים מאיתנו? - כל הזיהומים מגיעים מאותו מקור: מאיתנו, בני האדם, המזהם המצוי. הזרמים הביאו לחופינו כמה עשרות או מאות טונות של דלק, אבל 150 אלף טונות של דלק נשפכים לים התיכון בכל שנה. מי שהטיל את הדלק לים לא שונה מהותית מכל מזהם אחר, קטן או גדול (יחד עם הזפת הייתה כמות עצומה של פסולת פלסטיק שזרקנו בעצמנו מתישהו), וכמו רובם, סביר להניח שגם הוא לא יישא בשום אחריות אישית.

קשה להכיל את הזיהום הזה, בטח כשרואים אותו בעיניים. ראיתי שכותבים שהזיהום הזה והטיפול בו רק מוכיח שישראל לא בנויה ל"אסון הגדול" או ל"איום האמיתי". לא שמישהו באמת היה צריך עוד הוכחה, אבל תמיד טוב שיש למה לחכות.

ג. ובעוד בני אדם מזהמים את הים התיכון, ולווייתן נסחף אל החוף, ובני אדם מציבים שלט בכניסה לבניין מגוריי, הנחיתו בני אדם את רכב המאדים "התמדה" (Perseverance) על אדמת הכוכב - ואלה כולם אותם בני אדם בדיוק, ממרחק של 100 מטר לא תוכל להבחין בין המדען, הספן והקבלן.

מבחינת היקום, כולנו אותו דבר וכל הפעולות תמוהות באותה המידה. גם את הסרטונים האלה ראיתי בלופ תוך כדי שאני מאזין להקלטת צליל הרוח שהקליט "התמדה", כשלצידו הרחפן "תושייה" (Ingenuity) כשהם מסתובבים להם על המאדים וכל כמה דקות הם עושים סלפי. איזה צמד חמד. אני מסתכל על הנוף של מאדים שאי אפשר לשבוע ממנו ולא אכפת לי שאין מה לראות; זה נראה כמו הנגב, רק בלי מסכות חד פעמיות וניירות טואלט פזורים על האדמה.

הייתי רוצה להיות חבר של אלה שנותנים את השמות לרכבי החלל, נשמעים לי כמו אנשים אופטימיים. על אדמת מאדים מצטרפים "התמדה" ו"תושייה" אל רכבי החלל שכבר שם: "סקרנות", "הזדמנות", "רוח" ו"זה שהגיע לביקור קצר" - שמות שכל אינדיאני היה נושא בגאווה, שמות שמזכירים לך שאולי בכל זאת לא כל האנשים אותו דבר.

נכון, מרחוק כן, אבל אם מתקרבים אפשר בקלות לראות את ההבדלים בין זה ששולח חללית למאדים ומקדם את המין האנושי לבין זה שמשחרר פסולת בים כשאף אחד לא רואה ומכסה את הכול בזפת. נותר רק לקוות שהראשון ינצח.

שלושה אירועים, אם כן, התרחשו סביבי כמעט במקביל ביום חמישי האחרון. רכב החלל "התמדה" נחת על המאדים, שנמצא במערכת השמש שלי; גופת לווייתן מצוי נסחפה לחוף ניצנים, שנמצא במדינה שלי; ושלט המכריז על פרויקט פינוי-בינוי מתקרב הוצב בכניסה לבניין בתל אביב, שם נמצא הבית שלי.

ומאז אני חולם בלילות על רכבי חלל מוצאים דגימות לווייתנים שקבורים בפיר של המעלית, ובימים אני הולך צמוד לקירות כשאני זוכר טוב-טוב עד כמה עדין הים, עד כמה ריק החלל ועד כמה דקה הרצפה שכל מה שיש לי בעולם מונח עליה.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה / צילום: אוריה תדמור

יועמ"שית משרד ראש הממשלה תעיד הבוקר במשפט נתניהו

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, תעיד היום במסגרת תיק המתנות של נתניהו ● היא גם נחקרה בעבר בנוגע לתיק בזק-וואלה, ועדותה בלהב 433 שנמסרה בפברואר 2018 הוגשה השבוע בהסכמה לבית המשפט

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

משאיות עם ציוד הומניטרי לעזה / צילום: ap, Fatima Shbair

בהנחיית הדרג המדיני ובלחץ אמריקאי: ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום לכניסת סיוע לעזה

ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח • צה"ל יצא לגל תקיפות בלבנון בעקבות רצף אזעקות ביישובים בצפון • תקרית גם באילת: מטרה חשודה שעשתה את דרכה לישראל יורטה לפני שחדרה לשטח המדינה • עדכונים שוטפים

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש