גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאבק השליטה במישורים: שניידר נשאר עם המניות והפסיד, בלוטרייך יצא עם הכסף והרוויח

שנה לאחר שהושגה ההכרעה בחברת הנדל"ן, נראה כי דווקא המייסד גיל בלוטרייך הוא המרוויח מההיפרדות הכפויה ממנה, לאחר שמכר מניות ביותר מ-100 מיליון שקל ● שותפו לשעבר, אלכס שניידר, מופסד עשרות מיליוני שקלים "על הנייר" על מניות השליטה שרכש

נכס של סקייליין בארה"ב / צילום: מצגת החברה
נכס של סקייליין בארה"ב / צילום: מצגת החברה

בתום מאבק ארוך ועיקש על השליטה בחברת הנדל"ן מישורים, בין המייסד גיל בלוטרייך ובין המיליארדר אלכס שניידר (שאותו הכניס בלוטרייך כשותף בחברה), הצליח האחרון לבסס אשתקד את שליטתו במישורים. זאת לאחר שהפך לבעל המניות הגדול בחברה, שבה השקיע עד היום קרוב ל-140 מיליון שקל.

אלא ששנה לאחר מכן, בשלב הנוכחי, נראה כי דווקא בלוטרייך - מי שנאלץ לנטוש כנגד רצונו את החברה שייסד - הוא המרוויח מההיפרדות. בעוד ששווי השקעתו של שניידר במישורים הולכת ומתכווצת "על הנייר" (מחזיק 45% מההון בשווי נוכחי של פחות מ-100 מיליון שקל), עסקאות שביצע בלוטרייך - גם במכירת חלק ממניותיו לשניידר לפני כמה שנים וגם במימוש נתחים מהחזקותיו אשתקד - נעשו במחירים שנראים בדיעבד כמצוינים, והניבו לו תמורה כוללת של כ-110 מיליון שקל (הוא עדיין מחזיק בכ-15% מהון החברה, בשווי של כ-35 מיליון שקל).

על רקע פגיעה ניכרת בעסקי הנדל"ן של מישורים, בעיקר בחברה הבת סקייליין הפועלת בצפון אמריקה, בהשפעת משבר הקורונה, מציגה מניית מישורים צלילה של כ-50% שנה לאחור, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-220 מיליון שקל. מניית סקייליין איבדה גם היא כ-50% באותה תקופה, ומחירה משקף לסקייליין שווי נוכחי של כ-240 מיליון שקל.

אלכס שניידר, גיל בלוטרייך / צילום: אבי מועלם, איל יצהר

עברה להפסד של 42 מיליון שקל

מישורים פועלת בתחום הנדל"ן בישראל ובארה"ב, וסקייליין פועלת בין היתר בניהול מלונות ואתרי נופש. כאמור, מישורים הציגה במהלכה של 2020 נסיגה בתוצאותיה הכספיות, ומעבר להפסדים משמעותיים. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה הכנסות החברה צללו ב-40% ל-352 מיליון שקל, והיא עברה להפסד של כ-42 מיליון שקל.

על רקע השחיקה בפעילות, עדכנה מישורים על "חשש לאי-עמידה באמות מידה פיננסיות" שעליהן התחייבה למחזיקי אחת מסדרות האג"ח שלה, הקשורה ליחס כיסוי החוב, ואשר עשויה ליצור בהמשך עילה להעמדת החוב לפירעון מיידי. מדובר באג"ח סדרה ח', שהיקפה קרוב ל-145 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של קרוב ל-5% במח"מ נוכחי של 3.3 שנים.

במישורים הסבירו בקשר להפרה האפשרית, כי משבר הקורונה משפיע לשלילה על ה-Ebitda (רווח לפני הוצאות ריבית, מס והפחתות, א' ל'), של החברה הבת סקייליין, וכי היא עלולה שלא לעמוד בה במשך שני רבעונים רצופים - מה שיהווה עילה לפירעון מיידי. 

המהלך המפתיע עם שולם לפידות

חילוקי הדעות בין בלוטרייך לשניידר נחשפו לראשונה לקראת סוף שנת 2018, כשנתיים לאחר שהפכו לשותפים שווים בחברה, במה שהפך לסכסוך מתמשך, עם פנייה של שני הצדדים לבתי משפט בטענות שונות. 

שניידר, מיליארדר יהודי-קנדי, שבעבר היה, לזמן קצר, בעלי מועדון הכדורגל מכבי ת"א, טען בין היתר כי בלוטרייך פעל בעניינים שונים הקשורים לחברה הציבורית, תוך הפרת חובותיו כדירקטור וכבעל שליטה, ואילו בלוטרייך טען כי שניידר מתערב באופן פעיל ופסול בניהולן השוטף של מישורים ושל החברה הבת סקייליין. 

לאחר שניסיונות היפרדות בהסכמה בין השניים לא עלו יפה, חבר שניידר בספטמבר 2019 לשולם לפידות (לשעבר מנכ"ל אי.די.בי) למהלך מפתיע של השתלטות עוינת על מישורים, עם רכישת חלקה של קבוצת הביטוח הראל (כ-8% ממניות מישורים) בהשקעה משותפת של כ-26 מיליון שקל. בכך הגדילו השניים את חלקם המשותף במישורים לכ-45%, מול כ-38% שהחזיק בלוטרייך באותה עת.

נכון להיום, מחיר המניה של מישורים נמוך כמעט בחצי מזה ששילם שניידר להראל כאשר חותמת על העסקה ההפסדית ניתנה אשתקד, בעת ששותפו למהלך הרכישה, לפידות, נאלץ להעביר לשניידר את המניות שרכש לטובת פירעון הלוואה שהעמיד לו האחרון לביצוע הרכישה - בעקבות הצניחה במחיר המניה.

מופסד גם על ההשקעות הקודמות בחברה

גם על השקעותיו המוקדמות יותר במישורים מופסד שניידר כיום "על הנייר" בשיעור דו-ספרתי. מדובר במהלך דו-שלבי שבו הפך לשותפו של בלוטרייך בחברה. ראשית, בדצמבר 2015, הקצתה מישורים נתח ממניותיה לשניידר במחיר של כ-6.5 שקלים למניה (דומה לשווי הנוכחי), ובתמורה כוללת של כ-42 מיליון שקל, כאשר באוקטובר 2016 מכר בלוטרייך לשניידר נתח של מניות מישורים מידיו, תמורת כ-45 מיליון שקל ולפי מחיר מניה גבוה יותר של 9.5 שקלים.

בגין אותה עסקה משולבת בין השניים פסק לאחרונה ביהמ"ש כי בלוטרייך הפר את חובותיו כבעל שליטה וכנושא משרה בחברה, בדגש על חובת ההגינות וחובת האמונים. להחלטת ביהמ"ש קדם דוח ועדה מיוחדת שמינתה מישורים לצורך בדיקה האם מדובר היה מראש בעסקה מתוכננת שבוצעה בשני שלבים, ולא בשתי עסקאות נפרדות שבוצעו ללא תכנון מוקדם.

דוח הוועדה המיוחדת קבע ביולי 2019 כי ההקצאה הפרטית הייתה עסקה שלבלוטרייך היה עניין אישי בה, כאשר יועציה הכלכליים של הוועדה קבעו כי התשלום בחסר שנבע לחברה בגין הצאת המניות נע בטווח של 10-5 מיליון שקל.

בתחילה הסכים בלוטרייך לפצות את מישורים כנגד ויתור על טענותיה, אולם בהמשך חזר בו מהסכמה זו, ועקב כך הוגשה התביעה כנגדו. בפסק הדין קובע השופט חאלד כבוב: "מצאתי כי בין בלוטרייך ובין שניידר אכן הושגה הסכמה עקרונית לעניין כמות המניות שאותן ירכוש שניידר מהחברה ומבלוטרייך ומחירן. בלוטרייך, שהיה נושא משרה ובעל שליטה בחברה באותה עת, לא מצא לנכון לחשוף בפני החברה הן את קיום ההסכמה עם שניידר והן את תנאיה טרם ביצוע ההקצאה הפרטית, ונוכח דברים אלו אין ספק כי הפר את חובותיו כלפי החברה".

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד